Gå till innehåll

"luddig" clown


Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Försöker rädda en kompis clown och behöver lite hjälp.

En polare som är bortrest nu köpte förra veckan 3 st svarta clowner. Idag var två av dom döda. Den sista är fortfarande i liv, men har något konstigt "ludd" på hela kroppen. Ser ut som prickar, men är luddigt. Påminner lite om mögel.

Har läst runt lite på forumet, kan det möjligtvis vara oodinium som den har?

Ingen annan fisk i hans kar har fått samma "ludd" på sig, vad vi har sett.

Hur som helst, så har vi flyttat över den till en hink nu och sänkt lite på salthalten (1.019 är det nu). Frågan är bara, hur länge överlever den där utan cirkulation i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukdomen kan jag inget om, men du måste ha någon sorts cirkulation annars slutar det i syrebrist. En luftpump men syresten eller liknande bör räcka.

Du bör byta vatten i hinken minst en gång om dagen, då det inte finns något som bryter ner avfallet.

Det hade jag börjat med iaf, experterna får ta över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som clownsjuka tyvärr. Sök på brooklynella.

:( inte kul alls nej...har den i en 20 liters hink nu med nån snäcka...men har ingen luftpump eller nånting sånt..kanske den skulle borda tillbaka i polarens kar & att man istället lägger i hans uvc där?hans andra 2 ocellaris clowner dog där för en vecka sen & nu köpte han 3 nya (svarta svenskodlade) & stoppa i karet & nu ha 2 av dom 3 dött & den 3:dje har ju jag nu men den ser vit möglig ut & det verkar klia lite på den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Brookrynella även smittar andra fiskar även om de inte blir synbart sjuka.

Det är vanligt att nya clowner smittas när man sätter dem i karet även om det gått ganska lång tid. (ett halvår, kanske mer) Jag skulle se alla fiskar som varit i samma kar som de döda clownerna som smittobärare.

Inga nya clowner på ett halvår minst alltså om du har andra fiskar kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt tråkigt ut! Men är det något som en putsarräka kan förhindra?

Den gula kirurgen söker sig ofta till putsarräkan...backar riktigt emot den så att räkan ska hoppa upp på kirurgen & "putsa"

tidigare hade dom även 2 svart/vita bicolor fiskar som också blev vit "mögliga" & dom har dött nu..

Han har ett ~300l kar igång nu men det är i inkörningsperioden nu...så inget levande där ännu på en månad skulle jag tro..

han har nu 3 fiskar kvar...en goby, en sandvändare & en gul kirurg som alla verkar må bra...utom att de verkr klia lite på gula kirurgen då den gnider sig emot putsarräkan & vill bli putsad...

vet bara inte vad jag skall göra med clownen jag har i hinken..den försökte äta lite pellets nu & har blandat nytt saltvatten åt den som ligger på 1.016 tills imorgon bitti...men jag har ingen syrepump vilket oroar mig att den ska kvävas :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan pröva sötvattens doppa den och sen ner i nytt och fräsht saltvatten. Det har jag lyckats få ett par clowner att överleva med. och dom va riktigt illa innan och hade inte ätit på över en vecka.

Och fortsätt med lite lägre salthalt ett tag så dom får lättare att andas (ska va bra om dom e förstoppade med om jag inte minns helt fel).

Andas den häftigt med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan pröva sötvattens doppa den och sen ner i nytt och fräsht saltvatten. Det har jag lyckats få ett par clowner att överleva med. och dom va riktigt illa innan och hade inte ätit på över en vecka.

Och fortsätt med lite lägre salthalt ett tag så dom får lättare att andas (ska va bra om dom e förstoppade med om jag inte minns helt fel).

Andas den häftigt med?

Den andades väldigt häftigt hela dagen igår jo. Vi testade att sötvattensdoppa den och sen satte vi ner den i nytt och fräscht vatten med en salthalt på 1.019.

Inatt vid halv 4 när flickvännen kom hem från sitt jobb, så var clownen i lodrätt läge nära ytan och "försökte få luft". Då fick den igen nytt vatten med ännu lite lägre salthalt, 1.016 denna gång.

Men det hjälpte tyvärr inte, fisken dog inatt. :(

Man känner sig så hjälplös när man inte kan rädda den utan kan bara stå och titta på när den kämpar för sitt liv.

och när det dessutom inte är ens egen fisk så är det inte alls kul att den dog när man försökte vara "vårdare".

Har läst lite mera om brooklynella nu idag. Såg att nån hade skrivit att det oftast går väldigt snabbt och att dödligheten är på nästan 100 %.. så man får väl försöka trösta sig med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Vi har ej skaffat någon ny fisk. Clownerna var "nya" hämtade från leasing.

Det var dom som dog. Lite före det ca. 3 veckor dog mina 2 första clowner som jag har haft sedan mars. utan problem. Ska lägga alla andra fiskar i ett annat kar ett tag i lägre salthalt 1.020 innan dom introduceras till vårt nystartade kar. Vill inte ha clownsjuka till nya byttan !

mvh sIMON & ANNIKa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du blir inte av med clownsjukan så lätt. Ett sötvattenbad på 15 minuter i osaltat sötvatten på 15 minuter skall kunna ta parasiterna. Ställ in pH precis på 8 så belastar det fiskarna mindre men räkna inte med att alla fiskar överlever. Och du kan ändå inte vara säker på att parasiterna försvinner helt. All inredning koraller med mer behöver hållas utan en enda fisk en vis tid ? för att parasiterna skall dö.

En vettig artikel hittar du här: http://www.ultimatereef.com/articles/brooklynella/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...