Gå till innehåll

uppgradering


jay05

Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett rsm 130 men vill uppgradera till större så jag tänkte ställa några frågor:)..Har tänkt mig ett akvarium mellan 400 och 600 l..har kollat på en Deltec 600 påhängsskummare som klarar av 600 l..Lysarmaturen jag har hemma har 6 st t5 lysror på 80w och jag undrar om det räcker till ett såpass stort akvarium?..tänkte inte ha nån dumpa till den utan en ytterfilter med aktivt kol och annat passande filtermaterial.undrar oxå hur mycket flöde man behöver i ett 600 liters kar?.tänkte köpa 3 st koralia 3or räcker det? är tacksam för alla svar har inte haft så stort saltakvarium innan så det är lite nytt för mig men det ska nog gå bra:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på belastning i karet kan den skummaren räcka, men jag skulle nog säga att den är i underkant.

Detsamma gäller belysningen, det beror ju helt på vilka koraller du ska ha. Den räcker till att börja med så kan du komplettera senare.

Minst 10 x volymen i karet i cirkulation är att föredra.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1W per liter tror jag är en tumregel för att kunna klara av stenkoraller. Du har 480W (6*80W) och du får fundera runt det. Själv har jag 716W på 466L vilket är ca 1,5W per liter.

Min returpump är på 2500 L (Red Dragon Mini) men det fungerar bra med 2000 L (Aquabee 2000/1).

Som skummare skulle jag nog rekommendera någon som är på minst 1500L, men här tycker nog många olika.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då ska jag kolla akvarier runt 400 liter istället=)..Vilken sorts skummare skulle ni rekomendera då?

Det beror på vad du vill betala förståss. Men om man vill ha bra kvalitet för en liten peng så rekommenderar många Bubbla Magus skummarna. Kanske någon som heter 200-någonting eller en konskummare NA6 eller vad de heter.

Kolla på www.fish-street.com så kan du hitta dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den lysrampen kan du ha de flesta akvariestorlekar som är mer än 150cm långa. Allt från 375L till 960L funkar bra om de är i standardformat. Sen beror det på om du vill ha riktigt skarpt ljus över hela ytan, eller om du tycker det är lite trevligt med lite mörkare partier i kanterna. Vi körde 6x80W över vårt gamla 830L med måtten 230x60x60cm. Det funkade kanonbra och ute på kanterna där det blev skuggigare och mörkare, så kunde man ha minde ljuskrävande koraller.

I mitten på karet (de delar som var under belysningen, 150cm dvs) kunde vi ha stenkoraller som växte snabbt ända nere på bottnen.

Med 6x80W har man otroligt mycket möjligheter helt enkelt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger till lite mer. Personligen tycker jag Deltec MCE600 är ett utmärkt val om du väljer ett kar på mellan 400-500L. Antagligen en av de bättre påhängsskummarna på marknaden som ofta säljs begagnade till mycket bra pris. 1500-2000kr är ett vanligt pris på denna gamla trotjänare.

Den har oxå fördelen att man kan sätta i en box i skummaren där man kan ha t.ex aktivt kol.

Till cirkulation kanske du skulle ta å kolla på ett par Tunze-pumpar på 8-12.000L/H. Hittar du styrbara med en multikontroller så har du riktigt trevliga grejer å leka med. Tänk på att det sällan kan bli för mycket cirkulation...men man behöver inte heller toköverdriva! 10-50ggr vattenvolymen brukar ofta vara lagomt.

Vi körde ett 420L Wromac Rubin möbelkar som vi köpte billigt när en stor zoo-kedja öppnade här för runt 5år sen. Till det körde vi just 6x80W, Deltec MCE600 och ett par pumpar varav en 12.000L/H Tunze.

Stoppar du sen i ett antal kg LS (50-100kg) så har du biologisk filtrering som heter duga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla råd,tänkte köpa 2 st pumpar på 5500l/H var men undrar om det är kanske bättre o skaffa fler svagare pumpar? Köpte ett begagnat Juwel Rio 400 idag med slim rock bakgrund och ett Aquael UNI MAX 500 ytterfilter. Läste lite om det på nätet och den ska tydligen kunna användas till saltvatten med, den kom med en ytavrinnings del som man ska kunna installera på insuget. Undrar om man kan använda det filter materialet som är inne i den eller om man ska byta ut den till nåt annat, fick en påse med biobollar med den så dom är kanske o föredra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har akvariet vart igång i drygt en vecka med 2 st seio pumpar på 6000l/H och en deltec mce 600. Har doserat Zeostart2 och Zeobak dagligen ska inskaffa Zeofood denna vecka men undrar nu om man ska ha själva zeoviten eller klarar man sig med bara dessa preparat?? Har letat på forumet men har inte hittat nåt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänker på stenarna, zeolit, så behövs de för att odla bakterierna på.

Nu är jag inte säker på om du ska köra zeovitmetoden eller om du bara vill göra en snabbstart med zeovitprodukter?

Det finns alltid ett zeovitforum www.zeovit.com som man finner mycket svar på sina frågor.

Jag själv kör zeovitmetoden fullt ut men skulle jag starta ett nytt kar så skulle jag nog testa biopelletsen först. Både zeovit och biopellets går ut på att reducera Nitrat och Fosfatnivåerna så att zooxanthellerna (naturliga alger som finns i korallskellettet och gör korallerna bruna) minskar och korallernas färger börjar komma fram mer och mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var dels på att jag ville få en snabbstart men trodde att man bara behövde tillsatserna, ska nog köpa zeoliten och köra fullt ut. Är det bara dessa 3 tillsatserna du kör med eller är det nåt annat med? Har inga koraller i akvariet än så zeofood kanske inte behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var dels på att jag ville få en snabbstart men trodde att man bara behövde tillsatserna, ska nog köpa zeoliten och köra fullt ut. Är det bara dessa 3 tillsatserna du kör med eller är det nåt annat med? Har inga koraller i akvariet än så zeofood kanske inte behövs?

Kolla in zeovitforumet. Där finns en riktigt bra guide vad och hur du ska dosera i början. Sedab ställer du enklast en fråga där om ett bra schema för just ditt kar. Det finns några rävar där som gärna sätter upp ett sådant schema åt dig.

Andra tillsatser än grundprodukterna är inte aktuella för dig i början. Det finns däremot en uppsjö av produkter med olika egenskaper. Men börja med det enkla i uppstarten så kommer resten av sig själv. Det tar ett antal månader innan fosfat och nitratnivåerna är tillräckligt låga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu har akvariet vart igång i 3 månader, det blev en deltec MCE 600,3st Seio pumpar på 6000L\H och en 6\80w t5 ramp. Jag har en btn slimline i mitt akvarium men en bit i den vänstra hörnet där filtret satt saknas och nu tänkte jag ta bort den men undrar om det är nån som vet om man måste tömma karet på all vatten för o ta bort den och om det kommer att vara märken kvar utav silikonet? Tänkte alternativt köpa ett nytt helglas akvarium av samma mått. Lägger upp några bilder på akvariet oxå=)

attachment.php?attachmentid=51793&d=1293939347attachment.php?attachmentid=51794&d=1293939558attachment.php?attachmentid=51795&d=1293939558attachment.php?attachmentid=51797&d=1293939811

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...