Gå till innehåll

Calcium - vill inte lösa sig, hur göra?


freguz

Rekommenderade inlägg

Har lite Panik nu, såg att Ca var nere på 280 ! :(

KH 11

Mg 1350

Jag handjagar mina doseringar, brukar ta osmosvatten i tillbringare, tillsätta Mg,Kh,Ca efter behov. Har ju bara ett 45L kar så det är inte så stora mängder.

Men just kalket (Tropic Marin Bio Calcium) har svårt att lösa upp sig, kommer ofta med lite olöst ner i karet....

Hur löser man det, finns det fiffiga knep? köra blandningen med elvisp först?

Och kan någon ta skada om det kommer med olöst kalk ner i vattnet?

Alla tips tas tacksamt emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du har 280 i Ca. Ta det lugnt nu. Gör en ny mätning först av allt. Du måste också dubbelkolla densiteten.

Salt 1.027

Ny mätning gav Ca 270

Men hur löser man kalk på ett effektivt sätt alltså?

Gör det nåt att det hamnar lite olöst i karet? Det löser väl sig så småningom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma test (salifert) som vanligt, var ju ett tag sen jag mätte men då har jag legat runt 380 ungefär, men det var nog en månad sen jag mätte just Ca, har haft fokus på Mg och KH....

Har nu blandat ihop lite nytt saltvatten som står på värmning, ska ta lite referenstester

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyblandat:

1.025 med Ca 440 (ej osmos vatten utan kranvatten i sthlm)

Okej, det verkar som om testet iaf ger utslag för Ca

Dock kalibrerade jag om refraktometern med osmos och då så har jag i karet inte mer än 1.0245

Så, åter då till kärnfrågan, hur löser man kalk smidigast och gör det något om det kommer i lite olöst Calcium i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kan lösa kalk i karet så har du för mycket redan. Ursäkta att jag är lite tjatig men det är något som inte stämmer.

aha, du tror att det inte löser sig..... jo men det gör det, men det löser sig inte i min bunke, utan först när det kommit i karet, det blir lite dimmigt men sen löser det upp sig, efter nån halvtimme är det klart igen.

Så, då är det ok att blanda i bunke och sen hälla i den halvlösta vällingen i karet? (häller via min skummare ner i locket i returvattnet på min mce300, inte direktner i karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, du tror att det inte löser sig..... jo men det gör det, men det löser sig inte i min bunke, utan först när det kommit i karet, det blir lite dimmigt men sen löser det upp sig, efter nån halvtimme är det klart igen.

Så, då är det ok att blanda i bunke och sen hälla i den halvlösta vällingen i karet? (häller via min skummare ner i locket i returvattnet på min mce300, inte direktner i karet)

Kan det inte vara så att vattnet i bunken eller vad det nu är du blandar i blir mättad på kalk då ? att det är därför det inte löser sig, tänkte eftersom de sedan löser sig i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte vara så att vattnet i bunken eller vad det nu är du blandar i blir mättad på kalk då ? att det är därför det inte löser sig, tänkte eftersom de sedan löser sig i akvariet

Jo så är det kanske, ofta brukar jag ta en liter osmos + i med en halv skopa Calcium, o sen försöker jag blanda, snurra, skaka så det löser sig, men det gör det ju inte, men det kanske inte ska vara möjligt, en halv skopa är väl oproportionerligt mycket antar jag.

Har haft i lite nu + lite lite salt i karet så nu ska vi se senare vad det blir för Ca värde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett såpas litet kar tycker jag att det inte finns anledning att dosera och slabba med tillsatser.

Byt 10-20% vatten i veckan med ett vettigt salt, det bör räcka till att hålla nivåerna stabila och på rätt nivå.

TM Bio calcium är väl egentligen tillverkad för att blandas ner direkt i karet då den ska vara blanserad redan i pulverform, blandar men den då i osmosvatten så fäller det säkert ut och man förlorar effekten av den. Den kan inte heller användas till att öka ca nivån med då den även innehåller karbonater, vilket säkerligen kommer skjuta kh i höjden.

Det är dock en bra produkt att kompensera förbrukning till viss del, men den kan aldrig ersätta vattenbyten iaf.

Dvs om det är denna du använder.

Däremot om du använder TM BC liquid refill är det en renodlad balling produkt som ska lösas i osmosvatten innan.

