Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Missat att göra tillräckligt med vatten så får gör mer

post-736-14468931780581_thumb.jpg

Från andra sida. Vid mangroveträdet.

Kör med en tunze nano 6045 i karet och en likadan som går på tid och start 2ggr om dygnet under/bakom stenen.

Ska ev komplettera med en platta sten till och dölja detta

Mangroveträdet har 3st "ben" som den står på och längst ner på en utav dessa ben är det som ett virrvar av små rötter som är ca 30x30cm i ytan

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med Tapatalk"

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missat att göra tillräckligt med vatten så får gör mer

[ATTACH]107200[/ATTACH]

Från andra sida. Vid mangroveträdet.

Kör med en tunze nano 6045 i karet och en likadan som går på tid och start 2ggr om dygnet under/bakom stenen.

Ska ev komplettera med en platta sten till och dölja detta

Mangroveträdet har 3st "ben" som den står på och längst ner på en utav dessa ben är det som ett virrvar av små rötter som är ca 30x30cm i ytan

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med Tapatalk"

akta bara så inte någon fisk sätter sig där i, hade en som simmade in i min wavebox under ett strömavbrott, blev soppa av den :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-736-14468931795656_thumb.jpg allt igång och rullar igen om innan.

Tack Manne. Ja lite olika vad jag kan hitta å få tag på. Finns massa snygga koraller men några nya ultra zoantus, Acanthastrea, acroporor funkar alltid. Gillar A. hyacinthus och A. millepora

Gillar även plategyror

Så svårt att lägga pengar bara på akvariet nu då man måste vara klar med ett rum till och rivit ut hela vinden för detta så isolering väggar tal etc

Satt å räknade å pratade med frun att jag skulle kunna lägga ut 20000:-direkt på saker jag behöver till akvariet Ändrat av wrang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju så men barn dom kostar lite, skulle jag säga 20000 till min fru så hade det låtit mer som runt 1500-2000:- absolut inte mer,

Ja för en returpump :)

Men jag klagar inte, hade mina salt glans dagar vid förra akvariet i väggen...

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med Tapatalk"

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det barebottom denna ggn?

Japp men ser redan nu att mina eremiter har svårt att gå runt .

Gillar med sand å lyckats hålla den vit men ska testa igen med BB.

Har haft olika sandlevande djur som onedollar, sjögurkor, sniglar mm men aldrig mer än 5cm sand på sina ställen utan försökt att hålla 1-3cm

Mangrove trädets fina rötter trivs bäst i sand då de kan ta upp olika fosfater med sina rötter

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okunnig inom området ! Men att ha en mangrove i karet ? Gör det någon specifik nytta för karet ? :)

Nja inte direkt 1st mer för att jag tycker det är snyggt, men mangrove är en förbrukare på fosfater men men även magnesium. Ska det ha en bra funktion så gäller ett separat system med mangrovebiotop duchning/dim dysa 1-2ggr om dagen. Ca 5-10 plantor per 100liter vatten brukar dom prata om.

Mangeoverötterna funkar olika hur dom ser ut men de tar upp viss skit med sina pelar rötter å annat skit med sina mattor av rötter som bildas i tex sand.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget hem den gången men väntar på en special beställning.

Undra om man skall testa igen en Chelmon rostratus eller en Chaetodon kleinii för att bekämpa lite glasrosor i karet

Edit: det blev en brun fisk

Acreichthys tomentosus

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite rotande i mina akvarielådor i källaren så fick jag ihop en kalkreaktor. Lite kvar att limma å slipa men det kommer bli kanon.

Lite stor för mitt akvarium men kan ju använda den även sedan..

post-736-14468932002047_thumb.jpg

Co2 flaska i källaren å sedan slang upp, ska bara hitta en flaska å co2 regulator också Ändrat av wrang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... co2 reaktor för ett 50x50x50 kub..... är inte det lite overkill? balling bör väl ändå vara väldigt effektivt i ett så litet kar?

Kul med reaktion.👍

Nja var inne först på detta med men sen så slipper man slabba med olika vätskor hit å dit, men sista spiken är nog ändå inte satt.

Kollade på en schuran pico reaktor som inte är så stor. Men så hittade jag dessa andra sakern i lådorna när man letade efter annat.

----

Co2 flaska typ1000kr

Manometer 700kr

Magnetventil 300kr

Co2 slang 5m

Ph probe 700:-

Vs

Doserpumpar grotech ng1 4st 2800kr

Balling pulver ?kr

Iallafall måste jag ha nått mer stabilt i karet innan jag köper på mig mer sps 😝

Eller är jag dum?

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tror är att du får köra reaktorn så extremt lite för den förbrukning du har och när du väl släpper ur vätska från reaktorn så sjunker ph värdet rätt fort. Balling känns som mer stabilt i ett så litet kar och en 5 litare skulle ju hålla i över en månad kanske tom 2 månader. En doserpump kan man ju ganska ofta hitta för under 2000kr beg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...