Gå till innehåll

Ovanliga SPS:er och LPS:er


JohanP

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om den samlade erfarenheten här på SVG kan säga något/några speciella släkten av SPS:er och LPS:er som är ovanliga i handeln?

När det gäller fisk är ju frågan mer konkret och avsevärt lättare att besvara.

Men det här med korallerna, hur ser ni på det?

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar så här långt..........

"oftare färgmorfer man har svårt att hitta"............................................betyder det att man skall ha mer eller mindre tur samt vara riktigt flitig med besök i butiker för att på så vis försöka komma över guldkornen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så bygger man upp en kontakt med någon av de handlare som då å då åker utomlands och handplockar koraller. Då tror jag man har störst chans att få tag på riktiga rariteter.

Kan ha fel, men jag TROR inte det är alltför många handlare i landet som har sådär värst mycket extremt dyra och ovanliga koraller "på hyllan" för jämnan. Skall man hitta de mest exklusiva får man nog be handlarna plocka med sig några hem från sydligare europa... Annars är väl BioTed och C-life kända för att ha just de där guldkornen hemma då å då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall besöka butiker så gäller det att komma precis efter en sändning för att hitta guldkornen.

Annars så är det byteshandel som gäller, Scolymia är dock inte en kandidat för detta då den inte är "fraggningsvänlig".

Sen visst går det att få fram dyra specialkoraller men då är frågan hurpass snygga dom är, det blir lätt att de kostar mer än det smakar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ett tag sedan en acropora variant jag sökt sen jag började. Råkade nämna det åt en annan akvarist att jag letade efter "Red Planet" och fick svaret "jaha, jag har en fragg vill du ha den?"

Ytterligare en aspekt är dock om dom fungerar/passar i ens kar.

Vissa koraller är lite speciella när det kommer till att färga ut, endel vill ha massor med flöde o ljus och sen finns det raka motsatser.

Man kommer även att få kämpa med näring o spårämnen, för mycket eller för lite är alldrig bra och inte alltid helt universalt(när man pratar färger).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig diskussion som är igång :smiley20:

Jo, det är ju lite så det är..........det som är snyggt och en dröm för mig är ingenting för någon annan och vice versa.

Här är ju en go del inom saltvattensakvaristiken. Alla har olika värden, förutsättningar och parametrar för just sitt kar. Vilket gör att korallerna tar sig ut på oilka sätt.

Jo, den där fallgropen med att dyrast inte så ofta är snyggast har jag själv varit i när jag körde sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...