Gå till innehåll

Salt med högt Ca och Mg


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag tycker inte att 650kr för 20kg TM-salt är för mycket betalt så det skulle löna sig att beställa en pall från utlandet.

Som jag har förstått så funkar salt olika för olika människor, och det som en akvarist har behov av (endast fisk eller koraller i karet) är inte helt säkert att en annan kan ha, därav har man olika behov av olika salt. Man får testa sig fram till ett salt som funkar för det kar man har.

Om det nu är så att de salt som finns att tillgå i det området man bor i inte funkar så är det ju inte annat än att man får söka sig längre bort för att hitta det man ska ha.

Med tanke på att man köper både lysdioder, skummare och kalkreaktorer från andra sidan jorden så är det kanske inte så konstigt att man kolla i Tyskland efter ett salt?

Sen om det kommer möta förväntningarna kan ju också vara intressant för handlare som själv letar efter komplement till sitt sortiment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Oj... Sånt pris har jag inte sett för kvalitétssalt här i närheten! Har kanske inte letat tillräckligt.

Det som gjorde att jag föll lite för HP saltet var att jag räknar med att inte behöva lägga massa pengar på tillsatser DESSUTOM.

De lite mer erkända salterna har jag sett i Malmö för mellan 800 och 1000kr för 20-25kg. Lite i mastigaste laget kan jag tycka.

Jag antar att om jag köper saltet från HP så blir det som du säger Lagge att jag gör det för att testa mig fram till ett salt som funkar för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goda nyheter! Har fått svar från Tyskland:

---- UTDRAG UR MAILSVAR BÖRJAN ----

Hey Gabbe,

Thank you for your inquiry.

The high levels for both CA and Mg are indeed correct. Customers state that with a regular water exchange (20% per Month) with our salt, they can reduce the additional Mg and CA amounts considerably.

Unfortunately we do not have a store in Sweden or Denmark. But we can sent 20Kg buckets to your region.

Shipping one package of 100 Kg will not reduce the shipping costs as the max weight per package is 30Kg.

What we found out though is that shipping to Denmark is more attractive as follows:

1 Bucket 20KG to South Sweden : € 39,-

1 Bucket 20KG to Denmark (Kopenhagen for example) : € 29,-

Since the shipping costs are relatively high we can offer you a special 'Nordics-Seawater-friends' price per 20Kg Bucket of € 39,95.

So if you can find someone in Denmark to accept the shipments, this can reduce the price.

---- UTDRAG UR MAILSVAR SLUT ----

Efter ett extra klargörande så gäller det nya priset för samtliga boende i Sverige och Danmark! Detta innebär ett slutpris på €78,95 (omkring 750 kr i dagsläget) för 20 kg salt levererat till hemstaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag reagerar över är vad du har för nytta av de sky höga halter av Mg och Ca. Koraller vill ha stabila värden för att trivas. Med detta saltet så kommer värden att hoppa som en jojjo då du byter vatten. Det varkar för mig ologiskt att ha ett salt med de förvridna värdena då de är allt annat än naturligt.

Lek med tanken att du byter 20% vatten. Innan vatten byte ligger Mg halten på 1280 ett exempel värde nu bara.

Mg halten kommer då öka bra mkt mer än de 25mg/liter som är max vad som rekomenderas att justera mg på en gång.

jag är iaf skeptisk men jag kanske inte fattar poängen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att göra små byten tycker jag är olönsamt då man hela tiden byter ut en viss del av det vatten man bytte veckan före. Jag kör med ett större byte var månad istället. Att anv ett bra salt med väl balaserade värden där den nya salt blandningen håller samma värden man ar i akvariet, då på mg och Ca framför allt. Jag anv Tropic marin pro reef och är väldigt nöjd med de värden detta salt erbjuder samt att det löser sig fort. Kostar 700kr för 25kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lek med tanken att du byter 20% vatten. Innan vatten byte ligger Mg halten på 1280 ett exempel värde nu bara.

Mg halten kommer då öka bra mkt mer än de 25mg/liter som är max vad som rekomenderas att justera mg på en gång.

