Gå till innehåll

Dvärgkejsare.


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Nej alla äter inte på koraller med det kan skilja sig från individ till individ, så helt säker kan man aldrig vara. Förövrigt så är de väldigt fina och skapligt lätta att ha. Dvärgkejsare är utan tvekan mina favoritfiskar.

Här har du en bra sida om dessa fiskar och där kan du också hitta de som har härliga färger: http://www.centropyge.net/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elddvärgkejsare har jag hört mycket gott om, och inte hittat någon som haft de problem du beskriver (vilket är en av anledningarna till att just den arten står på önslelistan... sen är den otroligt vacker åxå... men tyvärr ganska dyr). Centropyge Lornicula tror jag är det latinska namnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen dvärgkejsare är 100 rev säker. Fiskarna är individer och kan funka klockrent utan att röra en korall hela deras liv, i ett par år för att sedan bli monster polyp ätare som rensar karet på en dag. Coral beauty sägs vara mer sällsynt att bli sådana här monster men det är vad jag hört och inget jag har erfarenhet av.

Loricolus är grymmes fin men jag har sett ett par här på guiden som svurit över att dom mumsar polyper vilket lett till att de till slut hamnat i toa stolen.

Det finns även dom som hållit dessa i grupp om flera individer med framgång.

jag har endast erfarenhet själv av Bicolor som var jätte skötsam i flera månader och rörde inget. Sen var jag och köpte en ny korall (seriantopora caliendrum) och han mumsa i sig var enda polyp på den korallen på 1 timma typ. efter det fick han smak på polyper och gav sig även på acroporer och då blev jag ursinnig och rensa karet på sten och plocka upp firren. Hur det sluta med den ja det behöver jag nog inte säga.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ingen dvärgkejsare är 100 rev säker. Fiskarna är individer och kan funka klockrent utan att röra en korall hela deras liv, i ett par år för att sedan bli monster polyp ätare som rensar karet på en dag. Coral beauty sägs vara mer sällsynt att bli sådana här monster men det är vad jag hört och inget jag har erfarenhet av.

Loricolus är grymmes fin men jag har sett ett par här på guiden som svurit över att dom mumsar polyper vilket lett till att de till slut hamnat i toa stolen.

Det finns även dom som hållit dessa i grupp om flera individer med framgång.

jag har endast erfarenhet själv av Bicolor som var jätte skötsam i flera månader och rörde inget. Sen var jag och köpte en ny korall (seriantopora caliendrum) och han mumsa i sig var enda polyp på den korallen på 1 timma typ. efter det fick han smak på polyper och gav sig även på acroporer och då blev jag ursinnig och rensa karet på sten och plocka upp firren. Hur det sluta med den ja det behöver jag nog inte säga.....

....:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en bicolorjäkel till fiskjä%&¤%%¤ och den festar på polyper nåt förbannat.

Till saken hör att den är smartare än mig och inte låter sig fångas och jag orkar inte riva karet i nuläget. Jag hoppas på att den ska sätta i halsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kirurger och kaninfisken ger sig på korallpolyperna om de får för litet vegetabilisk mat. Ibland tror jag att de är så smarta att de gör det bara för att jag skall hänga upp ett nytt Noriflak.

Det kan vara någon brist i maten så testa annan mat som är godare/har annat innehåll. Dvärgkejsarna äter mycket alger på reven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...