Gå till innehåll

Bleknande koraller


nike83

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder, håller en del av mina koraller på att blekna bort.

När jag kom hem efter semester på 10 dagar, kan jag konstatera att mina koraller håller på att bli vita.

För ca 2 veckor sedan, dog min Mussla. Detta var under den period när det var 32 grader i Stockholm, och det var kanske 30 grader i mitt kar.

Jag har tidigare haft fosfat-problem, med algväxt som resultat (fortfarande en hel del alger kvar). Detta har jag dock åtgärdat, genom att ta bort den dåliga stenen och kört med fosfat-remover.

Jag doserar Ultra-Bak och Zeo-Bak nästan dagligen och Ultra minS samt Ultra Organic någon gång i veckan.

Temperaturen har varit runt 30 grader de senaste veckorna ( 28.5 i skivade stund). När jag har varit borta, har en fläkt stått och blåst på vattenytan och temperaturen har aldrig varit över 30 grader.

Följande vattenvärden är aktuella (samma som under semestern). Jag har mätt PO4 samt Ph nu på morgonen.

<table style="border-collapse: collapse; width: 138pt;" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="184"><col style="width: 48pt;" width="64"> <col style="width: 90pt;" width="120"> <tbody><tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt; width: 48pt;" height="20" width="64">Salthalt</td> <td class="xl66" style="width: 90pt;" align="right" width="120">1,026</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">pH</td> <td align="right">8,1</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">NO2</td> <td align="right">0</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">NO3</td> <td align="right">5</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">PO4</td> <td align="right">0,024</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">Mg</td> <td class="xl66" align="right">1330</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">Ca</td> <td class="xl67" align="right">390</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">KH</td> <td class="xl67" align="right">7,7</td> </tr> <tr style="height: 15pt;" height="20"> <td class="xl65" style="height: 15pt;" height="20">SI</td> <td align="right">0</td> </tr> </tbody></table>

Vad tror ni är felet? Gissningar, förslag, etc....?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen låter ju som en primär misstänkt precis som du skriver. Har du en mätare som visar att temperaturen aldrig gick över 30 grader C eller är det en uppskattning?

Kan du ha haft en ammonium/nitrit-topp efter musslans frånfälle?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förra sommaren hände samma sak för mej då strök mina montipora digitata med och någon mjukis detta var troligen pga värme och Fosfatremover kombination. Tror jag klarade mej denna sommaren med bara lite mjukis död pga värmen då jag slutat med removern. För mina stenisar ser väldigt fina ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen låter ju som en primär misstänkt precis som du skriver. Har du en mätare som visar att temperaturen aldrig gick över 30 grader C eller är det en uppskattning?

Kan du ha haft en ammonium/nitrit-topp efter musslans frånfälle?

Jag har en digital mätare, och visst temperaturen har varit uppe i 30.5 som max...

Vad har du för fosfatremover oh hur mycket?

Jag har Ultra Phos Adsorberg-granualt... de är runda "pellets".

När jag hade hög fosfat körde jag med 1 dl ny remover i veckan, men nu har jag kört varannan vecka 3/4 dl..

Förra sommaren hände samma sak för mej då strök mina montipora digitata med och någon mjukis detta var troligen pga värme och Fosfatremover kombination. Tror jag klarade mej denna sommaren med bara lite mjukis död pga värmen då jag slutat med removern. För mina stenisar ser väldigt fina ut.

Okey, nu åkte fosfatremovern ut och får se vad som händer när temperaturen rasar (16 grader ute nu).....

ska jag fortsätta med Ultra-bak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom koraller är känsliga "djur" och får de då 2 st angripare i detta fallet hög temp och väldigt låg fosfat eller = 0 + andra ämnen som removern kan ta bort som korallen vill ha. då dör den för den kanske bara orkar stå emot ena av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller - metabolismen för symbiosalgerna går fortare i högre värme och med fosfatbrist har de mindre möjlighet att ta upp tillräckligt.

Eler - metabolismen för korallen kanske minskar vid högre temperatur = lämnar mindre fosfat medan symbiosalgerna ökar sin ämnesomsättning och svälter ut?

Jag har inte sett någon forskning i frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då förstår jag tankarna. Men anses 0,024 mg/l fosfat vara väldigt lågt? Jag trodde det nästan var lite högt med tanke på att det borde gå att mäta med Salifert (som en svag svag blåfärgning).

Nej, 0,024 mg/l är inte för lågt, utan ett värde att sträva efter. En snabb sänkning till 0,024 mg/l kan däremot vara skadlig.

Jag tror mer på att temperaturen varit för hög. Byt vatten och se hur korallerna reagerar på det, så ser du om det varit brist på något ämne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade ut för överhettning i kombination med fiskdöd. Det hela ledde till algtillväxt av större slaget. Vilket resulterade i att jag kom hem efter 1v och gjorde vattenbyte och bytte kol och Rowa (fosfatremower). Åkte bort en till vecka, blev skitvarmt (varmaste veckan i sommar tror jag).

33grade som mest i burken i kombination med ny remower var nog droppen för mina koraller. Gissar på en 50% koralldöd. Endel var kritvita, men de ser ut att ta sig och vävnad börjag växa och färga ut igen.

Resultatet är inte kul, före

attachment.php?attachmentid=46008&d=1273764852

och efter:

attachment.php?attachmentid=47130&d=1279644339

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade ut för överhettning i kombination med fiskdöd. Det hela ledde till algtillväxt av större slaget. Vilket resulterade i att jag kom hem efter 1v och gjorde vattenbyte och bytte kol och Rowa (fosfatremower). Åkte bort en till vecka, blev skitvarmt (varmaste veckan i sommar tror jag).

33grade som mest i burken i kombination med ny remower var nog droppen för mina koraller. Gissar på en 50% koralldöd. Endel var kritvita, men de ser ut att ta sig och vävnad börjag växa och färga ut igen.

Resultatet är inte kul, före

attachment.php?attachmentid=46008&d=1273764852

och efter:

attachment.php?attachmentid=47130&d=1279644339

FYFAN! jag lider med dig! jag har "bara" kanske 8 koraller som är lite bleka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...