Gå till innehåll

Vad är rimligt?


Gabbi

Rekommenderade inlägg

Skulle gärna vilja höra er allmänna åsikt. Särskilt intressant är detta för mig då jag jobbar i affär och ibland råkar ut för liknande situationer.

En kund har köpt en fisk av arten X i en affär och den dör efter ca tre veckor. Kunden blir besviken och vill ha pengarna tillbaka. Vad tycker ni att affären kan kräva av kunden? Vad tycker ni att kunden kan kräva av affären?

Svara jättegärna på samma fråga men med er själva i rollen som säljare också. Dvs, ni säljer fisken X tex här på köp & sälj. Fisken var vid säljetillfället i gott skick så vitt du vet, och du har själv inte haft några större problem under tiden du ägt den. Efter tre veckor hos nya ägaren dör den och köparen vill ha pengarna tillbaka. Hur reagerar du, och vad kräver du av köparen? Vd tycker du att köparen har rätt att kräva av dig?

mvh

Gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa kunder vet att de är så otroligt jobbiga så att de nästan kan tjata sig till vad som helst. Jag har under min tid i branschen åtskilliga gånger sagt att jag inte gör affärer utan bara säljer fisk och sådant.

I detta fallet skulle jag hänvisa till annan fisk i akvariet. Går de kvar och ser friska ut eller är de sålda utan att andra klagat eller har de alla dött. Då vet man vad man skall svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen kompensation. Efter 3 veckor i ett annat akvarium kan ALLT ha hänt.

Jag hade nog erbjudit att testa igenom vattnet ordentligt... och kanske gett lite rabatt på köp av ny fisk eller köp av tester om det behövs.

Jag har haft kunder som har klagat på att fiskarna de köpt av mig har dött... när man sen testat deras vatten så har värderna legat helt helt fel. En kille hade så hög salthalt att det inte gick att mäta, han hade ersatt avdunstat vatten med nytt SALTVATTEN... inte konstigt att fiskarna dog.

Som kund så kräver jag av affären att de packar fisken så den mår bra tills dess att den är i mitt akvarium. Om fisken har något dolt fel så ser jag ju det lika gärna som affären... ser jag det inte så kan jag inte kräva att affären ser det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mig ofta höra/läsa att folk som råkat ut för fiskdöd skriker cyanidfångst alldeles för fort och lätt och att det alltid är säljarens fel.

Det är alltid ett risktagande att köpa djur i sådana här miljöer, men upplever att många har stora krav på alla andra och låga krav på sig själva. Sedan är det ju självfallet alltid tråkigt när det händer.

Det har ju sagts många gånger här och kan nog inte påtalas för mycket att man bör vara påläst och "kolla" djuret ifråga innan man köper det.

Jag tycker väl som kundatt om säljaren (enligt mina krav och kunskaper) ser till att förvara djuren i sina kar på rätt sätt och uppvisarett seriöst intryckär det helt ok för mig att köpa, om sedan djuret dör inom tre veckor skulle iaf. jag vilja veta VAD som är fel. Självklart skall man ta upp det med säljaren för att se vilka orsaker som kan finnas. Visar det sig att fler råkat ut för liknande händelser märks det ganska snart, eller hur.

Säljaren kan ju faktiskt inte garantera djurets skickmycket mer än vad köparen kan i butiken, ok att säljaren har en fördel genom att se djuret under en längre period innan det säljs.

Det hela har väl med erfarenhet och ödmjukhet att göra, något som inte alltid uppvisas. Har man varken det ena eller det andra blir det problem.

Annars var det en bra idé av Hans ang. att som en god gest ge rabatt vid nyköp efter något liknande.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst har det hänt mig att fiskar har dött efter ca tre veckor, men

efter att hållt på i drygt 30 år vet jag att det är sånt man får ta.

Det är alltid en risk att köpa en fisk och det är aldrig roligt när den kostat ett antal hundra lappar.

Om fisken dör efter någon timme skulle jag kolla med säljaren, med det

kan naturligtvis vara fel på mina vattenvärden.(jag skulle kolla

värderna innan jag "klagade").

Om det ofta händer att fiskar dör om jag köper från en viss affär

skulle jag ( om jag vet med mig att det inte beror på mig eller

akvariet) skulle jag påpeka detta för akvarieaffären, för att de kanske

har en dålig leverantör eller liknande.

Om det inte hjälper byter jag akvarieaffär.

Som säljare kan det naturligtvis vara viktigt att ha en bra relation

till kunderna och vid ett enstaka tillfälle skulle jag ge kunden ett

tillgodokvitto.

Om det är en kund som kommer tillbaka flera gånger (med samma problem)

skulle jag ifrågasätta hans handahavande och vattenvärden mm.

Problemet är inte lätt för akvariebutikerna och jag förstår handlarnas dilemma.