Det är väll ditt teoretiska utgångsvärde som blir fel här. Med tanke på att saltet har så mycket högre värden kommer nivån i karet stabiliseras runt en högre nivå, förutsatt att man inte har en hög förbrukning. (Med hög förbrukning kommer man även i fortsättningen behöva tillsätta, exempelvis med reaktor, eller mixer.) Förändringarna mellan olika vattenbyten kommer vara lika stora oavsett salt, men du kommer ha ett högre grundvärde, vilket kan vara positivt för tillväxten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll ditt teoretiska utgångsvärde som blir fel här. Med tanke på att saltet har så mycket högre värden kommer nivån i karet stabiliseras runt en högre nivå, förutsatt att man inte har en hög förbrukning. (Med hög förbrukning kommer man även i fortsättningen behöva tillsätta, exempelvis med reaktor, eller mixer.) Förändringarna mellan olika vattenbyten kommer vara lika stora oavsett salt, men du kommer ha ett högre grundvärde, vilket kan vara positivt för tillväxten.

B!

hehe var ungefär så jag satt o funderade ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett högre värde är inte per automatik bättre, men värden på 525/1650 kommer ligga kvar över 420/1300 även efter att korallen har förbrukat en del, vilket minskar behovet för tillsatser.

Nu föruttsätter ovan nämnda scenario at man närmast kör med det här saltet redan från början, och justerar upp nivåerna innan man gör vattenbyten för att man ska få sådana värden att utgå från, sanningen är så klart att man kommer hamna på en högre grundnivå än med ett annat salt, men trots det lägre än exemplet här. Jag tror inte att någon ser det som en realistiskt metod för att helt slippa tillsatser av ca/mg, utom möjligen för ett nano, där man kan göra stora vattenbyten regelbundet.

Vid ett byte på 20% mot ett 'sämre' salt 'ökar' man ca/mg med 20/70-40/100, direkt från nyblandade vatten. Ju mer som blivit förbrukat, desto större skillnader.

Någon annan får uttala sig om eventuell skadlighet vid sådana svängningar, men jag ser det inte riktigt som realistiskt att man ligger på den övre nivån av värdena, utan tillsatser, så saltet är inget jag skulle köra på egen hand. Det borde vara ett utmärkt salt för de som kör balling, eller med kalkreaktor/mixer. Tror jag. Jag får nog ta hem en hink, eller ett par, och prova. Det är en tia mindre fraktat och klart än jag gett för TM's Pro reef, som dock är 25 kilo... Kan vara värt att prova.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skulle vilja göra vattenbyten så att man alltid ligger på övre gränsen av "korallvärdena" så skulle det innebära att om man gjorde ett 10% vattenbyte med värdena 420/1300 så skulle värdena sluta på 430,5/1335 vilket inte blir nån direkt chock-höjning i mina ögon IAF. Om man dessutom kombinerar det med min modell där jag kör sump-returen på lågvarv i ett par dygn så borde det väl ytterligare kunna förhindra chock-förändringar?

Som jag kör för tillfället så gör jag 10% vattenbyte 1 gång/månad. Jag har inte mycket i mitt kar som skulle kunna tänkas förbruka Ca och Mg, i nån större utsträckning, för tillfället (men i framtiden lär det bli mer, vilket är en av anledningarna till att jag tittar efter ett sånthär salt) så jag gissar att jag skulle kunna klara mig med den frekvensen av vattenbyten även i framtiden. Någon som har koll på hur fort Ca och Mg kan förbrukas? Självklart hänger detta ihop med vad man har i karet, men exempelsiffror skulle vara intressant att se!

Jag har även bifogat en liten tabell där man kan se hur mycket värdena i Ca/Mg förändras vid 10 respektive 20% vattenbyten, och även en screenshot på tabellen.

HP-salt.xls

post-5077-14468920640253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förbrukar 26 gram calciumclorid/dag i mitt kar. Natrium hydrogenkarbonat (Bikarbonat) förbrukningen liggar på strax över 30gram. Mg Ligger på 20 gram ca. Att tänka på är ju att salt innehåller mkt mer än bara Ca och Mg. det finns ju över 70 andra spårelement som behöver tillgodoses med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förbrukar 26 gram calciumclorid/dag i mitt kar. Natrium hydrogenkarbonat (Bikarbonat) förbrukningen liggar på strax över 30gram. Mg Ligger på 20 gram ca. Att tänka på är ju att salt innehåller mkt mer än bara Ca och Mg. det finns ju över 70 andra spårelement som behöver tillgodoses med.

