Gå till innehåll

Logistik vid renovering


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har en ombyggnad planerad som kommer sätta fart på torsdag och jag är lite nervös över planeringen. Någon som försökt sig på något liknande tidigare som kan komma med bra synpunkter/råd/idéer???

Detta ska göras:

- Hela akvariet kommer tömmas helt och hållet.

- En fusk-bakgrund ska installeras.

- Levande stenen ska aquascapas till ett stabilt och snyggt rev

- Sand kommer återanvändas och kompletteras med ny levande sand.

Jag räknar med att detta kommer ta tre dagar att genomföra och schemat ser ut såhär:

Dag 1 - 8 juli

- Töm avkariet på allt och försök bli av med så mycket ohyra (glasrosor) som möjligt med en spruta och kokande vatten.

- Fiskarna får klara sig med en streamer (kommer eventuellt dela upp dom i 2 olika backar). Det mesta av den levande stenen får en egen balja och en streamer. Sanden får en egen balja utan cirkulation. Korallerna får bo med fiskarna. Sniglarna och räkorna kommer vara i den ena fisk-baljan tillsammans med ett par stenar.

- Rengör huvudkaret och fäst bakgrunden (med silicon) och planera användningen av spillbitarna så att de går att använda som "underlägg" till alla levande stenar i aquascapingen.

Dag 2 - 9 juli

- Blanda 160L saltvatten i karet.

- Bygg upp revet med epoxi.

- Lägg ut sanden.

- Lägg ut den nya levande sanden.

- Installera ytterfiltret

Dag 3 - 10 juli

- Placera ut koraller på lämpliga ställen.

- Skicka tillbaka övriga djur i visningskaret.

Dag 4 - 11 juli

- RESERVDAG -

Detta har jag att tillgå i utrustning:

3x streamers 2-3000 L/h

2x 65L plastbackar

5x 30L plastbackar

2x skummare (en MC500 och en Berlin AirLift 60)

1x ytterfilter Fluval 305 med UV-filter

2x värmare (en 150W och en 300W)

Jag gissar att allt kommer klara sig utan belysning och filter under de 2 dygn som allt kommer ligga i backarna, eller?

Eftersom jag har lite problem med höga näringsnivåer kommer jag inte återanvända mer än några få liter av vattnet och passa på att blanda nytt, fräscht vatten.

Mer modifikationer kommer göras senare och jag kommer förbereda lite för dessa.

Jag har ännu inte nämnt att jag dessutom har en sandvändande stjärna och en sandvändande snigel. Var gör jag av dessa under hela projektet? Tillsammans med den ocirkulerande sanden eller ska de få vara tillsammans med fiskarna utan sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par småsaker att tänka på.

Se till att temperaturen i behållarna där fisken befinner sig inte blir för kall. Inte för att den risken är överhängande i denna värmen, men iaf.

När du ska lägga ner allt i karet igen, ta stenen först, sanden sen, annars kan grävande djur ge dig stenras när sanden under stenen grävs ut.

Annars kommer det nog gå vägen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var den ordningen jag hade tänkt med sten och sand... just av den anledningen... Temperaturen har jag tänkt försöka lösa med de två doppvärmarna som får hoppa runt lite bland backarna. Den stora värmaren kör jag väl ner i det stora karet när jag ska blanda nytt vatten. Det är ingen som tror att sanden kommer gå åt fanders när den inte får nån cirkulation? Fosfatspikar? Har bara läst att sånt kan förekomma, men inte hittat så mycket om vad man kan göra för att förebygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra så här:

Fyll upp en back i en mörk garderob med vatten och lägg i fisken där. Du kan gärna ha en pump där som pekar mot närmaste hörn men en syresten från en luftpump är bäst.

Det är viktigt att det är totalt mörkt så att fisken sover och inte slår ihjäl varann.

Sjöstjärnor, eremiter och snäckor skulle jag lägga dit också.

Fyll upp vatten i back två och lägg korallerna där. En cirkulations pump där är bra men rikta inte strålen direkt på en korall.

Fyll upp vatten i back tre. Skaka de levande stenarna i karet tills det åker ut en massa grums ur dem och lägg dem i backen.

Vänta tills grumlingen lagt sig lite i karet och ta vara på det vatten du behöver spara.

Skölj ur sanden så noga som det går i karet och lägg den sedan i en hink.

Det blir tillräckligt med bakterier kvar i den ändå till nystarten.

Torka ur karet med en trasa som är extremt noga sköljd så det inte är tvättmedelsrester i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det kalkalger på rutan idag så kan du få bort dem med ett rakblad, sedan tvättar du med enbart ljummet vatten tills det är rent, sen ska det vara bra nog för att sätta dit enklick silikon utan bekymmer.

Stigs tips är kanske den bättre vägen o gå ändå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrapar bort kalkalger med ett blad till en brytbladskniv. Sedan skulle jag bara torka torrt och gnida litet extra med en handduk + vattenledningsvatten. Ett helt nytt kar tar jag med T-sprit först och vatten sedan. Det verkar ofta vara någon sorts fett på glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär... 8 timmars sömn ungefär... magen kurrar, vill fortsätta med allt, men måste vänta... *otålig*

Ska blanda vatten ikväll som kommer få stå över natten för att bli varmt nog att börja aquascapingen...

En till fråga: Jag har ett par stenar som det sitter lite levande på (en med en stor Sinularia och två med lite olika skivanemoner, varav den ena har en Claidella Viridis). Om vattnet håller rätt salthalt och temperatur men sand och annat inte är i karet ännu - spelar det nån roll? Claidellan funderar jag på att plocka bort från sin sten i vilket fall eftersom den sitter lite väl nära en skivanemon som den verkar besväras lite av, men är det lätt att få den att fästa igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...