Detta är min personliga syn och skall inte ses som någon pekpinne åt något håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar i djuraffär ibland och ägaren "en bra kompis " till mig har som policy att byta ut den fisk som dött upp till två veckor efter inköp, nu gäller detta sötvatten så det är ju lite andra priser vi pratar om. Men han anser att det är bättre att göra kunden glad för då kommer han tillbaka. Han vill dock att kunden tar med sig den döda fisken + vatten att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att se era åsikter, och jag är glad att se att ni resonerar så (i mina ögon) logiskt. Mer än en gång har jag tyvärr hört kunder säga; "vattenVÄRDEN?? öh? Jo, dom är....bra, det vet jag!"

Däremot tycker jag det ska vara fair play från handlarnas sida tillbaka att också kunna säga, "oj då, köpte du ur det akvariet där alla dog av prick dagen efter, klart du får en ny." Som någon säger här i tråden, det brukar ju märkas på fiskarna som är kvar...

Problemet som jag ibland upplever med rabatt vid nytt köp om fisken har dött, är att då måste det verkligen framgå att man gör det för att vara shysst, och inte att man tar på sig skulden. Så har jag märkt att en del kunder uppfattar det, och är då felet inte löst (tex problemet i kundens akvarium) så har man inte bara tagit på sig skulden, utan man låter det hända igen, och då har man definitivt inte en gladare kund, utan en som blivit av med fisk två gånger och fortfarande skyller på affären.

Däremot om det är en kund som man vet är shysst, har koll, och som har haft otur kan det ju kännas trevligt att kanske ge ett bra pris på någonting.

mvh

Gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag själv säljer Discusfiskar till både djuraffärer &

privatpersoner, mina akvarier är välfyllda med dessa vackra djur. Jag

importerar från tyskland & Asien, och det har jag gjort i nästan 10

år. Så har jag fått se & höra både det ena och det andra från

kunder. Personligen så tycker jag att all fisk höll sämre kvalité förr.

Så idag är det enklare för mig som ”handlare” att påpeka att fiskarna

var friska och fina i mina akvarier innan dom kom i kontakt med kundens

kar. Men om en fisk dör efter 3 veckor hos en kund, tar jag absolut

inget ansvar. Jag ger inte heller någon rabatt vid köp av nya, jag har

fått lära mig att vara konsekvent på denna punkt, och många gånger kan

det vara tufft. Men det går inte att ge tillbaka pengar för en firre

som dött efter 3 veckor, det spelar ingen roll vad som än har hänt.

Hade jag handlat med ”guppy” så skulle det ju vara skillnad, men en

discus kostar för mycket i inköp för att detta skall vara möjlig.

Men såklart tar jag reda på vad som hänt, och vilka vattenvärden kunden

har, och jag ger alltid extremt mycket råd till varje kund som handlar

av mig. Antingen dom är erfarna eller gröngölingar. Det som kan vara

lite ”irriterande” är när en erfaren akvarist vägrar köpa den mat jag

ger mina fiskar, bara för dom tror att deras ”hemma-lagade” räk &

oxmix är bäst i världen. Efter en vecka ringer dom & säger att

fiskarna inte äter deras mat. Jag försöker vid dessa tillfällen ge dom

mat ”gratis” så fiskarna får vänja sig vid deras mat under en veckas

tid. Men många är envisa & anser inte att detta är nödvändigt. Ofta

får jag lirka ganska länge för att dom skall ta maten med sig hem.

Detta är ett väldigt underligt beteende, för en riktig akvarist vet att

den mat handlaren ger sina fiskar är att rekommendera att få med sig

hem vid inköpstillfället.

Om en kund ringer dagen efter ett inköp, eller efter 3-4 dagar, och har

problem med fiskarna, så gör jag allt i min makt för att lösa

problemet. Såklart gör jag det även efter ett år, men om en fisk skulle

dö, beror det ofta på PH-chock, som sedan får svampangrepp som följd.

Jag ger hellre bort gratis medicin i detta läge än låter mina kunders

fiskar dö i onödan. Eftersom jag hållit på med detta i många år, så har

jag lärt mig vilka mediciner som funkar & inte funkar. Att kunna

medicinera sina fiskar är en hel vetenskap, jag blir aldrig fullärd på

denna punkt, men efterhand kan man se vad som behövs för att få sjuka

fiskar friska. Dom bästa ”läkarna” brukar vara handlaren själv, för man

råkar alltid ut för något. Ofta har handlaren själv lite olika

”häxbrygder” som kan få vilken fisk som helst frisk. Såklart är detta

ingen man skall sälja till kunder, men man ”får” gärna dela ut en

skvätt i nödfall. smiley2.gif.