Så mitt tips är att byta vatten regelbundet i ett litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så är det kanske, ofta brukar jag ta en liter osmos + i med en halv skopa Calcium, o sen försöker jag blanda, snurra, skaka så det löser sig, men det gör det ju inte, men det kanske inte ska vara möjligt, en halv skopa är väl oproportionerligt mycket antar jag.

Har haft i lite nu + lite lite salt i karet så nu ska vi se senare vad det blir för Ca värde :)

Jag skulle tippa på att vattnet blir mättat, testa å blanda mindre av din tillsats bara för nöjes skull så får du ju se om det löser sig bättre än innan så får du svaret förhoppningsvis:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett såpas litet kar tycker jag att det inte finns anledning att dosera och slabba med tillsatser.

Byt 10-20% vatten i veckan med ett vettigt salt, det bör räcka till att hålla nivåerna stabila och på rätt nivå.

TM Bio calcium är väl egentligen tillverkad för att blandas ner direkt i karet då den ska vara blanserad redan i pulverform, blandar men den då i osmosvatten så fäller det säkert ut och man förlorar effekten av den. Den kan inte heller användas till att öka ca nivån med då den även innehåller karbonater, vilket säkerligen kommer skjuta kh i höjden.

Det är dock en bra produkt att kompensera förbrukning till viss del, men den kan aldrig ersätta vattenbyten iaf.

Dvs om det är denna du använder.

Däremot om du använder TM BC liquid refill är det en renodlad balling produkt som ska lösas i osmosvatten innan.

Så mitt tips är att byta vatten regelbundet i ett litet kar.

Nja den jag använder ser typ likadan ut men heter "Actif" oxå, vet inte vad det är för skillnad.

Vattenbyten, javisst, har försökt köra veckovis men det funkar inte i praktiken, jobb, familj, sommarställe, andra hobbies, sätter käppar i hjulet. Men visst borde man byta oftare, det är sant. Men att komma ifrån att slabba med tillsatser det är omöjligt som jag ser det.

Sen hämtar jag osmosvatten i dunk, vilket gör att tillgången blir lite begränsad, det dunstar väldigt från karet så osmosvattnet går åt till att fylla upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror precis som Marko var inne på att den produkt (TM Bio-Calcium) som du använder inte ska blandas med sötvatten. Då kommer det bara att bildas kalciumkarbonat. För att det ska lösas igen krävs det att pH går under 7,6 (dvs något som bara sker i en kalciumreaktor där man har tillförsel av koldioxid).

Slutresultatet blir att du inte har tillfört något kalcium sen du började med att försöka tillföra det på det sätt du gör just nu.

Det funkar inte heller att fixa till det genom att börja tillsätta samma pulver direkt till karet eftersom det även innehåller karbonater (KH-höjande).

Förutsatt att jag har hajat allt rätt och det faktiskt är så att du tillsätter KH via något annat preparat så skulle jag föreslå att du fixar till ett hyffsat kalciumvärde genom att göra flera ganska stora vattenbyten med bara någon dags mellanrum och sen bara använder TM Bio-Calcium för att tillsätta både kalcium och KH. Låt då KH't styra dosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror Mano och Da trucka ligger ganska nära sanningen. Om du vill endast höja kalciumet så skaffar du ren kalciumklorid istället - blandar det i osmosvatten och tillsätter sedan denna lösning försiktig i den mest strömmande delen av ditt akvarier. Får du vit dimma så går tillsatsen för fort!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad är TM Bio-Calcium? En torr blandning av kalciumklorid och natriumvätekarbonat? De torra salterna går ju att blanda men så fort vatten tillkommer så faller kalciumkarbonaten ut som en sten och kvar blir natriumklorid i lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad är TM Bio-Calcium? En torr blandning av kalciumklorid och natriumvätekarbonat? De torra salterna går ju att blanda men så fort vatten tillkommer så faller kalciumkarbonaten ut som en sten och kvar blir natriumklorid i lösning.

Innehållet skall ju framgå av innerhållsförteckningen eller hur? Innehållsförteckning på akvariepreparat är ju å andra sidan lika sällsynt som is på en kokhet platta så vem vet vad det innehåller. :) Något åt det hållet bör det ju dock vara

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...