Gå till innehåll

Andreas 200l


turboadde

Rekommenderade inlägg

Hej

Har haft akvariet igång nu i 6veckor så jag tänkte presentera det lite kort.

akvarium på 60x60x55cm med sump. Botten borrat med en 20mm retur och 2 32mm till avrinning vart ett är byggt med Hofer Gurgle Buster. Tyst och fint :)

Akvariet och mesta tekniken är inköpt på triton så tack Fredrik och Leffe för mycket hjälp.

Teknik

Bubble magus nac6a skummare

Sanders ozone 50

Tunze 3155 osmos påfyllare

Aquabee - UP2000/1 returpump

Tunze - Nanostream 6055 streamer

Giesemann infinity 1x250/2x24w

Styr lampan och streamern med en Profilux light II som funkar kanon.

Kör balling med Bubble Magus BM-T01 DOSING PUMP

Levande är

2 st ocellaris clowner

2 st Pterapogon kauderni bangaii cardinal

lite sniglar och eremiter

1st Tridacna maxima

Massa stenkoraller. Ska uppdatera med namn bättre sen och mer ska inhandlas på onsdag :)

Och slutligen en bild på huvud karet med blårören tända bara

Aa just ja sanden hålls på att dammsugas ur lite då och då för det råka bli fel storlek på den och det dammar runt som sjutton överallt i akvariet. Därför ser det ut som de gör på botten...

post-2725-14468920176767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket.

I den undre grottan kan dom simma runt men den övre står lite snett lutande mot bakkanten så där är det lite mindre på ena sidan men dom kan simma runt på ena sidan där.

Häftig aquascape, kan fiskarna simma runt eller är det kloss i kloss mot bakre glaset?.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet puttrar på och mår bra. Verkar ha hittat skapligt rätt med ballingen med så värderna ligger stabilt. Bytte till fauna marin Kh test och tyckte det va sjukt mycke lättare att läsa av. Köpte en fragghylla med magneter med för att ha på ena sidoglaset.

Var till Västerås och shoppa lite med gumman så det vart en sväng förbi Ted för att kolla in hans underbara akvarium och skaffa lite fraggar. Kan bara säga att hans färger är sjukt snygga i akvariet.

Förökte ta några bilder med macro objektivet men dom flesta vart dåliga. Vet inte om det beror på att jag har för mycket partiklar som far omkring :smiley13:

Några av dom nya fraggarna från ted

post-2725-14468920228555_thumb.jpg

En bild på nya fragghyllan med

post-2725-14468920228828_thumb.jpg

Och några ricordea florida

post-2725-14468920229372_thumb.jpg

post-2725-14468920227912_thumb.jpg

post-2725-1446892022829_thumb.jpg

post-2725-14468920229079_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fragghullan beställde jag från http://www.blackrockreef.com/index.html. Jag tänkte göra själv först men jag våga inte riktigt lita på hemma silikonade magneterna.

Ang ricordeorna så har jag aldeles för dyr kamera mot vad jag klarar av :smiley9:. Har svårt att få till färgerna med kameran i nya akvariet. Är nog något med vitbalansen som spökar. Måste oftast redigera bilden ganska mörk för att få fram färgerna på vissa koraller.

Den här bilden visar lite mer rätt på den ena. Den ska va blå orange.

post-2725-14468920231858_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelfällan ja hade i sumpen till mitt RSM funkade då klockrent :).

Ok det låter ju bra. har du prövat utan med och fått bubblor eller byggde du den från början. Funderar på att limma dit ett par skivor till så jag får en.

Ingen mer som har något utlåtande av bubbelfällor där det hjälpt?

Ja fragghyllan kosta lite med frakt, men skippa en helg på krogen så vart den billig i jämförelse :nöjd:. Har för mig det vart 500kr med frakt för 2st hyllor. Verkar sitta väldigt bra med då jag har haft ganska mycket på ett tag.

knabbuziak- Tackar. Om musslan har jag svårt att uttala mig om hur fort den växer men har haft den i snart 3mån och tycker den kanske har fått 1-2mm tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med de orangefärgade knapparna? Sprider dom sig bra?

Hej Peter. Tyvär har det inte gått så bra då jag skaffade lite nya knappar och råkade få antagligen svamp som spridits sig bland alla mina knappar. Har försökt sötvattendoppat dom men dom vill knappt öppna sig längre. Förhoppningsvis så e dom få polyper som e kvar på bättringsvägar. Va lite tråkit då dom va dom snyggaste jag hade. Ska skaffa lite annat jag kan bada dom i så jag slipper sötvattendoppa men har inte tagit mig in till stan och handlat det än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, vad tråkigt. De kan vara sura ett antal dagar om de blir "misshandlade" så jag hoppas det bara handlar om det. När de väl känner sig bekväma växer dom som bara den. Jag kan alltid att fragga igen i framtiden om det inte går bra för dig. Hör av dig då.

