Gå till innehåll

Mitt 360 liters kar..


xeniax

Rekommenderade inlägg

Fiskfälla!

Prova skära av toppen på en petflaska.. vänd på toppen och sätt fast den igen, så att det blir en stor ingång men ett litet hål för att ta sig ut. Som en kräftbur.

Kanske krävs några försök innan rätt fisk simmar in.

Jag har inte provat själv, men verkar enkelt och det sägs funka bra =) Ladda med favoritmaten.

Låter som en kanon ide frågan är ju bara om inte flaskan flyter ? :/ kanske ska lägga nån sten i ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en kanon ide frågan är ju bara om inte flaskan flyter ? :/ kanske ska lägga nån sten i ?

Jag har provat det och jag la då i en sten, vilket fungerade ypperligt. Min fångst blev dock inget annat än en krabba :) Jag kunde inte hålla mig ifrån att mata normalt samtidigt vilket gjorde att fiskarna var ganska ointresserade...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På grund av sjukdommar i karet.

Fick min kirurg vita prick som spreds sig till min

foxfish och min svartvita clown.

Efter bara några dagar var dom fulla av små vita prickar.

Har ett uvc på gång men kände att vid en så snabb spridning hade jag inte tid att vänta på den så under tiden jag väntar på mitt uvc tog jag saken i egna händer..

Vet att många tvivlar på medel ifrån sera som är mest avsatt för sötvatten.

Men tänker ändå rekomendera " Sera fishtamin " för bådde salt och sötvatten, det är vita min tillskott som behandlas under och efter sjukdomar och stärker imunförsvaret.

När jag först fråga om detta i ett annat forum sa folk att det är kasst medel och att det aldrig kommer funka.

Vet inte om det tar bort pricken helt men efter 2 dagars behandling har nu pricken sakta men säkert gått ner och nästan i princip försvunnit.

ska nu behandla 3dje dagen idag.

Jag har även gjort iordning mitt tidigare 170 liters akvarium som kommer användas som karantäns akvarium vid sjukdommar och introducering av nya fiskar. eventuellt när uvc't har kommigt kanske det blir att flytta över några fiskar från det stora till det lilla om dom är friska.

Då jag kan tror att en stressfaktor har blivit att det är för mycket fiskar i mitt stora.

Under tiden som har gått har jag även med hjälp satt ditt bakrund på karet. så har fått lite gjort på sistonde iaf.

Samt mitt sötvattensakvarium jag köpte för skojs skull för några månader sen har går jätte bra och mina små guppy trivs som fisken i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En snabb uppdatering:

Uvc är inköpt som jag ska koppla in i karet fortast möjligast

lite krångel med slangarna just nu.

Nya koraller är beställda

Och en sps " Stenkorall " Är beställd första testet att hålla en sådan

i karet ska bli spännande.

Blanannat blir det även :

Discoscoma - 1 st

Acropora enzmann - 1 st

Euphyllia paraancora - 1 st

Stylophora - violett/blålila 1 st

Xenia - 2 st

Fungia - 2 st

Sinularia 1 st

Vad mer jag tänkte på är att jag har funderingar angående om jag ska köpa en wavebox eller inte. Någon som har bra tips på vilken som passar mitt 360 liters i sådanna fall??

Har även startat upp ett reserv kar på 170 liter då några fiskar bråkar mycket, Funderar jag på att sätta några i denna istället..

Tyvärr blev min svartvita clown mobbad av tomatclownerna så blir eventuellt en flytt för honom om det inte rättar till sig innom kort.

Vita pricken fiskarna blev smittade av för ett tag sen börjar nu sakta men säkert försvinna. Det var allt för nu iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till jag kom att tänka på ska beställa tester framöver vilka är dom absolut bästa testerna, Mina visar konstigt hela tiden speciellt mitt test för nitrit som visar skyhögt testade en väns test för sötvatten /saltvatten där den visa lågt nitrit värde.

Vore jätte tacksam om ni vill dela med er vilka test ni kör på och vilka som är de bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts tester är bra och vad dom flesta använder, nuförtiden mäter jag bara KH, Ca och Mg. Nitrat är ju inte fel att hålla koll på, särskilt innan man "känner" sitt kar.

