Gå till innehåll

Saltvattensakvariets vattenkvalite


Rekommenderade inlägg

Just ämnet havsvatten har varit uppe tidigare. Det konstaterades väll mer eller mindre att det är en dålig ide.

Ut på djupt nog vatten och ner med en lång slang för att pumpa upp vattnet, och gå igenom ett helt batteri tester för att kolla så att vattnet man fick den här gången var ok, gjorde väll det i teorin nästan lika bra som blandat vatten, men med handen på hjärtat...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar bra att hämta vatten i Lysekil. Jag hämtade vatten till mitt akvarium på bryggan utanför Havets Hus, om du känner till det stället. Sen började jag blanda eget vatten pga av man får så långa armar av att bära vatten i all oändlighet... :)

Risken är dock att kvaliteten och salthalten på havsvattnet kan variera rätt ordentligt från gång till gång. Om det till exempel har regnat en hel vecka är ytvattnet mer utspätt än vanligt. Men är du bara medveten om riskerna kan det gå bra. Speciellt om du "bara" ska köra djur som lever i ytvattnet.

Ett kallt saltvattensakvarium behöver normalt sett inte några tillsatser, eftersom det inte finns några djur som förbrukar tex kalcium och magnesium. Det räcker gott med veckovisa vattenbyten på 10 - 20 %.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...