Gå till innehåll

Red sea salt


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Med Red Sea får man ibland en rejäl fällning på botten eller till och med sand. Med vissa leveranser har det också ibland blivit en smutsrand i hinken. Allt detta vill man inte få i karet.

Om karet är igång och saltkristaller ramlar ner på koraller fräter de på vävnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag missförstod dig, det är alltså vanligt att det blir fällning av red sea salt. Jag förstod ditt inlägg som att det bara hände när man blandade nytt salt i ett akvarie och inte annars (spann) :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan regel att det blir fällning när man blandar salt till ett nytt tomt akvarium. Oavsett fabrikat/varumärke.

Red Sea Pro saltet har många problem med. Men minst lika många, antagligen många fler har inga problem med det. (De som är nöjda skriver inte och klagar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. tackar tackar.. jag har en JAD skummare.. inte dyraste på marknaden och säkert långt ifrån den bästa, men jag tycker den ger ut så mkt syre i vattnet, har öppnat luftintaget så att det är bra med skumm på toppen, även strypt utflödet så mkt det går innan det rinner över i koppen, men ändå så kommer det ut mkt små små små bubblor ur utblåset.. kommer detta försvinna då man får saker i karet? det gör ju vattnet nästan lite "grumligt" o det e ju inge skojj !! Tack för snabba svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. tackar tackar.. jag har en JAD skummare.. inte dyraste på marknaden och säkert långt ifrån den bästa, men jag tycker den ger ut så mkt syre i vattnet, har öppnat luftintaget så att det är bra med skumm på toppen, även strypt utflödet så mkt det går innan det rinner över i koppen, men ändå så kommer det ut mkt små små små bubblor ur utblåset.. kommer detta försvinna då man får saker i karet? det gör ju vattnet nästan lite "grumligt" o det e ju inge skojj !! Tack för snabba svar =)

nu chansar jag lite här.. då jag inte alls känner till hur du har det.. men har man helt nytt kar o det är bara saltvatten i så blir det microbubblor från många skummare oavsett pris o märke.. du får ge det kanske upp till en månad med levande sten i karet också.. då bör skumaren ha fått en normal funktion, oftast slutar det komma massa bubblor efter en tid.. så gjorde mitt rsm o många kan säkert hålla med mig..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara inflika med att jag blandade samma mängd vatten idag med samma salt fast utan cirkulationspump och fick ingen mjölkighet men rejält med oblandad "sand" på bottnen av spannen.

Mäter 1.020 i salnitet men mätte upp för 1.026.. så det blandar sig definitivt inte som det ska. Det får bli till o köpa nytt salt.

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hydrometer (vipparm) som säkert är långt ifrån exakt, men med mitt kar som referens på 1.024 så.. Jag rörde om ordentligt i botten på baljan, vattnet blev mjölkigt men salniteten visade rätt efteråt och fällningen på bottnen försvann.

Det var det sista av det saltet och hoppas på att nästa spann blir bättre. Att man får lite fällning verkar inte vara ovanligt alls iom svaren här, men frågan jag fortfarande inte fått svar på är; kan det vara farligt för det levande att hälla mjölkigt vatten i sitt kar? Dvs om man får fällning av enbart saltet, utan andra tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör ~30 procentiga vattenbyten varannan vecka, vilket kanske är ganska mycket och gör det lite extra grumligt. Det har löst sig i karet över natten iaf, båda gångerna jag bytt vatten på kvällen.

Inga fiskar eller koraller verkar ha tagit skada iaf, så för att svara på min egen fråga så verkar det inte som att det levande tar skada av lite fällning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...