När en fisk dör dagen efter ett inköp beror det ofta på kundens

slarvighet. Jag erbjuder då alltid kunden att få köpa in en ny 70%

billigare. Köper kunden fler får kunden en ny firre gratis. Detta är en

ren förlust, men jag vill ha nöjda kunder. Om det händer en gång till,

så brukar ofta kunden se att det faktisk inte berodde på att fisken var

i dåligt skick, utan att det hänger på hans/hennes akvarium. Men jag

måste säga att detta inträffar ”som tur är” inte särskilt ofta. När jag

säljer diskusfiskar så ger jag alltid kunden en utskriven ”anvisning”

där det klart och tydligt står hur man vänjer in nyinköpa fiskar. Detta

är något många handlare missar, så mycket fisk som går till spillo

skulle inte vara några problem om handlarna gav kunden rätt

instruktioner utskrivet på ett papper.

Det vi diskuterar i denna tråd är en av baksidorna av våran hobby. Fast

oftast går allt väldigt bra och det är inget strul. Fisken är inte

längre så ”sönderavlad” som den var för några år sedan. Vi har mycket

högre kvalité nu. Såklart finns det fortfarande ”skitfisk” man får helt

enkelt ge tusan i att köpa in den fisken. Alla förlorar på det i

längden. Jag skulle aldrig sälja en fisk som ser hängig ut. Att se

fiskar som mår bra och som äter rätt & är livliga, är absolut det

roligaste som finns. Sen spelar det ingen roll vilken art det är! Det

jag vill säga med mitt inlägg är att man kan förebygga onödig fiskdöd.

Om strul skulle uppstå, så måste kunden känna sig trygg med att det

inte är något problem att kontakta handlaren för råd & tips…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att som handlare bör man hålla fisken minst en vecka, kanske två innan man säljer den. Vet ej om det är ekonomiskt genomförbart, men då bör man fått igång dem med mat och eventuella tydliga sjukdomstecken bör kanske ha visat sig.

Sen är det ju så att vi köper och säljer levande varelser så vad som helst kan ju faktiskt hända. Men jag har fått för mig att många "kunder" acklimatiserar sina fiskar på tok för fort. Vet folk som har gått till väga på samma sätt som med guldfiskar (lägg påsen i vattnet en halvtimme sen skär man bara upp den då tempen blivit densamma och släpper ut fisken). Jag "droppar" alltid in mina fiskar i med syresten och i mörker. Allt för att minska stressen. När jag sen släpper ner dem låter jag ljuset vara avstängt hela den dagen (korallerna klarar en dag!) om jag inte gör det på kvällen, så de får en chans att bekanta sig med omgivningen under lugnare förhållanden. Har aldrig haft några dödsfall (hade totalt ca 20 fiskar), förutom en fisk som trodde att land var ett bättre ställe och drog...smiley2.gif...

Men som tidigare sagts, mår alla andra fiskar från samma sändning och samma system bra, så är det förmodligen kundens fel.

Tycker även att försäljaren, så långt det är möjligt, bör kolla om fisken får ett bra nytt hem. Dvs, köpte kunden sitt akvarium och LS förra veckan så KAN det vara lite tidigt att stoppa i en mandarinfisk t.ex...Jag tycker man rätt snabbt märker på folk som handlar fisk om de är kunniga och framförallt intresserade av sina djur. En del kommer bara in och vill ha det nyaste coolaste för att få cred av polare och liknande, fast å andra sidan vet jag att man som handlare inte kan säga NEj stup i ett, för då hamnar man snart på fattighuset tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensfiskar som har hålts i karantän innan dom säljs fins det ingen anledning till att lämna garanti på. Har fiskhandlarn bara agerat mellanhand så kan man kräva viss garanti.

Den enda anledning till att lämna garanti är få en nöjd kund, själv har jag bara fått en ny firre och då hadde jag köppt en mal för 400 spänn som hoppade ut, handlarn skrattade lite och gav mig en ny firre. Det gör att jag gärna går till den butiken igen. Fast det är inget man ska kunna kräva som kund. Att introducera fisken rätt är otroligt viktigt det är det inte många nybörjare som förstår. Har man hållt på flera år inam hobbyn så vet man även att fiskar dör i tid och otid oavsett om man är handlare eller kund.

Sen fins det ju vissa "zoo" butiker som säljer groft sönderavlad och misbildad fisk att köpa fisk från sånna ställen är ju domt att misslyckas.

Vitamin! jag skulle gärna köpa enfirre av digsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har handlarn haft fiskarna i karantän en vecka + att de äter, så begär jag inte mer. Men fiskarna har lång väg dit, det är mycket som kan gå fel. När man åker runt och tittar på fiskar så ser man många som jag aldrig skulle köpa. När skall handlarn ta dem ur sitt försäljningsakvarie? Eller är det största chansen för fiskarna att gå kvar, slippa en flytt + att se friska fiskar som äter?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...