Gå till innehåll

Mickes nya 600 L


atropos

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Superfint kar! gillar verkligen ditt korallval;)

Den pumpen som du har på bakrutan, fungerar den bra? den ska väl simulera vågrörelser?

Pumpen på bakrutan är en polario 15ML som fungerar jättebra ,

I början fick sambon fnatt när den kör på vågintervallerna för då låter det som när en lastbil backar .

Men det försvann nästan helt efter 2 månader , men det låter lite svagt fortfarande . annars är jag helnöjd med den .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt grymt! kul att se hur karet "växer" fram!

kör du bara balling och vattenbyten? inget annat? bakterier? vodka (förutom i strupen)?, zeovit?

Trevligt att ni tycker om karet ,

Jag kör balling och bytar 100l vatten i veckan och tillsätter en del spårämne.

Sen kör jag även vodka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Det rullar på som vanligt i karet . Det har inte hänt så mycket sen sist , har inte ens flyttat på akvariet som jag skulle pga av en massa jobb med andra delar av huset . Men får väl snart ta tag i detta också .

Lägger upp ett par foto att titta på ! ursäkta kvaliten.

post-5225-14468921847462_thumb.jpg

post-5225-1446892184765_thumb.jpg

post-5225-14468921847926_thumb.jpg

post-5225-14468921848118_thumb.jpg

post-5225-1446892184832_thumb.jpg

post-5225-14468921848509_thumb.jpg

post-5225-14468921848707_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett riktigt bra exempel på ett välmående akvarium med riktigt härlig mix av koraller och fisk :)

Tackar ! ja det sköter sig mest själv tycker jag . för några månader sedan så gick det år 2timmar i karet varje kväll men numera tar det inte mer än 10 minuter .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett flertal fina musslor Micke ! Härligt fet bubbel korall på höger sida..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag gillar musslor jättemycket men har haft flera st som har gått en mystisk död till mötes . Dom har levt när jag kör till jobb och när jag kommer hem så ligger där ett tomt skal. Har förlorat 5 st på ca 4 veckor men nu har det varit lugnt ett tag . Undra vad det är som tar livet av dom

Dom musslorna som finns kvar har varit i akvariet i snart 1 år så det är bara nykommlingarna som dött bort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl två par, ett Frenatuspar och ett Clarkiipar?

Det stämmer bra Jimmy dom håller sig till varsin halva i akvariet har testat innan att slänga i 2 st Percula men det fungerade inte .

Annars leker Frenatusarna lite då o då men inte lyckats klara av dom mer än i ca en vecka .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar musslor jättemycket men har haft flera st som har gått en mystisk död till mötes . Dom har levt när jag kör till jobb och när jag kommer hem så ligger där ett tomt skal. Har förlorat 5 st på ca 4 veckor men nu har det varit lugnt ett tag . Undra vad det är som tar livet av dom

Dom musslorna som finns kvar har varit i akvariet i snart 1 år så det är bara nykommlingarna som dött bort

Har du kollat på natten så det inte kryper några pyramidsnäckor på dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar musslor jättemycket men har haft flera st som har gått en mystisk död till mötes . Dom har levt när jag kör till jobb och när jag kommer hem så ligger där ett tomt skal. Har förlorat 5 st på ca 4 veckor men nu har det varit lugnt ett tag . Undra vad det är som tar livet av dom

Dom musslorna som finns kvar har varit i akvariet i snart 1 år så det är bara nykommlingarna som dött bort

Ingen fruga som fått för sig att det är ostron å knaprat i sig en då och då? ; ) ..säkert varit uppe tidigare i tråden, men vad är det för pump du har där i mitten av karet? Nöjd med den? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fruga som fått för sig att det är ostron å knaprat i sig en då och då? ; ) ..säkert varit uppe tidigare i tråden, men vad är det för pump du har där i mitten av karet? Nöjd med den? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Känner igen pumpen, det är en seio polario , finns väl i 15000 resp 22000 liter om jag mins rätt..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner igen pumpen, det är en seio polario , finns väl i 15000 resp 22000 liter om jag mins rätt..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Helt riktigt jag är nöjd med den nu efter 8 månader läs som fan innan men är nästan helt tyst nu . Den jag har är en 15000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Så , Då har jag äntligen fått tummarna loss och flyttat mitt akvarie som jag skulle gjort för ca ett halvår sedan .

Tömde burken och flyttade karet och gjorde det klart samma dag . Lämnade kvar ca 5 cm vatten så att jag inte skulle röra runt för mycket.

Passade även på att sälja av 30 kg LS så det blev lite luftigare och lite mer simyta . Sparade på hälften av vattnet och fyllde upp resten av halvan med nyblandat .

tyckte att jag gjorde ett riktigt bra jobb den dagen , men nästa morgon blev jag väckt och fick höra att allt inte stod riktigt rätt till .

Gick in och tittade i akvariet och såg då att mer än hälften av fiskarna hade dött under natten . troligen har där väl blivit amoniak i vattnet , någon annan anledning kan jag inte gissa på .

Fångade upp resterande fiskar som fick gå i en balja några timmar och kvickna till , medans dom gick där i satte jag alla pumpar mot ytan så dom fick lufta av karet

Senare på kvällen fick dom komma i akvariet igen och dom mår prima idag ..

Tur i oturen så kan jag planera lite andra köp nu när det nästan är fisktomt .

Slänger upp lite foto

post-5225-14468922494813_thumb.jpg

post-5225-14468922494999_thumb.jpg

post-5225-14468922495179_thumb.jpg

post-5225-1446892249537_thumb.jpg

post-5225-14468922495555_thumb.jpg

post-5225-14468922495744_thumb.jpg

post-5225-14468922495989_thumb.jpg

post-5225-14468922496259_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...