Gå till innehåll

Extern returpump?


Birdo

Rekommenderade inlägg

Funderar kraftigt på att byta returpump när jag skaffar ny sump.

Min Aquabee låter som en bilskrot.

Men frågan är, Måste man borra hål i sidan på sumpen för att kunna använda en extern pump. Tex Deltec HLP 4040.

Eller finns det om man säger en man kan sätta ovanför sumpen som har en sugslang ner i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att sannolikheten för att bränna pumpen vid ett elavbrott är rätt hög.

Även om du kör backventiler så är dom inte helt säkra samt så krävs frekvent underhåll/rengöring för driftsäkerhet.

Så gör de rätt från början så slipper du elände o onödiga kostnader.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag inte håller med. Fan. Eftersom jag skriver det här en bit över tre på natten, kommer jag säkert få äta upp mina ord. Men jag resonerar så här:

Genom att dra sugröret över kanten och ned till en nivå närma botten på sumpen, med andra ord, motsvarande att pumpen står i samma höjd som om den stod i sumpen, och retur röret från pumpen går upp till karet så kommer pumpen hamna i vad som motsvarar ett vattenlås. Är lyfthöjden till karet för hög, och röret kan suga luft obehindrat över vattenytan i karet vid ett strömavbrott, kan vattnet få så pass bra fart att det tömmer "vattenlåset" och därmed även pumpen på vatten, men drar man ned returen under vatten, och har ett borrat hål för att bryta häverten borde det inte vara ett problem med återstart osv.

Sen är det prydligare, och ger lite bättre flöde med ett borrat hål i sumpen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat bromsa hävretflödet på detta sätt i min burk/sump(den är borrad med en 4040). Jag får ändå genomslag med luft till sumpen om jag inte stänger en ventil vid VB, och då har jag ändå mottryck från sumpen.

Så jag tror inte att det kommer att bli ett stabilt/säkert system om du tillpåköpet behöver ha ett vattenlås.

Kör du detta system med en backventil så kan det däremot fungera, även med begränsad funktion så bör backventilen kunna rädda vattenlåset.

Men man får fortfarande problem med att fixa en bra backventil som har en lämplig dimension för att inte motarbeta pumpen för mycket.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Greger, backventiller har inte i akvarier att göra. De är garanterat utan funktion efter en tid i drift.

Jag är ganska övertygad om att en hävert ut ur sumpen som ansluts till sugsidan av pumpen, och därifrån rakt upp till karet fungerar. Jag hade utan tvekan kunnat tänka mig att bygga så, men jag har inget att basera det på, så jag har kanske fel. Det hade gjort det till bortkastade pengar i så fall.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt tänk var backventilens enda uppgift att hindra att allt vatten lämnade pumpkammaren vid strömavbrott och kombineras med en loop. Detta gör att pumpen kan starta automatiskt. Givetvis måste man göra det obligatoriska lilla hålet på returlinan precis över vattenytan som alltid för att förhindra backsug och hävert. De gånger som backventiler varit till skada är när man litat helt till backventilen och inte gjort ett "anti" häverthål precis i vattenytan. Det finns backventiler som klarar att fungera även i saltvatten om de, som allt annat, sköts. I 99 fall av 100 så kommer det dock att fungera, som Stefan säger, att pumpen pumpar igång automatiskt med loop vid strömabrott (än en gång ett "anti" häverthål måste finnas precis i vattenytan där returledningen går in i karet) - de enda gångerna som det inte fungerar är om vatteninvån i sumpen är lägre än pumpenspumphus vid strömavbrottet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...