Gå till innehåll

Mandarin uppäten levande...


Ferngren

Rekommenderade inlägg

:censur:

I morse hittade jag min blåbenta (blå-svartrandig) eremit ätandes på stjärten på min mandarin. Till detta hörde att mandarinen (Splendidus) levde och kunde inte simma iväg. Hela stjärtpartiet fram till ryggfenan var uppätet.

Mandarinen fick jag ta död på och eremiten är nu passerad ner till sumpen och ska nu bort.

Är det normalt att de blåbenade gör så här? Kan även de rödbenade göra så här?

(Jag har bara en blå-svartrandig och en rödbenad i mitt 466 L kar...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog väldigt ovanligt. Var mandarinen helt kry i övrigt?

Mandarinen mådde mycket bra innan och simmade omkring och käkade småkryp. Eftersom han var relativt ny i karet så höll jag extra koll på honom.

Kan det inte vart så att något annat vart på mandarinen först, å sen kom eremiten för att ta reda på "resterna"

Tveksamt till det för jag har inte sett något annat i karet som över huvudtaget äter "kött" mer än min rödbenade eremit, som är mycket mindre. Om någon/något annat skulle ha gjort det borde knappast den blåbenade få vara med i början på måltiden, speciellt om det vore en krabba som vore boven. Eftersom den var vid liv måste det precis ha hänt.

Har hört av en kille på akvarieleasing (som inte tar hem blåbenade) att dom kan va väldigt lömska!

Jaha... då kan jag troligen bekräfta den teorin.

Jaja... Den har varit en duktig algätare och nu får den leva i sumpen tills någon annan förbarmar sig över honom. Det får bli till något akvarie som inte har "långsamma" fiskar som just en liten mandarin.

Nu ska jag istället börja leta efter en ny mandarin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft och har massor av blåbenade eremiter. Har aldrig sett detta beteende på friska fiskar. Döda och döende fiskar kan dock råka illa ut både från fiskar och andra djur. Jag har mycket svårt att tro att det är din blåbenade som är den primära orsaken.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft och har massor av blåbenade eremiter. Har aldrig sett detta beteende på friska fiskar. Döda och döende fiskar kan dock råka illa ut både från fiskar och andra djur. Jag har mycket svårt att tro att det är din blåbenade som är den primära orsaken.

MVH lasse

Måste hålla med Lasse. Det är den mest logiska förklaringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinen var ca 4-5 cm och så är även eremtitens skal.

Mandarinen levde och frodades dagen innan och jag såg honom äta artemia och även att den pickade efter mat ibland stenarna. Så den uppvisade inga som helst symptom utan var pigg och precis som de ska vara.

Om det inte är eremiten som angripit den så vet jag inte hur det skulle kunna gått till. Jag vet att det äter döda fiskar men när jag ser den äta på mandarinens stjärt (ca 1 cm var av) och mandarinen fläktar med sina främre fenor för att komma därifrån så kan jag inte tolka det som något annat.

I karet finns inga spår av krabbor eller andra djur som kan tänka sig äta andra större djur. (Jag har haft krabbor i mitt tidigare kar så jag har någorlunda lärt mig att leta efter spår efter dom). De andra fiskarn har inte ens bråkat med den heller. Det finns en anemon men det är för mig inte så troligt att den fastnat där och kommit loss.

Tja, som ni märker så hittar jag inga andra svar hur jag än vänder och vrider. Den blåbenade eremiten har under de senaste två veckorna blivit mycket mer aktiv även dagtid medan den tiden innan höll sig betydligt mer i skymundan inne bland stenarna. Även den rödbenade visar samma beteende. Vad detta beror på har jag ingen aning om men kanske beror det på att karets algbestånd har minskat ganska dramatiskt, efter att zeoviten börjat sänka mina fosfat och nitratvärden.

Det är svår detta och jag vill inte beskylla eremiten för något den inte ska ansvara för. Men jag vill ha en ny mandarin och så länge jag eller någon annan inte kan komma på några alternativ så får den tyvärr fortsätta gå i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för anemon? jag minns en tråd ganska nyligen om en anemon som dödade en helt nyisläppt mandarin som bara var fast i några sekunder men sedan blev mer eller mindre paralyserad.

Det är en vanlig BTA. Ca 10 cm fullt utspänd och det bor två clowner i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan också bara vara tillfället, behöver inte betyda något. Många djur är opportunister, och jag kan absolut tänka mig att erimiter är det också.

Det eller att någon korall i akvariet förgiftat mandarinen av någon anledning / paralyserat, och sen fick eremiten sin chans.

Har bara observerat att eremiter äter levande sniglar och andra levande eremiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan vara tillfället. Det är också första gången det händer men det har försvunnit en del sandvändande eremiter. men de kan försvinna av andra anledningar också...

Jaja. Eremiten ska få hitta ett annat hem för jag ser tyvärr inte vitsen med djuret längre och jag har haft nog med fiskdöd i akvariet nu. Eliminerar nu allt tänkbart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...