Gå till innehåll

Nordin's 540L Planeringstråd.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Har just nu lagt en deposition på ett 540L (150x60x60) ram akvarie som kommer att hämtas den 25/9 nu på lördag med andra ord, tanken är att jag kommer starta upp det karet efter någon månad när jag hunnit ordna med bänk,sump och allt som hör där till.

Redan nu så har jag några frågor.

Jag kommer att borra karet för avrinning ner till sump och undrar då vars det är bäst att göra detta, i det bakre glaset eller i botten?. Jag är ute efter en så ljudlös och säker vid strömavbrott lösning som möjligt.

Hur stor sump skulle ni rekommendera till detta?. Jag hade tänkt mig nånstans runt 100-200L så kommer jag ha en extern osmosdunk brevid.

Vad rekommenderar ni att ha i sumpen, jag tänker ha mestadels SPS och självklart fisk i karet och vill ha det relativt lättskött iallafall. vet inte om balling är att tänka på rent ekonomiskt då det skulle gå åt rätt mycket om jag förstått det hela rätt, är en kalcium reaktor vad jag bör sikta på ?.

för att hålla fosfat och nitrat i schack så funderar jag på biopellets.

Till skummare så har jag en MCE600 som jag skall hämta på lördag oxå hos Ted-M här på forumet, va tror ni om den i ett sådant system ?.

Kommer säkert fler frågor allt eftersom men än så länge tror jag att detta var allt :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren har jag haft och jag bytte ut min då jag ej gillade den. kör du sump så e den ju helt onödig också då det finns bra mycket bättre skummare för sump bygge

Vill du förklara lite mer varför den inte passar som en sumpskummare ?. Jag menar det spelar väll ingen roll om den hänger på ett akvarie eller på en sump eller gör det de ?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det spelar ingen roll men jag gillade inte den hos mig. var svår att kontrollera i sumpen man såg inte koppen o den skummade dåligt hos mig. kraftigt sugljud vilket givetvis går att bygga dämpare på. för liten kopp och för bökigt att tömma (rengöra) koppen. fick en mycket bättre ny skummare för samma pengar som en begagnad mce600 vilket resulterade i mycket bättre vattenvärden i mitt kar. hade jag inte haft sump så hade den fått duga då den säkert e bäst i sin klass för påhängs skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det spelar ingen roll men jag gillade inte den hos mig. var svår att kontrollera i sumpen man såg inte koppen o den skummade dåligt hos mig. kraftigt sugljud vilket givetvis går att bygga dämpare på. för liten kopp och för bökigt att tömma (rengöra) koppen. fick en mycket bättre ny skummare för samma pengar som en begagnad mce600 vilket resulterade i mycket bättre vattenvärden i mitt kar. hade jag inte haft sump så hade den fått duga då den säkert e bäst i sin klass för påhängs skummare.

Aha okej :). jo jag vet inte riktigt hur jag ska göra angående skummarvalet det återstår att se :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en mc 500 i min sump och jag tyckte att den funkade bra, tog lite plats, skummade bra, hyfsat tyst.

Hur stor sump skulle ni rekommendera till detta?. Jag hade tänkt mig nånstans runt 100-200L så kommer jag ha en extern osmosdunk brevid

Alltid skönt att ha en stor sump, dels för att slippa att det blir så trångt men även för att utöka vattenvolymen i systemet, en sump på 200l kan nog bli bra, då kan du ju dela av den så att du får ett osmosfsck i sumpen istället .

Vad rekommenderar ni att ha i sumpen

det är en svår fråga, beror på hur tekniktokig man är;) jag har kört ganska så lowtec i mitt gamla kar och kommer fortsätta med det i mitt nya.

i min sump kommer jag att ha skummare, returpump, CA reaktor (hade inte det i mitt förra men nu med mer volym så kommer det att löna sig) troligtvis ett fosfatfilter (eller alger), sen ska det bli ett fack för osmosvatten, kanske en del där jag kan ha sten och kanske en fragghylla.

ungefär så kommer jag att ha det iaf.

i det bakre glaset eller i botten

nog mest en smaksak och hur man löser det med möbel och sumpplacering osv, jag hade bottenborrat på mitt gamla och nu även på det nya och det har funkat kanon, har dock ingen erfarenhet av att ha hålen i sidan.

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att borra karet för avrinning ner till sump och undrar då vars det är bäst att göra detta, i det bakre glaset eller i botten?. Jag är ute efter en så ljudlös och säker vid strömavbrott lösning som möjligt.

Jag har inte hittat något bättre och mer ljudlöst (ja det är ju redan ljudlöst så det är svårt att få det tystare!) än att bygga en ytavrinningskammare i akvariet och så leda ned vatten från den via en helt vattenfyllt hävert samt ta det sista lilla flödet via ett rör av dursotyp. Jag menar att man också bör ha ett tredje säkerhetsrör ifall något av de andra sätter igen men vissa verkar köra utan det. Om man borrar i bottnen eller i sidan är nog mest en smakfråga och hur det passar med rördragningarna. Jag borrade högst upp i akvariets sida - tre hål bredvid varandra.

