Gå till innehåll

Var kan jag få fyllt på Co2 i min tub? (Södra Skåne)


Laggeman

Rekommenderade inlägg

När jag ändå ser en sån här tråd, varför ha en Co2 tub till akvariet? :)

För att ha kolsyra till min kalkreaktor. Kolsyran sänker pH't som gör att calsium löser sig och åker ut i akvariet. Detta i sin tur tar koraller upp och bygger sitt skelett av. :)

Testa med Presto.0411-19325
Jag fyllde hos Presto i Gbg, dom provtryckte och byggde om en brandsläckare till bra pris.

Presto Syd finns i Ystad.

Edit, lite sen med svaret

Tack för svaret, jag ska kolla med Presto! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snackade just med en kille på Presto's Malmö-central, mycket hjälpsam och trevlig.

De har en bil som kör en Skåne-tur varje tisdag tydligen och hämtar o lämnar på diverse ställen.

Fyllning av 2kg-tub: 115:- + moms

Fyllning av 6kg-tub: 207:- + moms

Försäljning av 6kg-tub: 1 336:- + moms

Adress till stället i Malmö: Sångleksgatan 8d

Bäst är att ringa i förväg till Richard på 0705-83 28 38

Tackar för hjälpen, då har jag en nyfylld tub om 2 veckor iaf. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite OT men jag kan annars rekomendera AGA för smidigheten. Det är nog inte den billigaste lösningen en ny tub kostar drygt 2000 kr, när den är tom åker man till närmsta AGA-depå och byter för drygt 400 kr. Som sagt inte billigast men mycket smidigt.

(AGA-depåer fyller inte andra tuber.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde och pratade med Kidde idag. De har tydligen ingen egen kolsyretank att fylla på ifrån längre, utan de skickar upp allt material till Eskilstuna numera, ca var tredje vecka, sen tar det drygt 2 veckor innan man får tillbaks allt igen. Dessutom tog de 300kr för påfyllningen hos Kidde, så det är fortfarande Presto som gäller. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Nån som vet nått ställe uppe i Helsingborgstrakten som fyller? Pratade med Presto, de har bara fyllning i ystad nu....

Borde väl finnas nått mer? Kan ev fixa i Malmö oxå, men vill helst ha något lite närmare, Landskrona, Ängelholm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar klurigare än jag trodde att få fyllt en tub....

Air Liquid har en återförsäljare här (Tools), men de vill inte fylla andras flaskor (den jag har är en Aqua Medic 2kg).... Lutar nästan åt att fixa flaska från dem så är fyllning fixad även för framtiden, minns inte riktigt, men har för mig att de tog c:a 1700kr för en 5kg flaska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni inte hittar något ställe så pröva att höra er för på plantswap.se. Akvarieväxtnördarna använder CO2 i mycket större utsträckning så det kanske kan ge något. De har också en gammal (2007) sticky om var man kan fylla sin tub. Där nämns Presto i Ystad, och Örestads Brandtjänst i Malmö:

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=1651

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen, ska kolla lite till, men det verkar inte riktigt som det finns något bra alternativ till Air Liquid i nordvästra skåne. Tycker Malmö och Zoogiganten är lite långt, även om jag är där relativt ofta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter på telen så ser inte var du bor. Ja har en 6 kg brandsläckare utan stiga rör. När jag ska fylla den så åker jag till ett företag i Ystad ger dom den så fyller dom den direkt sen åker jag igen haha . Kan kolla upp namnet imorgon

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men om man lämnar på plats i ystad så kan man göra det direkt, men lämnar man flaskan på någon annan Presto så ska de skicka den till Ystad och tillbaka vilket tar tid... De har väl hetat Sydbrand bl a tidigare tror jag.... Men det är kanske så att Ystad har fler ställe, vad vet jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...