Gå till innehåll

Tips på ljus T5/mh kombo


ljungberg

Rekommenderade inlägg

Är ute efter en armatur (längd 120cm) som skall innefatta T5 rör samt mh lampa/lampor. Gärna månljus också.

T ex 4 st T5 rör (två vita och två blåa) samt 2 st mh lampor. Vart kan man hitta sådant till vettigt pris?

Har sagt att max 5.000 kr får läggas på detta nu i sommar. Har kikat lite på Geisenmann men då skenar priset direkt upp mot 8-10.000 kr. Finns det bra kopior? eller liknande dessa till vettigt pris? Armaturen skall vara snygg också.

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att du får lägga på tull och moms om du handlar från utlandet. För att inte tala om att du har svårare med garantiärenden. Och dessutom inte stödjer våra lokala handlare som har det svårt nog med all "privatimport".

Kör på ett säkert kort, spara ihop pengar till det du verkligen vill ha, alternativt lägg ut en annons. Det är ofta folk sitter på teknik som kan "va bra att ha", men som ofta går till försäljning när det finns rätt köpare.

Tillägg: Det finns ju även en variant att ta i beaktning. Det går ju även att köra med två separata mindre armaturer, tex 1x250W + 2x24W där du kan styra varje lampa helt individuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,

Tackar. Aqua medic lät intressant. Pratade med förra ägaren av karet och hans armatur var på 2X150w mh. Så det är något i den stilen jag skall försöka få tag på. Blir att åka runt lite i helgen och se om någon butik har demoex inne på lager :-) kan ju vara köparens marknad ibland också.

Tull och moms vet jag om. Har beställt mycket delar ifrån USA innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade 3 st olika alternativ:

1. http://www.fish-street.com/boyu_hqi_light?category_id=120

2. http://www.reefshops.com/metal-halide-lighting-1200mm-mx-120-hqi-150w-x-2--t5-54w-white-x4bluemoon-x6-.html

Vet inte om detta kan vara något. Var ju sjukt prisvärt. Men som någon sade så är kvalitén inte kanske detsamma mot andra kända fabrikat. Nr2 ser iallafall riktigt intressant ut.

Ändrat av ljungberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser väldigt smal ut för att få plats med en ordentlig MH-reflektor och 4 T5-rör med separata reflektorer. Gissar att det är samma stuk på dem som Aqua-style hade på sina ramper, små obetydliga reflektorer och en plan plåt bakom rören, dvs väldigt dåligt ljus ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ute efter en armatur (längd 120cm) som skall innefatta T5 rör samt mh lampa/lampor. Gärna månljus också.

T ex 4 st T5 rör (två vita och två blåa) samt 2 st mh lampor. Vart kan man hitta sådant till vettigt pris?

Har sagt att max 5.000 kr får läggas på detta nu i sommar. Har kikat lite på Geisenmann men då skenar priset direkt upp mot 8-10.000 kr. Finns det bra kopior? eller liknande dessa till vettigt pris? Armaturen skall vara snygg också.

mvh

J

Hei!

Du kan jo lage 10 stk slike (se link) lamper for 5000,- :)

Vel kansje det var og ta i litt, men du kan i alle fall lage flere og kombinere disse med forskjellige farger om du ønsker det. Du kan også enkelt styre de individuellt med timere.

En snygg kåpa bør være enkelt og lage, denne belysningen er også helt støyfri.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34305&highlight=blinken

blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du beställer från Hong Kong så ska du nog verkligen räkna med momsen och tullavgift. Ett paket på 20 kg släpps med största sannolikhet inte igenom hur som helst.

Det vet jag mycket väl. I vissa fall kan man även begära att leverantören skriver ner värdet på paketet. Har gjort så när man beställt turbos m.m ifrån Japan och USA.

Verkar som att det lutar åt Giesmann trots allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att många fnyser åt HK-lampor men jag har faktiskt (än så länge, 1år) bara positivt att säga om dessa! Jag köpte den här:

Odyssea 36" 442W Aquarium Lighting Metal Halide HQI Fish Light with Power Compact

Den funkar klockrent. Har bytt MH lampan till en 20 000k lampa och även satt in en ytterligare fläkt i den men i övrigt är den helt original. De är ju sjukt prisvärda som sagt. Jag resonerar som så, att jag kan köpa två eller tre sådana här lampor för samma pris som en Giesemann eller liknande!:)

Du lär åka på lite tull från HK, men även med denna avgift så är det sjukt prisvärt!!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en sak. Mitt kar är 120 cm brett och 60 cm djupt. Dom armaturer jag tittat på är också 120 cm breda. Blir det för brett? Skall man leta efter någon som är runt 100 cm? Vill ju inte att ljuset skall hamna utanför karet. Eller tänker jag fel nu?

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tittar på originalbelysningen till mitt kar så börjar ljusexponeringen ungefär 5 cm från kortsidan, men utrymmet fylls ut av socklarna bland annat. Ljuset reflekteras dessutom i glaset. Vilket som skulle nog funka, men jag har inget som kan bekräfta min teori.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...