Gå till innehåll

Söt till Salt, 100 liter med sump


Bobbo74

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte det var dax att presentera mitt försök till att köra saltvatten.

Körde 3 st sötvattenskar, 1 yngel, 1 visning och 1 växtkar med Co2 innan jag bestämde mig för att testa salt. Yngelkaret var det som blev konverterat till Saltkar

34t4byd.jpg

Teknik:

Skummare Turboflotor med 2000 liters pump

Returpump på 2000 liter

Streamer Tunze 6045

Picobello Ozmos

Juwel 110 liter

Juwel 54 liter till sump

Fixade lite glas till sumpen för att göra Ozmos behållare och bubbelfälla.

30tgdb6.jpg

Utrymmet till vänster är för ozmos, mitten till teknik och höger för retur till karet.

Man är duktig på att kladda med silikon ;)

Funderade på hur jag skulle göra med sump och retur, blev att jag delade hela huvudkaret med ett glas och avrinningskam för att sedan gå ner med 32 mm durso till sumpen. Sumpen matar tillbaka 2000 liter genom ett 25 rör.

Altså ingen säkerhet på avloppet, än har det funkat fint och de sniglar som finns i sumpen har inte fastnat.

if911i.jpg

Finn ett fel på denna bilden!

rmpdso.jpg

PVC är roligt att jobba med, lätt att få det hyfsat snyggt om man monterar alla detaljer som skall vara med.

Drog igång karet 2010-02-21 och första fisken och korall kom i 2010-02-28

16ljlg4.jpg

2937sls.jpg

Fick även med en fripassagerare

2i0g76w.jpg

Efter detta har det inte hänt så mycket, blivit några nya koraller men annars bara hålla allt vid liv.

Sommaren finns ju annat att göra och karet har ju skött sig själv mer eller mindre.

Hadde lite problem med alger i sommras men vodka och fosfatremover gjorde susen.

Tålamod gör underverk, iom att det varit annat att göra nu i sommar så har jag bara låtit karet sköta sig själv, gjort en åtgärd och väntat på resultat.

2010-04-23

v7b57n.jpg

2010-09-03

30ib244.jpg

Allt står inte på samma plats men stenen är den samma.

Nu när det börjar bli tråkigt ute så har man ju mer tid till karet, började med att göra ett fluideserande fiter för bio pellets.

nofx1w.jpg

Har bara kör det ca 1 vecka än så länge men fosfat är <0,01 och nitrat är ej mätbart, hade ett uppehåll på ca 2 veckor med vodka innan jag fick igång biopelletsen.

Enda problemet jag haft hitils är något som såg ut som en ljusbrun spindel och åt av mina SPSer, Hysterixen, Gutatus och Enzman var inte så glada ett tag.

Nu är det bara Enzman som skall repa sig så är vi på banan igen.

Nu är det dax att fylla burken lite till så kanske det blir en större nästa år.

Kommer att fylla på denna tråden under höst vinter

//Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lägger in lite kort på hur karet är idag, har lyckats limma fast allt jag fick med hem från ett besök hos Sillen

Tack för att jag fick komma förbi Sillen, det va trevligt att träffas.

Skall se om jag kan ladda upp lite närbilder senare.

Bilder från Vänster, Framifrån och Höger. Ni får stå ut med amatör fotografens bild kvalite.

post-4994-14468920370553_thumb.jpg

post-4994-14468920370708_thumb.jpg

post-4994-14468920370861_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var kul att träffas även om det blev lite mycket runt omkring på slutet. Dottern kvicknade till efter ett tag och mådde bra sedan.

Det ser ut som om det gick bra med fraggarna. Ser fram mot flera bilder för du verkar bra på foton!

Gott att höra, är väl i dinta trakter snart igen, så om det finns tid kanske man kan dyka förbi.

Tack håller på att lära mig fota, finns en hel del kvar att lära men några bra bilder (enl mig iaf) har man väl lyckats med.

Du det blev kanon det där karet.Tycker om din rockwork det är en fin vägg.

Tack Ted, ja den stenväggen blev jag nöjd med, hade jäkla tur med LS jag fick.

Nu väntar jag bara på lite tillväxt på korallerna så de inte ser så konstgjort ut.

Skall se om jag kan knäppa lite närbilder på korallerna som finns i burken, bilder är ju alltid roligt att titta på :)

//Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne han är inte kvar tyvärr, rolig varelse som jag lyckades fånga tillslut. Tog ett par månader.

Han rensade karet på sniglar och jag var rädd att han skulle ta fisk.

Hade jag haft ett separat kar bara för mantis hade han fått flytta in där

Han skall tydligen bo på Naturhistorika numera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schyssta bilder! Doserar du något eller bara vattenbyten? Vad är det för nått du har på bild 1,2,3?

//Nordberg

Kör med Grotech Kh+Ca 1,2,3 och Mg flytande, kört ca 2 veckor för att testa.

Doserar 1 ml per dag i karet och det verkar ha gjort gott för färgerna.

Grön stjärnpolyp tror jag det är, kanske lite för bra cirkulation där den är idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sitter och funderar på Balling......kemikalierna är införskaffade för att kunna köra Classic Balling utan MG tillsats.

Förbrukningen av MG är inte så hysterisk i karet, och det går ju att komplettera om det behövs.

Har hittat massa olika recept för Balling Classic så gäller att bestämma vilket man skall testa.

Tror jag kommer att köra enl recept nedan + Grotech A,B,C och Amino

CaCl2 66g/L

NaHCO3 76g/L

NaCl fritt salt 23g/L

Börjar bli mycket som skall i karet varje dag nu, saknas bara att man kommer ner en morgon och man har gipsat ihop hela skiten

I morgon blir det rengöring av karet och sumpen samt ett vattenbyte, sen ska det blandas kemikalier för glatta livet.