Fosfat-test är onödigt att lägga pengar på om du inte köper nåt riktigt, kostar väl 600:- och uppåt sist jag kollade. Tycker för övrigt det är onödigt om man inte kör någon metod för att få riktigt låga näringsvärden, t.ex Zeovit, bättre att lägga pengarna på fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag funderat över,

Är att jag har sett kar som har bådde saltvatten och sötvattensfiskar i samma kar,

Hur fungerar detta egentligen?

Hade varit häftigt att ha guppy fiskar i saltvatten.

Någon som vet hur detta funkar?

Eller är det bluff ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte menat så.

Jag bara undra hur det är möjligt det jag ser på internet " en film snutt "

På guppy ihop med clowner..

Finner det omöjligt att ens det ska funka.

Men en del webbsidor säger även att blackmolly ska funka i saltvatten

det enda jag undra var om det är bullshit eller varför så många tror man

kan ha söt och salt i samma kar.

Måste ju finnas någon förklaring

varför det finns videor där marint ihop med sött faktiskt är i samma kar.

Men ursäkta om jag reta upp folk här, tyckte bara det var en bra fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag samtidigt äta upp mina ord för en fråga så är de den dummaste sidan ja vet just nu, för ja trodde alla frågor var välkommna här även dom som finner det som den som den mest korkadeste frågan.

Jag är inte allvetande!!.

så ursäkta mig att ja inte är lika perfekt som alla er andra här inne med års av erfarenhet.

Så kan någon svara på frågan istället för att vara dryga till svars.

Jag tycker det ska vara omöjligt.

Det hade vart häftigt om det hade funkat,

Men inte fasen slänger ja ner guppy för att se om dom överlever

en djurplågare är ja då inte!

Bara frågan varför det jag ser på youtube är det bullshit eller är det riktigt det jag ser!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det finns en del fisk som fungerar i saltvatten black molly är en av dom.

I tråden jag länkade till står det hur dom gjort, det verkar vara någon sorts elektrolyter man blandar i vattnet, biologin bakom vet jag inte hur det fungerar.

Tror inte det fungerar något vidare i ett revkar med koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just Black mollyn, eller rättare sagt deras vilda original, håller ju i naturen ofta till i gränszonen mellan sött och salt. De kan därför hantera en varierande salthalt, gissningsvis är de dock inte byggda för att uthålligt leva i helt salt vatten.

Jag minns dock från min första saltperiod på åttiotalet att man ofta hade några mollys som testpiloter i nya saltakvarier, innan man stoppade i de svindyra "riktiga" korallfiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då förstår jag..

Nej jag tyckte det var skumt med youtube och videon.

Är väl någonslags forskning dom håller på med antar jag..?

Angående Molly där som du skrev läste jag om på några webbsidor..

Antagligen därifrån att man testar dom i saltvatten som folk

kanske har fått för sig att dom även ska överleva därefter?

Hur som helst jag har sötvattens kar också redan.

Men bara 20 liter me 3 guppy vart sugen på att starta ett större..

Har stått mellan att ha mitt 3dje 170 liters som sötvatten

men samtidigt tänkte jag att det vore bättre till ett reserv kar för saltvattnet då min svart-vita occerlaris blir mobbad av mina percula clowner.

Hur som helst så har den svartvitta lyckats hoppa över till boxen som går ner till sumpen eftersom det går rör upp och ett rör ner är det trångt vet inte hur jag ska få upp starkarn därifrån.

Gav upp för idag har ni några bra ideer hur jag ska få upp honom därifrån?

Han är en av mina favoriter nämligen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det finns en del fisk som fungerar i saltvatten black molly är en av dom.

I tråden jag länkade till står det hur dom gjort, det verkar vara någon sorts elektrolyter man blandar i vattnet, biologin bakom vet jag inte hur det fungerar.

Tror inte det fungerar något vidare i ett revkar med koraller.

Åh, gud jag ber om ursäkt.. Jag trodde du hade skrivit det där med välj dina ord till mig som svar förlåt, uppfattade det inte som att det var din signatur. Ber om ursäkt till 1000. * skäms *

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, gud jag ber om ursäkt.. Jag trodde du hade skrivit det där med välj dina ord till mig som svar förlåt, uppfattade det inte som att det var din signatur. Ber om ursäkt till 1000. * skäms *

Inga problem, har gjort det misstaget jag med.

Man river sig i "hövvvet" lite i dom lägena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både guppi och black molly klarar rent saltvatten i princip hur länge som helst men jag är osäker om de reproducerar sig i saltvatten. Det finns flera typer av mollys som gör det samma. Detta är samma fenomen som med månfisk och argusfisk - de klarar både sött och salt vatten.

