san_miguel Postat 6 september 2010 Dela Postat 6 september 2010 Äter alla Dvärgkejsare på koraller?Finns de några Dvärgkejsare ni kan rekommendera gärna starka färger.Mvh Mikael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 6 september 2010 Dela Postat 6 september 2010 Nej alla äter inte på koraller med det kan skilja sig från individ till individ, så helt säker kan man aldrig vara. Förövrigt så är de väldigt fina och skapligt lätta att ha. Dvärgkejsare är utan tvekan mina favoritfiskar.Här har du en bra sida om dessa fiskar och där kan du också hitta de som har härliga färger: http://www.centropyge.net/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
knabbuziak Postat 6 september 2010 Dela Postat 6 september 2010 Elddvärgkejsare har jag hört mycket gott om, och inte hittat någon som haft de problem du beskriver (vilket är en av anledningarna till att just den arten står på önslelistan... sen är den otroligt vacker åxå... men tyvärr ganska dyr). Centropyge Lornicula tror jag är det latinska namnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 6 september 2010 Dela Postat 6 september 2010 Elddvärgkejsaren är min favorit också. Den heter C. Loriculus.Sedan gillar jag C. Potteri och C.Bispinosa.Idag har jag en Bispinosa och den är inte på mina koraller speciellt mycket. Ingen som har tagit skada av den iallafall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 6 september 2010 Dela Postat 6 september 2010 Ingen dvärgkejsare är 100 rev säker. Fiskarna är individer och kan funka klockrent utan att röra en korall hela deras liv, i ett par år för att sedan bli monster polyp ätare som rensar karet på en dag. Coral beauty sägs vara mer sällsynt att bli sådana här monster men det är vad jag hört och inget jag har erfarenhet av.Loricolus är grymmes fin men jag har sett ett par här på guiden som svurit över att dom mumsar polyper vilket lett till att de till slut hamnat i toa stolen.Det finns även dom som hållit dessa i grupp om flera individer med framgång.jag har endast erfarenhet själv av Bicolor som var jätte skötsam i flera månader och rörde inget. Sen var jag och köpte en ny korall (seriantopora caliendrum) och han mumsa i sig var enda polyp på den korallen på 1 timma typ. efter det fick han smak på polyper och gav sig även på acroporer och då blev jag ursinnig och rensa karet på sten och plocka upp firren. Hur det sluta med den ja det behöver jag nog inte säga..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
san_miguel Postat 7 september 2010 Författare Dela Postat 7 september 2010 Vilka Dvärgkejsare tycker ni jag kan ha i ett Aquael Reefmax (105L). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 8 september 2010 Dela Postat 8 september 2010 Ingen alls i den storleken. Elddvärgkejsaren är omdöpt till Loricula sedan ett tag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 8 september 2010 Dela Postat 8 september 2010 Ett litet exemplar på 3-4cm kan du ha, men vilken är upp till dig. Jag har den erfarenheten att de växer rätt långsamt, det är en långt mycket bättre fisk att välja framför en Hepatus tex som även om de är små växer ganska fort och snabbt blir för stora. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DanneI Postat 26 oktober 2010 Dela Postat 26 oktober 2010 Ingen dvärgkejsare är 100 rev säker. Fiskarna är individer och kan funka klockrent utan att röra en korall hela deras liv, i ett par år för att sedan bli monster polyp ätare som rensar karet på en dag. Coral beauty sägs vara mer sällsynt att bli sådana här monster men det är vad jag hört och inget jag har erfarenhet av.Loricolus är grymmes fin men jag har sett ett par här på guiden som svurit över att dom mumsar polyper vilket lett till att de till slut hamnat i toa stolen.Det finns även dom som hållit dessa i grupp om flera individer med framgång.jag har endast erfarenhet själv av Bicolor som var jätte skötsam i flera månader och rörde inget. Sen var jag och köpte en ny korall (seriantopora caliendrum) och han mumsa i sig var enda polyp på den korallen på 1 timma typ. efter det fick han smak på polyper och gav sig även på acroporer och då blev jag ursinnig och rensa karet på sten och plocka upp firren. Hur det sluta med den ja det behöver jag nog inte säga......... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 oktober 2010 Dela Postat 27 oktober 2010 Det finns ju några arter som amerikanerna ibland kallar för pygmekejsare som går att ha i små kar. Man får fundera på sällskapet bara för de är ilsknare per cm än de större. C. flavicauda är snygg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 27 oktober 2010 Dela Postat 27 oktober 2010 Jag har en bicolorjäkel till fiskjä%&¤%%¤ och den festar på polyper nåt förbannat.Till saken hör att den är smartare än mig och inte låter sig fångas och jag orkar inte riva karet i nuläget. Jag hoppas på att den ska sätta i halsen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 oktober 2010 Dela Postat 27 oktober 2010 Mina kirurger och kaninfisken ger sig på korallpolyperna om de får för litet vegetabilisk mat. Ibland tror jag att de är så smarta att de gör det bara för att jag skall hänga upp ett nytt Noriflak.Det kan vara någon brist i maten så testa annan mat som är godare/har annat innehåll. Dvärgkejsarna äter mycket alger på reven. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.