Gå till innehåll

Rostfägade fläckar på Levande sten och koraller


cortex_etu

Rekommenderade inlägg

Hej. jag har under 2 dagar sett att två utav mina koraller vart tillbakadragna och inte haft sina polyper ute. Idag så noterade jag att de på många ställen var områden med brun rostfärgade partier på stenar och vissa koraller. Men mestadels på stenarna, är de någon av er som har en aning av vad detta kan vara? för jag har ingen aning. Har gjort en del tester och allt verkar vara stabilt och fiskarna är pigga som vanligt!
:)

Tacksam för snabba svar!

M.V.H

Kan inte levererade bästa bilderna men hoppas att ni kan hjälpa mig

p9250075.th.jpg

Uploaded with

p9250074.th.jpg

Uploaded with

p9250076.th.jpg

Uploaded with

Ändrat av cortex_etu
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laddade upp lite bilder för att de är svårt att beskriva.

har testat att ta på de och försöka skrapa bort det med nageln utan resultat.

Grejjen är den att de spridit sig väldigt fort och att 2 koraller som jag har inte har haft ute sina polyper och verkar allmänt hängiga :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, sorry med uppladdningen där är ny på forumet. :)

Karet är inte ny startat men jag köpte de för 1 månad sen.

Det var begagnat så jag använde allt hans vatten och så!

Nej jag använder kranvatten:) Jag pratade med ciklidhuset,

Han tyckte de såg ut som kiselalger. Hur får man bort detta? Han sa att de kanske funkar med eremiter, vad tror ni? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som kiselalger och det brukar komma ca en vecka efter start men snabbt gå över. Betare som en del eremiter och snäckor brukar hjälpa.

Se denna länk för att få en uppskattning av hur alger brukar växla i en inkörningsperiod

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020&page=2&highlight=mitt+molly

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, mycket intressant guide du har gjort! Betare blir helt klart nästa inköp efter att sett före och efterbilder på din sten;) jag har cirka 6 sniglar nu i ett 130 liters, skulle vilja ha några eremiter men är rädd att dom kanske plocar skalet på sniglarna. hur många tycker du jag borde ha i mitt kar? :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...