Gå till innehåll

Hur lång tid tar det för SPS att mörkna?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Koraller brukar mörkna när de flyttas till för näringsrika akvarier eller får för lite ljus. Förklaringsmodellen är att koncentrationen zooxantheller ökar i deras vävnad och ger den mörka färgen.

Men vad är tidsramen för denna process? Går det snabbt på några dagar eller tar det kanske veckor eller t o m månader? Vad har ni för erfarenhet?

(Lite undrande nu när jag har skaffat mig en ljusgul Acropora som gått i Zeovitsystem hela sitt liv. Nu får jag veta hur mitt vatten står sig tänker jag...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, Jag tycker bara att det tar ett par dagar. Mina mörknade efter att ha blivit flyttatde och dessutom till ett zeovitkar med betydligt bättre belysning.

Så min erfarenhet är att det även är relaterat till om korallen blir stressad eller inte.

När de väl mörknat tar det veckor innan de hittar tillbaka... Jag har några fraggar som nu i dagarna börjar färga tillbaka efter att ha varit bruna sedan juni...

Kanske inte direkt det svaret du letade efter men relaterat till ämnet ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det verkar gå väldigt snabbt.

Så stress generellt kan uppreglera deras zooxanthellantal så att de mörknar. Är det då stress p g a höga näringsnivåer som får dem att mörkna eller är det de per se de höga näringsnivåerna som ibland får dem att mörkna? Jag tänkte mig att näringen gödde zooxanthellerna så att de växte till - alger som de är - inte att främst stress drev upp deras antal.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stressad korall kan ju även kasta ur sig alla zooxantheller så de verkar kunna reglera dessa ganska snabbt. Men helt klart är att ett näringsrikare kar gynnar bruna koraller, dvs föder zooxanthellerna.

Det är hur som helst en intressant frågeställing och jag hoppas mer initierade och kunniga har bra svar att ge :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det finns många olika orsaker varför de mörknar (se hur komplex pigmentationen är hos koraller i tråden om fluorescens). Vad jag vet så är påståendet om att vissa koraller är bruna pga många zooxanteller ett något som florerat en tid men som jag inte sett någon förklaring till. Frågan om mängden zooxanteller är intressant eftersom det är en organism som fångats in av en annan organism men vad jag förstår lever ett självständigt liv inom djuret. Ett självständigt liv innebär bland annat förökning. Frågan är då var de zooxanteller som är resultatet av förökningen, eller var de "döda" zooxantellerna tar vägen. Hur regleras detta av djuret? I en tidigare disk. har jag frågat om det kan vara så att koralldjuret har en förmåga att "äta" upp en del av zooxantelklproduktionen för att bara "frisläppa" överskottet verkar vara ett slöseri som inte stämmer överens med hur effektiva korallerna är att uttnyttja levnadsförhållandena annars.

Den förklaring som varit innan till brunare koraller (av släktet acropora) är att med ökade näringsvärde (och då har man bara talat om fosfor) så ökar antalet zooxanteller (som då också sägs vara bruna i sig). Jag vet inte om sanningen är så enkelt. Detta förutsätter ju då att zooxantellagret sitter utanför de andra fägpigmenten och fungerar som ett draperi och det kan det iofs göra. Jag misstänker att det hänger på hur koralldjuret reglerar mängden zooxanteller om denna teori kan stämma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att det hänger på hur koralldjuret reglerar mängden zooxanteller om denna teori kan stämma.
Att koralldjuret mörknar för att minska på mängden solenergi symbiosorganismen kan ta del av är iofs inte speciellt förvånande. När tillväxtkraven är tillgodosedda måste symbiosorganismen bli en belastning snarare än en bonus om den får okontrollerad tillväxt. Den ska ha någonstans att ta vägen, restprodukterna (överskottet koralldjuret inte kan göra av med på tillväxt) skulle dumpas i vattnet och gynna konkurenter till koralldjuret. Inte allt för märkligt om man väljer att dra för gardinen, så att säga.

Annorlunda ide, men inte ologisk.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungsteorin om "bruna" koraller är att antalet zooxanteller ökar pga av den ökade fosforhalten och att brunheten uppstå just för att fotosyntesvägen för koralldjurets överlevnad blir viktigare. Man behöver inte leva på rov. Brunheten är enligt denna teori (påstående) beroende på att zooxantellerna i sig är bruna och att det är de som utgör "gardinen" för de underliggande - icke fotosyntiserande pigmenten.

