Gå till innehåll

Revvänlig fjärilsfisk?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Rostratusen är väl revsäker för utom att den kan ta vissa rörmaskar. det samma gäller väl pakistan fjärilen.

Tack för svar.

Rostratusen har jag haft mina ögon på men hört att den allt för ofta tynar bort då. Kan det stämma?

Vad är pakistanfjärilen för fisk? Hittar den inte på reeflex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pakistanfjärilen = Chaetodon collare

http://www.seaworld.org/wild-world/safari/virtual-aquarium/collare-butterflyfish.htm

Jag skulle inte lita på att den är revsäker.

Tack.

Den fjärilen hade jag i karet men dog av någon mystisk anledning efter någon vecka bara. Då den var pigg så simmade den omkring och noppade på korallerna... så den var inte speciellt revsäker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://se.reeflex.net/tiere/466_Chaetodon_kleinii.htm

Denna är väl rätt så välkänd också, förutom Rostratusen. Ska vara rätt så mild mot koraller vad jag förstått, den tiden jag hade en så hade jag inte mycket stenkoraller så är väl inte bra att uttala mig om det, men vet att Wrang hade en i sitt 600 liters som också hade mycket SPS'er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Många fjärilar är rena polyp ätare. vissa äter mer småkrym över huvud taget då chelmon rostratus inräknad , de kan även ta vissa mindre rör maskar och många tar även glas rosor. Cheatoden kleini är också glasros ätare men jag har hört att de kan vara på korall polyper rätt ordentiligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer ha mest sps:er tror jag... eller kanske inte i början när jag tänker efter. dom är väl lite klurigare än andra koraller. men jag har blivit mer o mer intresserad av fjärilsfiskarna faktiskt... hemitaurichthys polylepis e en favorit jag har. men det kanske inte är just sps:er som fjärilsfiskar går på i första hand då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...