Gå till innehåll

Håltagning i akvarie


mberg

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har läst lite trådar om fördelarna med att ta hål i akvariet jämfört med en overflow box om man ska installera ett nytt kar. Fördear nakdelar?

I mitt fall har jag ett 550 liters som jag ska bora hål i. Jag vill höra med er som har erfarenhet innan jag börjar och att jag tänkt rätt.

Min tanke är att borra två 43mm hål och använda 32mm rör till sumpen för att få fart på ytvattnet. Två rör ifall det skulle bli stopp i det andra. Som retur skulle jag använda ett 25 mm rör, 34mm hål.

Jag har tänkt att köpa ett par hålsågar i diamant, men tyvärr hittar jag dem inte på något ställe. Jag har letat på Byggvaruhusen, Tools, Järnhandeln, Jula, Clas Ohlson, men jag hittar inget. Det enda stället jag hittar dem är på ebay. Är det någon här som har hittat hålsågar i diamant i någon affär på nätet i sverige alt fysisk butik?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jula men de är bara 25mm.

Så, du köper en hålsåg på 25 mm och deras vanliga slippryl och tar upp hålet till 43.

Det går väldigt smidigt.

Visst det finns riktiga alternativ men dessa kostar 75:- styck

Snabba svar är bra :) Var finns de "riktiga" akternativen för 75 kronor styck? Jag har bara sett Julas lilla på 25 mm.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara hjälpa till att understryka hur enkelt det är att såga upp även större hål med Julas billiga grejer. Jag ställde akvariet i trädgården, kylde med trädgårdsslangen och såg till att 25 mm hålsågen inte gled med hälp av en plankbit med ett borrat 25 mm hål. Första hålet tar fem till tio långa tråkiga minuter med de andra hålen som behövs för att såga bort material för ett 43 mm hål går på ett par minuter. Sliptrissad jämnar till effektivt och problemlöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom här har jag sett nämnas någon gång, tyvärr är det ju lång leveranstid. http://www.ja-adelstensimport.com/pages/slip_borr_och_poler/borrochhalborr/diamfrasarochhalsag.htm

Jag köpte en rätt billig på Bauhaus men kan nog inte rekommendera dom, tror att dom är lite väl grova, visst blev det hål men kanten blev inte så snygg, gick små flisor m.m. 27 mm var den (fanns större), skulle tro att det är enklare med större diameter, framförallt att hålla rakt..

Hör med någon lokal glasmästare annars, kanske går att lösa smidigt till en hyfsad peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom här har jag sett nämnas någon gång, tyvärr är det ju lång leveranstid. http://www.ja-adelstensimport.com/pages/slip_borr_och_poler/borrochhalborr/diamfrasarochhalsag.htm

Jag köpte en rätt billig på Bauhaus men kan nog inte rekommendera dom, tror att dom är lite väl grova, visst blev det hål men kanten blev inte så snygg, gick små flisor m.m. 27 mm var den (fanns större), skulle tro att det är enklare med större diameter, framförallt att hålla rakt..

Hör med någon lokal glasmästare annars, kanske går att lösa smidigt till en hyfsad peng.

Jag mailade dem men fick tillbaka mailet automatiskt, så det verkar som att de lagt ned...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte från någon svensk butik?

Vill du handla över nätet så finns det delar på tex Triton, Drakfisken och Bioted.

I första hand för att det är bättre priser, men jag kanske beställer från Drakfisken, har en hel del andra pryla på G där ifrån...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tjena

Har precis borrat 3 hål i mitt nya kar som snart är igång

skulle vilja ge som förslag ring till Jörgen AquaWarehouse

han har sjysta priser på pvc och sen hyr han ut borrar

Var det några problem med borrnngen eller gick det som förväntat?

Jag har prisis fått mina hålsågar från ebay.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det några problem med borrnngen eller gick det som förväntat?

Jag har prisis fått mina hålsågar från ebay.

Det gick bra att borra se bara till att ha vatten där du

borrar jag hade på rinnande vatten så det skulle vara kalt

sen är det bara att låta borren göra jobbet ca 10min/hål

silvertejp under så det inte flisar sig

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...