Vad det handlar om är vad vi dagligt tal kallar osmos, dvs att vätskor som skiljs från varandra med genomsläppliga membran tenderar till att jämna ut salthalten till ett genomsnit. Fisk, precis som vi människor har en "intern" salthalt på mellan 0,7 - 0,9 procent (7 till 9 promille). Sötvatten har 0 promille och rent saltvatten runt 35 promille. Fisk som lever i sötvatten slås med problemet att salt vill tränga ut från kroppen och vatten vill tränga in kroppen. De måste ställa sina fysikaliska egenskaper efter detta, det vill säga en sötvattensfisk kissar mycket (ett kiss som nästan inte alls innehåller några salter utan är utspätt) och de dricker inte. Att de kissar beror på att de måste göra av sig med överflödigt vatten och de kan inte dricka för då ökar de upptaget av vatten. De måste också via "körtlar" i gälarna hela tiden försöka ta in olika salter i kroppen för att kompensera saltförluster.

Detta kostar mycket energi och stressade samt sjuka fiskar har svår att hålla osmosbalansen - det är anledningen till att man ofta brukar höja salthalten några promille i sötvattenskar vid sjukdom.

En saltvattensfisk har "tvärtomproblemet". Salt vill tränga in i kroppen och vatten ut. En saltvattensfisk dricker därför och kissar nästan ingenting. Körtlarna i gälarna har i uppgift att föra ut salter istället.

Som du förstår är det en stor skillnad mellan dessa två olika fysiologiska processerna så det är inte konstigt att det är bara få fiskar som kan ställa om till att klara bägge typerna av miljö - men som sagt det finns.

Det sk Magical Water är något som skapar ett vatten där man går runt problemet, med hjälp av något ämne. Man får fisken att klara sig åtminstone kortare stunder. Men det är inte att rekommendera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar allihopa..

Då förstår jag hur det fungerar..

Blev så chockad när jag såg videon och undra hur de har lyckats.

Det med att man ska ha lite jod salt i sötvattens akvarium just för levande födda fiskar fick jag höra redan som 10 åring då mitt första sötvattens akvarium startade.

Just när du säger detta att det finns fiskar som klarar bägge miljöer.

Det måste väl näst intill vara någon liknande bräckvatten fisk ifrån början som då som klarar av högre salthalt.

Vanliga molly och guppy ifrån affärer tycker jag är konstigt att det fann sig i den videon för saltvatten. Har ju även hört en del matar drakfiskar med sötvattens fiskar men i längden inte ska vara bra att bara mata dom med det.

Hur som helst fick jag många svar på den frågan. så det tackar jag för ! :)

Hade man bara haft större plats till ytterligare ett fjärde större kar så hade jag nog velat ha ett större sötvattenskar finner det en utmaning att få sötvattenskar se riktigt snyggt ut speciellt när man jämnför med saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu startad upp 170 litaren också.

Dock har jag brunt i botten på bådda akvariumen nu. :/

I det stora karet har det satt sig på glaset,

på stenarna i sanden men ser inga luftbubblor,

I det lilla karet rasar de upp små bublor till ytan puttrar upp som attans.

Vad jag nu vänder mig om till er är att jag undrar om det är en sorts

cyano det med. har haft cyano tidigare mörkrött lager som man kan dra av som ett täcke men kan detta bruna utvecklas till cyano?

I det stora karet kör jag med aktivt kol i sumpen samt har på uvcet och har försökt minska på ljuset dock när jag har spser vill jag inte släcka ner och mörklägga helt.

Den största frågan är nu hur som helst vad för medel ska jag köra,

har fullt med fiskar och koraller i karen vill inte skada fiskarna eller korallerna, Tänkte testat red slime remover men har hört det kan

skada längre stående djur samt en del fiskar.

Några tips ?

Riktigt trött på det efter att haft problemet i snart ett år

utan bättre verkan trotts tidigare mörkläggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Hej alla glada människor var ett tag sen jag var inne här nu.

Något jag undrar över är att jag letar information om nudibrancen

via reflex och andra sidor.

Finns det någon som har någon i sina kar läste dom åt bla:

platmaskar men var svåra att mata när dessa var slut.

Finns det någon som kan äta mer eller mindre samt vanlig fiskmat

som är lättare eller är dom uteslutna helt? var väldigt fina verkligen.

Hade varit riktigt kul att skaffa en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...