När det gäller bubbelfällan så har jag själv byggt en. Den fungerar otroligt bra då jag inte har en microbubbla i karet. Jag kan dock inte säga om det bara är fällans förtjänst eller om skummaren ger mycket små mängder. Jag har liksam aldrig reflekterat över det.

Om du sätter dit en fälla så gör det med silikon, då du även kan lätt ta bort dom eller justera om behovet uppkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är 2st skivor beställda till bubbelfälla och skulle få dom på måndag. Så ska pröva med det i alla fall och se om det tar bort bubblorna. Hur viktigt är det där med mellanrummet? Har sett att många kör 3cm mellan facken och endel kör typ 2cm mellan dom första och 4cm mellan dom andra väggarna. Synpunkter på det vore hjälpsamt.

Sen var jag idag och köpte rowas proffs fosfat test för att hålla fosfaten på bra nivå. Låg på 0.015 i alla fall :). Jag har försökt läst lite om nitrat och fosfat men förstår inte riktigt så hoppas någon kan förklara lite. Kan man gå för långt ner i fosfat? vissa påstår att korallerna dör då och vissa påstår att man ska sträva efter 0. Samma fråga gäller nitraten med? hoppas ni kan hjälpa mig bena ut det hehe.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt du behöver ha mellan skivorna beror på hur snabbt flödet blir, sitter dom för tätt så dras många bubblor med hela vägen igenom fällan, så ta hellre lite längre avstånd än kortare. 3 cm (3 cd/dvd-fodral) är ett bra riktmärke, men är sumpen smal så blir ju flödet snabbare och du kanske behöver 4 cm.

Angående fosfaten så kan man gå för lågt och då dör korallerna ja, men visst kan man säga att man ska sträva åt det hållet, men man ska aldrig nå hela vägen :). I en Reefkeeping-artikel är 0.02 eller lägre ett förslag på nivå, på reven kan den ibland vara så låg som 0.005 tydligen.

För att nolla fosfaten krävs kolkälla eller kanske en rejäl feldosering av fosfatabsorberare såvitt jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt du behöver ha mellan skivorna beror på hur snabbt flödet blir, sitter dom för tätt så dras många bubblor med hela vägen igenom fällan, så ta hellre lite längre avstånd än kortare. 3 cm (3 cd/dvd-fodral) är ett bra riktmärke, men är sumpen smal så blir ju flödet snabbare och du kanske behöver 4 cm.

Angående fosfaten så kan man gå för lågt och då dör korallerna ja, men visst kan man säga att man ska sträva åt det hållet, men man ska aldrig nå hela vägen :). I en Reefkeeping-artikel är 0.02 eller lägre ett förslag på nivå, på reven kan den ibland vara så låg som 0.005 tydligen.

För att nolla fosfaten krävs kolkälla eller kanske en rejäl feldosering av fosfatabsorberare såvitt jag vet.

Ok tackar för svar. sumpen är 40cm så det blir nog 3cm emellan då.

Men då ska jag fösöka hålla mig på 0.015 då.

Tog en bild på min nya zoa under blåljus med. den e bra läcker. Hoppas den förökar sig med samma färger så det inte e en engångs morfning.

post-2725-14468920314416_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

karet tuffar på och korallerna växer sakta men säkert :D

Har lagt i sand igen nu, den här gången rätt storlek :) så den ligger kvar på dom flesta ställena nu.

Prövade dosera lite vodka för att hålla nere fosfat och nitrat. Doserade 1ml om dagen men nitratet sjönk som en gråsten efter några dagar. har slutat med vodkan för två veckor sen men kan fortfarande inte mäta någon nitrat. Har bytt 100l vatten under den tiden med.

är det något jag borde oroa mig för eller är det bara låta det puttra på?

Tycker endel koraller har bleknat lite men långt ifrån kritvita.

Nitratet på 0 med salifert

Fosfat på 0.015 med rowa pro

Har även skit svårt att få färger på Stylophoror :( har en milka och en rosa och dom e typ bara bruna. dom var så redan när jag satte i dom. Brukar de ta tid innan dom färgar ut?

lite hel bilder med

Dagtid

post-2725-14468920469226_thumb.jpg

Kvällstid

post-2725-14468920469468_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även skit svårt att få färger på Stylophoror :( har en milka och en rosa och dom e typ bara bruna. dom var så redan när jag satte i dom. Brukar de ta tid innan dom färgar ut?

Det finns en KZ (Zeovit) produkt som heter Styl-Pocci Glow.

Den minskar på zooxanthellerna i just styloporor och pocciloporor vilket får dom att färga ut avsevärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...