Gå till innehåll

Brun Alg på Sand, lättstörd


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Håller på att tappa vettet lite.

Jag har en mikroalg som växer och frodas på min sand (har levande sand).

Den är brun som så många andra alger, men, det jag observerat är att så fort ljuset släcks, eller börjar släckas försvinner den från sanden. På samma sätt så när ljuset tänds är den borta, men efter en timme kommer den tillbaka till sanden.

Vidare har jag observerat att, om jag går ner och vispar runt i vattnet, nära sanden, så försvinner den snabbt, jag har tolkat detta som att den antagligen har någon smart förmåga att simma eller bli friflytande.

Jag vet att jag har läst på guiden om någon alg som beter sig på detta sätt, men just nu hittar jag inte det, och jag blir galen, letar frenetiskt efter information om dinoflagellater, diatomer och kiselalger.

Vad jag kan se, så lägger sig algen, eller vad det är, i ett relativt tunt brunt täcke, och vidare, några luftbubblor kan jag inte skymta, det verkar vara för tunt täcke.

Slutligen, jag tror inte det är Cyano, eftersom, detta var den enda alg som överlevde i karet efter det att jag kurerat med red-slime. (givetvis så är jag inte förvånad att efter det att cyanon försvann så har denna frodats i sitt nya lebensraum)

Köpte en Puellaris, men han gillade inte mina kirurger, så han kastade in flaggan. Har sandvändande sjöstjärnor, och sniglar, men de tar inte riktigt hand om problemet.

Har också grotechs järnbaserade fosfatremover, men jag vet inte om den, pss som rowa, kan absorbera silikat,

och till sist undrar jag om, att koppla in UVC kan hjälpa, eftersom stundom verkar algen friflytande.

Vad tror ni? Jag är tacksam för input

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotechs fosfatremover tar säkerligen upp fosfat liksom alla andra järnbaserade fosfatremover. Jag hade både cyano och dinosar i mitt stora kar tidigare trots att jag körde med järnbaserad fosfatremover. Cyanon försvann när jag började med Alu- baserad men dinosarna var kvar. Men sedan kombinerade jag båda sorterna av remover (50/50) och nu har problemet varit borta nästan ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotechs fosfatremover tar säkerligen upp fosfat liksom alla andra järnbaserade fosfatremover. Jag hade både cyano och dinosar i mitt stora kar tidigare trots att jag körde med järnbaserad fosfatremover. Cyanon försvann när jag började med Alu- baserad men dinosarna var kvar. Men sedan kombinerade jag båda sorterna av remover (50/50) och nu har problemet varit borta nästan ett år.

Tack Stig,

För att utveckla mitt resonnemang, så andledningen till att jag belyste att det var Grotechs var att, RowaPhos marknadsför sig med att de absorberar silikatjoner också, jag är osäker på om Grotechs kan göra detta också? Detta är intressant om det är kiselalger som blommar tänker jag.

Jag har tidigare läst att du kör 50/50. Har funderat på att följa ditt exempel. Men vet inte hur jag ska göra med skötselrutinen - Rekommendationen jag läst är att man ska byta ut Järnbaserad remover en gång var fjärde vecka, medans alubaserad remover byts en gång varannan vecka. Av denna anledning så kan jag inte köra båda samtidigt i min reaktor. Jag vet inte . Hur gör du?

Slutligen, det är väldigt intressant att du lyckas slå ihjäl en cyanobakterieblomning med fosfatremover. Jag ifrågasätter verkligen inte detta, men jag . shit, jag hade verkligen missförstått en grej här. Tänkte att problem med cyano först dök upp när man hade för lågt nitrat i förhållande till fosfat.. För att cyanon kunde själv bygga nitratjoner. Detta fick mig att leta efter fel med nitraten, och inte bara inse att jag skulle krydda på mera med fosfatremover,

Tack,

Jag ska verkligen hem nu och slänga i en strumpa alu-remover.

Jag har tidigare läst att du kör med 50/50,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med 50/50 i volym mellan Järn och Alu.

Nu har jag minskat järnandelen till 1/4 och det verkar fungera lika bra.

Removern byter jag högst en gång i månaden. Om man har mycket fosfat i vattnet mättas den på en vecka men det har ju inte jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig.

jag har slängt i en strumpa med Korallenzuchts alu-baserade remover, sen slängde jag i lite extra järnbaserad också. Ska bli spännande att titta på utvecklingen.

Funderar fortfarande på om hurvida jag ska koppla på UV-C-t. Undrar om det tar dinosar. Men avvaktar nog och gör en förändring i taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag köpte ett mikroskop och identifiera den. Det var kiselalger. Vanliga kiselalger.

De har nu ersatts av cyanobakterier (också idenfierade via mikroskop)

Så nu har jag bytt fosfatmedia, lite vatten, och sugit upp cyanon, (90% av den)

Har lite kiselalger kvar i karet, men de är på tillbakagång. Det verkar som att de tog kål på sig själva genom att suga ut allt kisel ur vattnet (skulle jag gissa). Vad jag läst så kan de lägga sig i någon typ av dvala, så¨att de överlever och inväntar nästa tillgång på kisel. Så jag gissar att de kommer tillbaka nästa gång jag rör i sanden eller att min osmos fyllls med kisel.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...