Gå till innehåll

Hur hög ökning dagligen av MG?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi har lite taskigt magnesium, som vi gärna vill få upp innan vi drar igång ballingen.

Vi ligger på 1140 och skulle gärna höja till 1350 innan vi är nöjda. Vi tänkte höja med GroTech Magnesium Instant Pro (som vi har ståendes sedan tidigare).

Det jag läst mig till är att man endast skall höja Mg ca. 25ppm/L /dygn.

MEN...

Gäller detta för att korallerna inte skall ta skada, eller kan det även påverka fisk och livet i stenen?

Saken är den att vi just nu bara har sten, sand och 3 fiskar i burken, inga koraller alls.

Min fundering är om man skulle kunna höja hela mängden på en dag (ca 200ppm/L) eller om man ändå skall hålla sig till de 25ppm/dygn som rekommendationen lyder även om vi inte har koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjde faktiskt upp salthalten från 1.021 till 1.025 vilket ökade Mg från 1020 till 1170.

Nu har jag nyss tillsatt 682g GroTech Magnesium Instant Pro, vilket uträknat borde ge 150mg/L i de ganska exakt 500L vi har i vårt system. Totalt borde det då rimligtvis hamna på ca 1290mg/L. Men min känsla säger mig att jag inte kommer nå dit på långa vägar...

Nu får jag vänta några timmar å se om det hänt nått med värdet. Mycket lättlösligt iallafall måste jag säga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ökat med 50ppm per dygn utan synlig skada eller påverkan(annat än en massa kalkalger som kommer igång).

Har man inget känsligt så går jag på Wikings linje med betydligt större dos, verkar nästan som om det är enklare att få upp värden så. Nu är det inget som jag experimenterat med men det har kännts lite så dom gånger man slarvat eller haft taskigt salt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

............ Har ju hört att just Mg skall vara bökigt att få upp...

Just detta tänkte jag inte på när jag skrev i mitt inlägg. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att få upp Mg, så det finns kanske anledning till viss försiktighet så du inte överdoserar. Följ instruktionerna på preparatet så skall det bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör AquaCalculator, men de har inte GroTech Instant Magnesium Pro utan listar bara ren magnesiumklorid (eller vad det nu var). Tänkte jag skulle använda den gamla hinken till att börja med.

Tyvärr visade det sig att trots min riktigt stora tillsats så visade testet trots det ingen skillnad på värdena. Testade väl ungefär 4-5h efter tillsättningen av pulvret.

Det verkar vara så som många säger...magnesium kan vara ett helsike att få upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellan 15-18/10 tillsatte jag totalt 802g GroTech Magnesium Instant Pro samt 157g ren Magnesiumklorid hexahydrat, utan att märka någon som helst skillnad...

Idag köpte jag ett nytt Mg-test (salifert). Gjorde nyss en mätning...1350...!

Läste nånstans att någon haft problem med lågt Mg när testerna närmat sig utgångsdatumet. Mitt hade med råge passerat bästföre-datumet, men då inte min lokala handlare inte hade något test hemma, så tänkte jag att det åtminstonde skulle reagera på tillsatserna...men men.

Nu blev läget istället att Ca är för lågt...360...alltid är det nått hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...