Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

skönt med lite respons. tack

Gott nytt år!

nu ikväll så rasslade det till i karet å gick fram å kollade. Massa fjäll å fiskfärs. På nått sätt så har fil fisken simmat igenom gallret på min nano stream pump. Det fattas ett galler på ena sidan...

Hoppas den överlever sin tur i "tombolan"

Edit: allt ok med firren just nu

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

post-736-14468933263094_thumb.jpg

Enda som går bra här hemma är min mangroveträd. Det är nu 2 år sedan jag köpte ett frö/skott

post-736-14468933263277_thumb.jpg

post-736-14468933263399_thumb.jpg

Clownerna hoppar ut utan förvarning å haft dom i 2år. Ska ev bygga en sarg...?

Filfisken gjorde sitt med att äta glasrosor men nu ville den ej mer

/Christian

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi är alldeles för många som ligger och balanserar på gränsen till låga näringsnivåer, allt i jakten på det 'perfekta' karet. Att mata mer hjälper naturligtvis men det är bättre att ha en liten PET-flaska med nitratlösning stående i skåpet som beredskap. Genom att mäta och dosera mer kontrollerat så blir det lättare att ha koll på värderna. Det stora problemet är kanske att när nivåerna normalt ligger lågt och man får en ordentlig dipp så går det hela så snabbt att man inte riktigt hinner med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande problem tidigare. Kör nu istället för kolkälla en Järnbaserad fosfat absorber och har nu legat konstant på 0,02-0,03 . Matar 3 kuber frysmat och pellets ett flertal ggr om dagen. Jag doserar max 1 ml zeostart/ vecka för att hålla nitraten på lite lagom nivå. Byter 100 liter i veckan. Allt mår prima.

Har ju 3 kirurger

3 clowner

3 genicanthus

En flasher wrasse

En N. Decora

Så det finns ju en del fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har börjat med full styrka på led bygget 700mA å så här blir skillnaden mellan olika dimmer procent

100%

post-736-14468933360975_thumb.jpg

90%

post-736-14468933361205_thumb.jpg

80%

post-736-14468933361462_thumb.jpg

Bilderna är sitt rätta ljus

Jag gillar mest 90% ljuset så kör med detta idag mellan 12:00-18:00 då det börjar dimma ner till 0% kl 21:40

Ska löda in 2st till led på bygget idag å få lite mer ljusblått 470-475nm

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar det som du hittat just din kombo.. Se om du kan utöka men någon kul fragg som kan få lysa lite magiskt i bara blått..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp det finns några snygga LPS typ platygyra, Goniastrea, Scolymia men bonus så klart att de även ska vara snygga i vanligt ljus.

En favorit är acropora Spathulata ska se om ens lokala butik kan få hem nån, så grymt snygg

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är okej temperatur tror jag - det är där jag ligger ungefär. Det borgar inte för maximal livslängd men känner jag dig rätt så kommer du inte köra rampen i 30 - 40 000 timmar innan du bygger om den igen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är okej temperatur tror jag - det är där jag ligger ungefär. Det borgar inte för maximal livslängd men känner jag dig rätt så kommer du inte köra rampen i 30 - 40 000 timmar innan du bygger om den igen :)

MVH Lasse

Tack

Japp så är det. Blev mycket bättre/trevligare ljus med 575 dioderna.

Så länge jag har min kub så får jag ha denna armaturen å min kombo MH led.

Hade gärna kört med 24watts T5 och led men gillar inte att det sticker ut utanför akvariets kant och byta upp sig till 60kub är inte aktuellt nu. Hoppas att jag ska kunna fortsätta bygget i källaren med mitt akvarie sump rum. Har en ide som jag sagt innan

110liter display och 3000liter sump 😆👍 i källaren

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...