Din idée är en annan möjlig väg men innefattar att "gardinen" består av ett annat pigment än det bruna i zooxantellerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en gul acropora förra sommaren och den var väl gul i en månad typ kanske lite mer. Nu är den grön. Men den har aldrig varit Brun dock.

Ja den ser verkligen ut att ha mörknat. Kan detta vara ett typexempel på en korall som flyttat från näringsfattiga förhållanden till lite näringsrikare?

Får se om min gula korall håller sig just gul under oktober...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=270467&postcount=3

Det som gör koraller brunaktiga är det peridinin eller fucoxantin de symbiotiska zooxanthellerna innehåller.

Det som kan ge andra färger är accessoriska pigment och UV-skyddande pigment, samt flourescens.

Det som kan minska på zoxanthellernas andel bruna pigment är ljusspektra, näringsämnen och ljusintensitet. Ju intensivare ljus korallen får, desto mindre peridinin eller fucoxantin behöver den, varvid korallen blir ljusare. Om man dessutom förser korallen med de våglängder av ljus som används av de blå pigmenten, samt de näringsämmnen som krävs för att bygga upp dessa kan den färga ut maximalt. Vad den specifika endosymbionten har för accessoriska pigment bör gå att kolla upp om man utgåt från korallens art och letar sig vidare därifrån.

En annan aspekt som spelar in i korallens mängd zooxantheller är hur mycket näring den får från vattnet. Om korallen kan ta upp lösta kolkällor ur vattnet, eller få dem genom direkt matning av polyperna minskar behovet av zooxantheller och korallen kan i någon mån ljusna.

En korall som har grundfärgen blå finns naturligt i mycket grunda och ljusintensiva områden. Det tyder på att den framför allt använder gult och rött ljus i sin fotosyntes, möjligen även grönt, men att en stor andel blått ljus krävs för att den skall visa sina färger. Nu brukar de flesta akvarister ha betydligt större andel blått ljus i sina kar än vad som är naturligt, så jag tror inte att det är problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som flera sagt så kan det gå väldigt fort, köpte en neongul korall av Bioted på förra stora saltvattensmötet här i Linköping, efter ett par dagar så såg man helt klart ett grönaktigt skimmer över det gula och efter en vecka så skulle jag säga att den var neongrön istället, nu har den en mycket trevlig grön färg med vitt som bas som jag faktiskt nuförtiden kan tycka är trevligare än den som den hade i zeosystemet även om den kanariegula färgen var ovanlig. Har ju ju längre jag hållit på blivit allt mer sugen på murriga, djupa färger jämfört med pastell.

Jag vet inte om det bara har med näring att göra, då pigmentering är en mycket komplicerad fråga, och jag tror att det kan finnas fler skillnader på ett zeolitbaserat kar och ett icke zeokar. Det finns ju vissa ämnen som ökar vissa pigment, det finns andra ämnen som släcker ut vissa pigment med mera, så frågan är så otroligt mycket mer komplicerad när man väl börjar grotta i den.

@Moss: cool Acropora, är det en efflorecens? Gillar acros med lite ovanligare växtsätt nuförtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan även jag bidra med en erfarenhet av dämpade färger på en vecka. Min ljusgula/gulvita/kanariegula (vad man nu vill kalla det) Acropora från Korallenzucht (via Bioted och Akvarieleasing) har helt tydligt blivit mörkare i mitt akvarium under första veckan. Den har också börjat uttrycka neongrön fluorescens som t o m syns dagstid under mitt LED-ljus. Så troligen har jag mer näring i mitten vatten än zeosystemen den kom ifrån (därav mörkare färg) och kanske står den även ljusare nu rakt under Cree-LEDarna (därav det ökade uttrycket av grön fluorescens).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Måste med anledning av en kommentar från BioTed i en annan tråd rätta till felaktigheter i denna tråd så att de inte sprider sig. Min gula Acropora som föranledde trådstarten som kommer via Bioted och Akvarieleasing är inte uppdriven i ett akvariesystem utan odlad under solen i de varma tropikerna. Resonemang om skillnader mellan mitt akvarium och ett någon sorts tänkt zeo-odlingssystem är därför inte på sin plats. Däremot så har korallen fått anpassa sig till mitt akvarium från ljusa näringsfattiga förhållanden i havet. Det har gått bra den växer fint och har nu ljusnat till i princip sin ljusgula inköpsfärg (lite osäker - svårt att jämföra färger i minnet). Möjligen kan jag se mer GFP-fluorescens på polyperna än vid inköpstillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...