Gå till innehåll

Tunze wavebox + benställning?


xperx

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Funderar på att skaffa en Tunze wavebox, men vad jag hört är att tillverkaren själv rekommenderar att man inte använder en benställning i aluminium. En "vanlig" akvarieställning alltså? Vad ska man då ha för ställning för att slippa få sina fiskar på golvet?

Såg en bild här på forumet av en kille som svetsat ihop ett hemmabygge. Kan det vara nåt?

05.jpg

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

jag tror bara det att de skall vara säkrade att ställningen skall hålla. Själva metoden för waveboxen är ju att den suger in å trycker ut vattnet i den låda som är iomed detta så blir det en själv svängning ikaret står den då på en ranglig aluställning så kan allt sättas i gungning å karet kan gå sönder. står den då på en bastant ställning som den ovan så skall la det ej vara några "problem"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte 60cm är något problem,det blir 3 block,jag har 2 i höjd. Ångrar faktiskt lite själv att jag inte lade ett block till,hade varit najs tror jag. Det man får tänka på är att ha en ordentlig skiva och liggunderlag mellan akvariet och stenen,jag har även liggunderlag mellan alla stenar och mellan golv och sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har format dem som två L(för att det inte ska gå att tippa hela karet medstenarna,bor ju trots allt i en studentkorridor)så att jag får lite öppet i mitten under med två ingångar till. Går ju inte att ha sump med den varianten men det är ändå schysst lagringsutrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig kalkylerat med en Wavebox.. Kanske som Samuel att lägga i "L" formation är en bra idé. Tror ett block kostade 25 spänn eller något..

(Börjar i dag att konvertera detta kar till saltsmiley4.gif. Räknar kallt med en snabb uppstart. Har LS + död LS igång i 3st olika kar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke som slog mig var;

Om man bygger upp en grund med lekablock och några skivor emellan, finns det då ingen risk att de individuella blocken kan flytta sig när waveboxen drar igång? Dvs om vikten "kastas" fram å tebax hela tiden, finns det då ingen risk att blocken rör sig. Jag menar ok att de är hållbara och kan vara grund för ett helt hus, men huset står ju still...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om din wave box har mindre effekt än 25hkr så ska det inte vara några problem med den benställningen.

Jag har tvärr inte tillgång till ett beräknings/simuleringsprogram som är lämpligt för den typen av beräkningar. Men ska man generalisera lite så kan man säga att sträckgränsen (hur mycket belastning som stålet tål)ska delas med 4 vid dynamisk belastning.

/Konstruktören

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ till svetsad ställning är ju att köpa färdig sågade fyrkantsaluminiumprofiler (hmmm, långt ord smiley1.gif)med porsa-knutar i plast som skruvas ihop. Fungerar fint det med efter en skyddslack. Ganska lätt att få tag på hos en del akvariehandlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xperx, om jag får gissa helt vilt så tror jag att det skulle hamna på runt 1500kr, om du använder "normala" dimentioner vill du ha samma dimentionen som bänken på bilden blir det nog en slant till. Gå till en lokal svets eller mekan firma och fråga, tag gärna med en liten ritning med huvudmåtten. AMU och andra utbildnins centrum kan vara bejälpliga i sånna samanhang om man har tur.

Bygg en i trä annars, ett klart användbart material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för hjälpen Klubbson. Men kan man få trä att hålla under sådana förhållanden då? Tänk på att akvariet förmodligen kommer att rör lite på sig fram och tillbaka dygnet runt. Känns som träet kan utmattas och skruvar å dyl får mer och mer rum att röra sig i.

Tanken med lekablock och ett par skivor emellan är ju god, men finns det ingen risk att lekablocken som står t.ex ovanpå en träskiva börjar röra sig om akvariet som tynger på dem rör sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att gå till en lokal"svetsfirma" kan jag starkt rekommendera. Fick en väldigt fin ställning svetsad precis enligt mina önskemålsmiley1.gif. Kan tilläga att jag hade några speciallönskemål...Detta kostade bara 1 500 kr, så de som gjorde min ställninghade väldigt bra priser med tanke på det materiall som gick åt+ jobbet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att gå till en lokal"svetsfirma" kan jag starkt rekommendera. Fick en väldigt fin ställning svetsad precis enligt mina önskemålsmiley1.gif. Kan tilläga att jag hade några speciallönskemål...Detta kostade bara 1 500 kr, så de som gjorde min ställninghade väldigt bra priser med tanke på det materiall som gick åt+ jobbet...

Måste hålla med här, 1500kr är det värt att få det riktigt svetsat! Aluminium 4kants profil är kanon för ändamålet, lätt, starkt och du får mer platts för sump och utrustning än samma bänk gjord i trä. Du behöver inte vara rädd för att plaska med vatten. Det är dessutom enkelt att montera utrustning i efterhand då aluminium oxå är lätt att borra i och det blir snyggt. Drar man ett par rediga bultar försänkt i mdf skivan som karet ska stå på har man utmärkta fästanordningar i taket på bänken. Dit med grejjerna och på med en mutter bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, så exakt vad är en "aluminium fyrkantsprofil"? Det är inte en sån vanliga aluställning man trycker ihop själv av (kantiga) rör och små stålfästen? För det är väl just en sån som Tunze rekommenderar att man INTE använder?

Tanken är att ställningen inte ska gå att röra åt något håll trots nästan ett tons tryxk uppifrån (vilket inte är fallet med vanliga alubänkar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...