Gå till innehåll

Hjälp-hilfe-attention-hjälp... med skummarpump i RSM.


Rekommenderade inlägg

:smiley24:

Det här med skummare? Vårt akvarium, RSM 130, skummar tydligen inte alls som den ska...(läs skummar inte alls enligt Alex). Själv är jag helt rudis och har bara läst mig till att folk med RSM verkar ha samma problem. Är den NÅN vänlig (och kunnig?) själ som vill/kan komma med några värdefulla tips?

//Carina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns något fabrikationsfel på en del skummare. Det har stått om hur man åtgärdar det i någon tråd här på SG. Hampus här på forumet har gjort det. Skicka ett PM så får du svar när han kommer hem från semestern. Det kan ju gå att hitta det i någon RSMtråd här också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst så tycker jag att du ska kolla att inte skummarpumpen har några kalkbeläggningar eller något annat problem som tex att en snäcka har fastnat i impellern. Sen tycker jag att du ska testa att ha en väldigt hög vattennivå i skummarfacket, om du har originalytavrinningen så sänker du justeringsplattan så långt det går för att vattennivån i karet och skummarfacket ska vara i princip lika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så är ett kar startat för ca 5 veckor sedan. Kontrollera om det kommer luftbubblor i skummaren - gör det det men att det inte bildas något skum som kommer upp i koppet så är det ingen ko på isen. Ta det lugnt och avvakta för det kan vara så enkelt att det inte finns något att skumma ut! Om det inte kommer några luftbubblor alls så är det fortfarande inte någon panik (man kan säga att kon ställt första klöven på isen :)). Jag har kört ett RSM i över tre år - utan skummare. Dock kan det vara idé att se om det går att åtgärda så att pumpen suger ner luft eftersom själva luftningen kanske är den främsta fördelen i uppstarten. Följ Stig råd och kolla upp gamla RSM trådar - dock har jag för mig att det var på de absolut första RSM:n som detta fall fanns.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Prova lyft bort skummar koppen som sitter på skummaren om du tittar ner i hålet så skall du se skum där nere.

Fick själv panik idag när jag kom hem då jag inte längre såg något skum komma upp i koppen.

Men när jag tog bort den och kikade ner så såg jag att det skummade.

För en vecka sedan hade jag en salinitet på 1.015 och då skummade den nästan över.

Jag har sakta höjt saliniteten till ca 1.020 idag och idag så skummar det i skummaren men inte i koppen.

Så jag har en känsla av att salthalten i vattnet har en påverkan hur mycket skummaren skummar över i koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...