Skall passa på att ta lite bilder när rutorna är rena och fina, har fått för mig att det växt lite på 2 veckor.

Har varit noga med vattenvärden senaste 2 veckorna och loggat förbrukningen inför Balling introduktionen.

Har även börjat spåna på ny sump, det har blivit lite trångt sen jag började med biopellets. Har ett 110 kar över som skulle duga till sump, lite udda att ha lika stor sump som visningskar kanske.

Men va gör man inte när det blir mycket teknik.

Och jag som tänkte köra väldigt basic när jag började fundera på saltvatten :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag skulle rekommendera dig att ladda hem är ett program som heter Aquacalculator det finns en länk här på forumet där man kan tanka hem det, programmet är helt gratis men donationer till skaparen går att göra men det är helt frivilligt.

Det är ett program som hjälper dig att räkna ut hur mycket och av vad du skall blanda finns även en hel drös med andra finesser i det :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade AquaCalculator, verkar inte som att alla funktioner funkar med Windows 7 x64 :censur:

Nu är karet rengjort och lite saker har blivit flyttade, blev lite sent så orkade inte ta några bilder så det får bli på söndag ist.

Blir till att bygga ny sump, fan va trångt det är och skummaren har blivit tokig.

110L sump till 110 karet med fisk och koraller, fördelen är att det kanske blir lättare att hålla stabila vatten värden

Dagens Mätning:

PH 8.16

KH 8.6

MG 1275

CA 450

Salt 1.023

Temp 25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya bilder på karet från vänster, framifrån och höger

Det har växt på lite sen den 13 sep :smiley17:

Polyperna har även blivit mindre på bild 4, varför vet jag inte. Någon som har nån ide?

Känns som jag har fått fart och stabilitet på karet, nu skall jag bara se till så det fortsätter på samma linje.

Har precis börjat att dosera enl balling, blir till att mäta vattenvärden ett tag framöver.

Funkar bra här med Win7 x64.

Fick till det, en ruta hamnade på den andra skärmen och låste programmet.

Här är de nya bilderna.

post-4994-14468920487144_thumb.jpg

post-4994-14468920487274_thumb.jpg

post-4994-14468920487413_thumb.jpg

post-4994-14468920487547_thumb.jpg

post-4994-14468920487709_thumb.jpg

Ändrat av Bobbo74
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ett sjöodjur i morse när jag pilla runt i akvariet, en ca 30 cm lång borstmask som jag nästan körde ner hela handen på.

Som tur var hann den inte ner i nån håla så han är i mask himlen nu.

Borstmasken var fin, lite synd att gör sig av med den men jag misstänker att den är delaktig i att min enzman mår dåligt samt att 2 sniglar har försvunnit.

Någon som vet om den var bra eller dålig för karet? Jag vågade inte chansa iaf.

Har haft problem med att få upp Mg senaste veckan så gjorde ett vattenbyte och salt höjning till 1,024.

Två strömavbrott som gjorde att hela min osmos tömde sig när karet startade upp, resulterade i översvämning och salthalt på 1,022.

Har försökt fixa till problemet men inställningarna jag kör på durson medger inga strömavbrott tyvärr.

Funderar mer än nånsin på ny sump och ny avrinning, ny sump blir det men vill ha ny skummare oxå, tyvärr ska pengarna gå till annat så det får vänta.

Skulle vilja borra ny avrinning till karet men vill inte riva allt så funderar på någon typ av overflow, måste bara bestämma mig hur den skall se ut.

Planerar ett större kar till våren så det blir inget speciellt avancerat och snyggt.

Passade på att ta lite foto när jag ändå hade allt avstängt för att simulera strömavbrott.

Blev ett helkort på karet igen, börjar bli lite standard i denna tråden.

Lyckades även ta min första bild som jag tycker är ok på min Porites.

.

post-4994-14468920528951_thumb.jpg

post-4994-14468920529061_thumb.jpg

post-4994-14468920529168_thumb.jpg

post-4994-14468920529282_thumb.jpg

post-4994-14468920529402_thumb.jpg

post-4994-14468920529528_thumb.jpg

post-4994-14468920529625_thumb.jpg

post-4994-14468920529885_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har det hänt, nu läcker sumpen så mycket att jag måste bygga en ny.

Har funderat på hur den skall se ut, har ett förslag på vad jag tänkt.

Kom gärna med synpunkter.

1. Vattnet kommer ner från huvudkaret på R

2. Skummaren skickar rent vatten till nästa fack, det som inte skummaren tar rinner över till nästa fack genom ett hål i nedre högra hörnet. (ej på bild)

3. Bubbel fälla till Biopellets

4. Biopelletsreaktorn pumpar över till skummaren.

5. Bubbelfälla till stigaren T

Det börjar även bli fullt i dagen sump, för mycket teknink. Så det är iof bra att det blev en läcka så jag får byggt den nya sumpen någon gång.

Veckans bild på karet och den över befolkade sumpen.

post-4994-14468920564737_thumb.jpg

post-4994-14468920564858_thumb.jpg

post-4994-14468920565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en titt i karet med ficklampa igår och såg en krabba. Den är ungefär som en 10 öring i storlek och vit/brun med håriga ben. Jag vet inte vilken sort och har inte riktigt kunnat identifiera den, någon som har förslag?

En andra fråga är då....skall man göra sig av med den bara för att, eller skall man låta den vara? Jag har en Enzman som ser väldigt vissen ut och två tomma snigel skal, risken finns ju att det är krabban som orsakat detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...