Gå till innehåll

Tangit - alternativ och isärtagning


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Ska snart sätta igång med att bygga rörsystemet mellan visningskaret och sumpen/refugiet.

Finns det egentligen några alternativ till tangit-lim? Jag har en kompis som är hobbymodellbyggare och när en annan var liten och klåfingrig så minns man hur man var tvungen att pilla med nåt lim som luktade så fränt att man sluddrade på talet när mamma frågade om man inte skulle ägna sig åt läxorna istället. Idag finns tydligen ett vattenbaserat alternativ som ska vara minst lika bra. Tänkte att något liknande kanske dykt upp som alternativ till tangit?

Vidare är jag ganska orolig för att göra nån miss i monteringen och sen upptäcka att jag måste ta isär en eller flera fogar... Går detta? Jag har fattat det som att tangit i princip vulkar ihop pvc-bitarna. Eller går det att karva lite försiktigt och fortfarande kunna behålla delarna samtidigt som man kan lägga nya limfogar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget alternativt lim men ett förslag till förfarande. Såga och bygg hela systemet utan att limma det. När du sedan är nöjd med det så limmar du alla delar på en gång. Då har du två chanser att se potentiella problem - speciellt om du sover en natt på systemet före du limmar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tangit är farligt men tyvärr är alternativen kassa. Arbeta i väl ventilerade utrymmen. Gör som flera säger att bygg ihop systemet utan lim så att det passar. Sedan brukar jag ta en tunn vattenfast tuchpenna och märka samt numrera skarvarna. Jag gör en märkning cirkulärt vid skarven mellan muffen och röret samt drar ett vinkelrät streck som täcker både muff och rör. Numrerar med samma siffra på både muff och rör. På detta sätt får jag både hur djupt jag skall sätta röret i muffen och vinkel (om det är en böj). Skulle det sluta med katstrof så heter räddningen värmepistol. Genom att värma upp skarven brukar man få loss allt igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med att använda värmepistol är att delarna kan bli omöjliga att få ihop igen, detta vad jag läst tidigare här från de som använt det, inget jag själv försökt mig på.

Ytan med lim blir liksom inte bra att använda igen, så det blir till att se till så att man kan byta ut bitar av systemet istället, inte sätta alla delar kloss intill varandra alltså. En 5-6cm rör gör ju att du kan sätta en muff och sedan fortsätta med ny rörbit istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för värmepistol har jag använt kokande vatten, men det kräver att man kan doppa delarna. Gängor, och liknande kan skadas så de slutar "passa" men med lite försiktighet har allt gått att återanvända. Dock ska jag säga att på trycksidan använder jag alltid nya PVC delar. Det bara känns bättre.

Om man kokar en gjuten PVC bit, så kan man pressa ihop den till en konstig platt grej, och spola den med kallvvatten. Den blir stenhård, och behåller formen. Koka den på nytt, så återtar den formen den hade efter gjutningen... Med andra ord, risken för att skada själva gjutdelarna är ganska liten vid kokning. Rör kan man röka töja, och på andra sätt ställa till lite, men så kostar de knappt något i alla fall, så det är ingen större förlust.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...