Gå till innehåll

Skifferskivor som tryckavlastning i bottnen?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag planerar inför min aquascaping och är lite rädd för att hålla på å lassa upp stora stenar i karet som är mycket ojämna i bottnen... tänker på risk för att bottenglaset spricker...

Jag har en bakgrund som är svart-grå som kommer sättas in samtidigt, men i bottnen funderar jag på att lägga skifferskivor (såna man hittar i byggvaruhus till att lägga golv - ojämna i strukturen på ovansidan, men jämna på undersidan). Man skulle kunna lägga ett tunnt lager silikon under också för att ytterligare fördela trycket och samtidigt försäkra sig om att plattorna inte kan röra på sig...

Ska kanske tillägga att jag kommer ha sand i akvariet också... omkring 1-2 cm tror jag om jag sprider ut det jämt, men mina clowner brukar se till att skjutsa runt det i karet en del emellanåt.

Denna veckan finns de med i produktbladet från Jem&Fix på framsidan så man kan se vad jag menar: http://www.e-pages.dk/jemfix/130/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiffer är inget jag skulle lägga i karet, kan ge ifrån sig otrevligheter. Måste finnas annat om du vill skydda botten, vilket oftast inte är nödvändigt då LS är förhållandevis lätt och mjukt. Vill du ändå ha en skiva välj något i acryl, pvc eller liknande istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer få spillbitar av bakgrunden, kanske är bättre att använda sånt då? Annars läser jag om att man ska ha släta stenar som den levande stenen kan stå på så att den dessutom inte ska glida iväg. Jag kommer lägga flera stenar på varann.

Akryl kanske åxå skulle funka... Får fundera lite... Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...