Vad rekommenderar ni att ha i sumpen, jag tänker ha mestadels SPS och självklart fisk i karet och vill ha det relativt lättskött iallafall. vet inte om balling är att tänka på rent ekonomiskt då det skulle gå åt rätt mycket om jag förstått det hela rätt, är en kalcium reaktor vad jag bör sikta på ?.

för att hålla fosfat och nitrat i schack så funderar jag på biopellets.

Skummare, bubbelfälla och något fack för fosfatremover/kol/mekaniska filter kommer man inte undan. Kalkreaktor verkar klokt för ett sånt stort kar men Balling verkar ju många köra trots stora kar. Biopellets är jag än så länge en nöjd användare av - och nu kommer det ju mängder med nya fasta kolkälleprodukter (pellets) i USA som man säkert kan köra i samma filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hittat något bättre och mer ljudlöst (ja det är ju redan ljudlöst så det är svårt att få det tystare!) än att bygga en ytavrinningskammare i akvariet och så leda ned vatten från den via en helt vattenfyllt hävert samt ta det sista lilla flödet via ett rör av dursotyp. Jag menar att man också bör ha ett tredje säkerhetsrör ifall något av de andra sätter igen men vissa verkar köra utan det. Om man borrar i bottnen eller i sidan är nog mest en smakfråga och hur det passar med rördragningarna. Jag borrade högst upp i akvariets sida - tre hål bredvid varandra.

Det jag tänkt göra är att borra 3st hål, blir förmodligen i botten på karet. 1 som sväljer så mycket vatten den bara kan, rör nr 2 tar vattnet som inte första röret klarar av. Det 3e röret för retur hade jag tänkt, låter det klokt ?.

Skummare, bubbelfälla och något fack för fosfatremover/kol/mekaniska filter kommer man inte undan. Kalkreaktor verkar klokt för ett sånt stort kar men Balling verkar ju många köra trots stora kar. Biopellets är jag än så länge en nöjd användare av - och nu kommer det ju mängder med nya fasta kolkälleprodukter (pellets) i USA som man säkert kan köra i samma filter.

Går det inte att ha ett gemensamt fack för mekaniska filter och kol å så?. blir så mycket lättare än att hålla på å dela upp en massa, har funderat på refugium oxå men jag tror att jag kommer hoppa över just den biten med refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänkt göra är att borra 3st hål, blir förmodligen i botten på karet. 1 som sväljer så mycket vatten den bara kan, rör nr 2 tar vattnet som inte första röret klarar av. Det 3e röret för retur hade jag tänkt, låter det klokt ?.

Visst klarar du dig på rör/hål 1 och 2. Rör 1 kommer att vara helt vattenfyllt och därmed helt ljudlöst. Rör 2 kan låta lite om det är luft i det. Jag har strypt mitt motsvarande rör 2 med en kran längst ned så att det är nästan vattenfyllt hela vägen upp vilket gör det helt tyst. Men nu kommer problemet - om rör 1 eller 2 sätter igen lite så finns ingen marginal och akvariet kan svämma över. Jag har därför ett tredje säkerhetsrör som ligger helt oanvänt några centimeter ovanför de andra hålen/rören tills den dag olyckan är framme.

Går det inte att ha ett gemensamt fack för mekaniska filter och kol å så?. blir så mycket lättare än att hålla på å dela upp en massa, har funderat på refugium oxå men jag tror att jag kommer hoppa över just den biten med refugium.

Går säkert bra - jag gör min fosfatremover i strumpa inklämd i bubbelfällefacket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tror jag får läsa på lite mer om hur jag ska lösa > ner till sump/upp till kar< , kommer iallafall bli ett bottenborrat. Det sista jag vill är att ha en massa vatten på golvet.

Jag hade ju tänkt att ha 2st rör ner till sumpen, ett som är lite längre och ett som är lite kortare, men hur dessa skall strypas(vilket som ska ta mest vatten) vet jag inte hur det skall lösas på bästa sätt :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker hitta där jag kan läsa på mer om overflow å durso's men jag hittar bra dåligt.

Om jag nu skulle borra 3st hål. 2st för att föra vatten från ytavrinningskammaren i akvariet ner till sumpen, ett av dom som är kortare än det andra, kranar på båda för att kunna justera in flödet, det 3e skall vara för returen upp till karet igen.

Skulle inte det fungera?. Annars kanske det finns någon vänlig själ som vill länka till mig där jag kan läsa på om detta :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om jag skulle kalla det hävert riktigt, skulle nog hellre kalla det "Tyngdlagen" då det mer är att vattnet faller ner. men 2x 20mm och 1x 25mm ?

skulle det inte fungera med 3x 25mm ?, verkar vara dåligt me 20mm diamanthålsågar oxå :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...