Gå till innehåll

Fosfattest


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

vad använder folk här för fosfat test för att få fram värden som 0.02 ect? Gjorde ett test idag och närmsta jag kommer är någonstans mellan 0.1 och 0.5 stenarna ligger i en (50liters hink just nu). Tycker det är riktigt svårt att se skillnad på den blåa färgen jag får när jag gör tests.

Vad rekommenderar ni för att få ett exakt värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder samma typ av Hanna Checker som Janne68. Egentligen är det liknande kemi i alla test men det som är trevligt med Hanna är att "blåheten" på provet läses av med en enkel spektrofotometer. Man får ett objektivt värde istället för subjektivt uppskattande av blåhet. Fast jag har svårt att tro att det är någon faktisk skillnad mellan t ex 0,06 och 0,04 mg/l fosfat mätt med Hanna - men det säger i alla fall att fosfaten inte är rejält hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv använder jag en annan mätare från Hanna. Den har bättre upplösning, bättre noggrannhet och kostar lika mycket som den tidigare nämnda men kräver lite matte för att konvertera resultatet till samma form, man multiplicerar resultatet med 3/1000 dvs 0,003. Om man ska vara petig så är det egentligen 0,003066 men så noggrann är ändå inte mätaren.

En annan nackdel är dock att till den tidigare nämnda kan man använda reagenser som egentligen hör till en äldre Hanna-mätare (som kostade över 2000 kr) som säljs i större förpackningar än 25 och därmed blir billigare per test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp inga dyra tester. Skaffa en bra fosfatabsorber och vänta tills att det inte visar något alls. Målet är ända att få nollvärde. Med nollvärde menar jag noll med våra hobby-tester.

Faktiskt en poäng som jag kan ställa upp på. Fortsätt intensivt bekämpa fosfat tills ett vanligt billigt test (tex Salifert) inte visar någon blåton längre.

Min enda reservation är att jag tycker Hannan hjälper mig att se trenden i akvariet - om fosfaten är på väg upp eller ner. Bra att veta när man vidtar åtgärder som t ex att få en idé om när man ska byta fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar mycket om att känna sina tester väl och veta hur mycket de "svänger" mellan olika mätningar.

Jag kan bara säga att kvaitetstester är dyrare men mindre svajiga. Det tycker jag är en av poängen när man vill hålla bra koll på sina värden. Detta är enligt min mening ännu viktigare när man försöker ändra på något, likt sänka fosfatvärdet, snarare än när man har ett stabilt och bra kar som man är nöjd med.

Just my cup of tea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp inga dyra tester. Skaffa en bra fosfatabsorber och vänta tills att det inte visar något alls. Målet är ända att få nollvärde. Med nollvärde menar jag noll med våra hobby-tester.

Inte nödvändigtvis med den Hanna-mätaren som jag länkade till i inlägg #7, upplösningen (omräknat till fosfat) är 0,003 ppm vilket innebär att det finns 10 nollskilda värden från 0 till 0,03 ppm. Visserligen är onoggrannheten lika stor som hela det intervallet dvs +/- 0,015 ppm.

Notis: Jag får inte ens nollvärde på mitt osmosvatten, vilket jag dock fick efter att ha haft fosfatremover i vattenbytesvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...