Gå till innehåll

Hur mycket tillsatser/Liter vatten?


RobbanF

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite nu ett tag kring det som står på olika preparat. Det står t.ex. 1 sked/50l och vecka eller dag på vissa och så vidare. Det är då min fråga kommer hur kan vi hålla koll på hur mycket vatten vi har. Säg att vi från början fyller upp karet med vatten 500l sen lägger vi i stenen, pumpar,koraller, och vidare vattenvolymen minskar kraftigt så ett 500 l blir nog bara 400 l. en 20% skillnad. Jag själv höftar lite och tittar hellre på karet en på prover men jag kan tänka mig att det i början av hobbyn vill man nog hålla sig till rekomendationerna på flaskor och burkar.

Sen har man ju som nybörjare knappt någon förbrukning i karet då vattenvolymen är stor och korallerna få.

Den frågan jag vill lyfta fram är hur alla gör så man kan undvika att det blir överdoseringar i karen runt om i sverige.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får uppskatta vattenvolymen på ett ungefär.

Doseringsmängden på preparaten är heller inget exakt mått, det är bara en riktlinje att gå så man inte överdoserar åt h-e för mycket.

Många gånger är det maxdosen som är angiven.

Generellt ska man inte dosera något man inte kan mäta.

Jod å sånt är ju svårt att mäta, så där får man börja försiktigt med en dos i veckan kanske och lära sig hur koraller och annat reagerar över tid, det lär man sig inte på en vecka. Det kan ta år.

Man bygger helt enkelt upp en "känsla" med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du ett tips där du lätt kan använda din ytavrinning eller durso till att bestämma hur mycket vatten din inredning tränger bort (2,13 in i filmen). Starta bara med ett inredningsfritt akvarium uppfyllt till avrinningen. Mät mängden vatten som rinner ut och voila! Tittar du på hela filmen så får du också kunskap om en av vetenskapens äldsta regler som är beskriven bland annat genom det påstådda utropet "Heureka".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inga problem själv men det är ju så att när man startar upp en burk så har man kanske inte all sten, fisk och en arsenal av stenkoraller som tränger undan vatten. Tanken var väll snarare att man ska vara uppmärksam på att vattenvolymen i ett 500l tex kan ändras avsevärt mot när man startade det och sen finns det ju en mängd saker som många tillsätter sina kar och framförallt med zeovit. Många av dessa tillsatser går inte att mäta i vattenvolymen. Det jag vill säga att är att bara stenmängden på 500l kan skilja på allt från 40kg till 200kg beroende på vad du har. Lägg sen till en mängd koraller, fisk och annat. Det viktigaste är trots allt vad som förbrukas och det skiljer extremt mycket mellan olika kar och nybörjare riskera att överdosera.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2Kg sten brukar väl tränga undan ungefär 1 liter vatten, sen får man räkna med innermåt istället för ytter.

När jag mäter min burk för större byten, säg 100 liter så brukar de stämma rätt exakt, dvs x antal cm från ytan ger mig si eller så många liter....

Jag doserar dock oftast i underkant för att se reaktionen, och om de går så mäter jag efteråt...

Vissa Zeoprylar kan ställa till det ordentligt om man "höftar" så jag förstår att du är fundersam. Sen vet man alldrig om vissa tillverkare tar i beaktan att folk ofta tror sig ha mer vatten än det faktiskt är.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis det jag menar en balja på 1000l blir snabbt bara 700l. jag menar ta bort 5cm djup på 2000*600*600 så får ni se vad det blir lägg sen till stenen och annat och vattenvolymen blir inte så stor. Såg snarare min frågeställning som ett tips för nybörjare. Tycker det är viktigt att man förenklar för de som vill börja med hobbyn. Detta i sin tur ska man komma ihåg gör också en väldig skillnad på förbrukningen av tillsatser, beror självklart på hur mycket koraller man har men det är svårt för tillverkarna att skriva för en korall kan vara som 10 hos någon annan och där med förbrukar också den mer av ett visst ämne.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker DaTrucka är svaret på spåren - det spelar inte så stor roll med några tiotals procentenheter fel uppskattad akvarievolym i alla fall. Tillverkarna av olika preparat har ändå bara höftat till med en dosering, troligen baserat på lite räkning med grova antagandet och i något fall genom faktiska tester på ett akvarium. Det viktiga är nog att min ligger i rätt storleksordning, dvs att man har koll på att ens kar är t ex 500 l och inte 50 l eller 5000 l.

Egentligen tycker jag alla borde se över sin budget för tillsatser. Börjar denna budget bli väldigt stor för man vill kompensera än det ena än det andra som man tror förbrukas men inte kan mäta så kanske pengarna skulle läggas på salt för vattenbyten istället? Bara en tanke från en som själv är dålig på vattenbyten... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet förbrukar nästan inga kemikalier. De som gör av med mest är stenkoraller följt av allehanda filtrerare. Med junket från skummaren följer också lite grann.

Tittar man på fabrikanternas rekommenderade tillsatser ligger de nog oftast i överkant för ett normalbesatt akvarium vad nu det är.

Jag tycker det är bekvämt med Ballingmetoden för då tillsätter man spårämnen i förhållande till hur korallerna bygger sina skelett vilket jag tror är närmare verklig förbrukning än akvariets storlek.

Vattenbyten jämnar ut de fel man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...