Vad innebär de siffrorna i rent Calsium och Magnesium (mg/L)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja det var ju en bra fråga... 8) Jag och kemi är ingen bra kombo. Det får någon av våra experter reda ut. Jag tillsätter bara de mängder som behövs för att hålla mina värden stabila. Med mina doseringar ligger jag på 420i Ca och 1300 i Mg samt 7 i kh var enda eviga dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mg halten kommer då öka bra mkt mer än de 25mg/liter som är max vad som rekomenderas att justera mg på en gång.

Var har du fått den siffran ifrån förresten? Enligt "Saltvattenskemi for dummies" kan man höja Magnesium med 50ppm/dag. Motsvarande siffra för Kalcium 30ppm/dag.

Med de "marginalerna" så klarar man definitivt ett 10%-igt vattenbyte med detta saltet om man ser till att hålla sig i den övre delen av spannet på de båda värdena (strax under 450/1350).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte billigare att gruppbeställa. Som det står i tråden får man det billigare om man uppger att det är specialpriset för oss svenska saltvattensakvarister.

Jag beställde i onsdags. De hade inte riktigt koll på det där med internationell banköverföring, så de såg inte pengarna förrän i måndags och paketet skickades i tisdags.

Förhoppningsvis har jag det hemma imorgon, annars måndag eller tisdag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har saltet testats, men jag är ganska besviken tyvärr. Jag har svårt att hitta om det kan bero på något jag gjort fel. På hinken till saltet står det att man ska ha ett kg salt till 30L vatten. Jag gör iordning två kärl om vardera 20 liter. Men motsvarande koncentration salt ger inte i närheten av rätt siffror. Kör jag med AquaCalculator bilr det istället på tok för mycket. Jag blandade 810g salt till 20 liter och fick följande värden SG: 1,026, Mg: 1440, Ca: 475. Ganska bra värden ändå, men ska jag få upp mina katastrofala värden krävs tyvärr mer än så! Mina värden före/efter ett 20%-igt vattenbyte: Mg: 1140/1200, Ca: 310/330. Ökningen är precis 20%. Men att ta upp mina värden med vattenbyten blir för dyrt även med detta saltet!

Benke håller på å ska testa en annan lösning, så jag kommer avvakta hans resultat.

Det som är positivt med saltet är att det hursomhelst är rejält med både Kalcium och Magnesium i det, så även om man vill ha en lägre salthalt så kan man få bra mineralvärden. Jag har dessutom sett att mitt vatten ser betydligt klarare ut, och korallerna ser finare ut. Dessutom tog det bara 2 minuter att få saltet att lösa sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Efter lite efterforskningar på ämnet har det nu dykt upp lite ny info. Jag kontaktade salttillverkaren och ifrågasatte hur det kunde komma sig att värdena diffade såpass mycket med de uppgifter jag fått sedan tidigare. Fick till svar att saltet ska blandas i osmosvatten (jag använde kranvatten) och därefter ska det få stå och buffra i 12h. Jag ska se om jag inte kan göra lite nya tester ganska snart för att se vad jag kan få fram för resultat.

Ytterligare en tanke har slagit mig där detta saltet kan vara till stor hjälp:

Alla ni som kör med olika ballingmetoder höjer ju sin salthalt med tiden. Denna är tänkt att man ska lösa genom regelbundna sötvattenbyten. När jag räknar lite på det så kan man med hjälp av detta saltet slippa justera mineralnivåerna efter varje vattenbyte.

Jag tänker såhär: Om jag ska sänka min salthalt från 34psu till 33psu med ett 10%-igt vattenbyte så får jag enligt AquaCalculator sänka mängden salt som används i bytet med 20%. Om man drar bort 20% på de från början angivna mineralvärdena (1650/525), så får man fram 1320/420. Det är ju ganska bra siffror!

Tänker jag fel? Eller skulle inte lägre värden på saltet påverka värdena i karet negativt vid ett vattenbyte?

Vad gäller spårämnen så anger säljaren (som länkas till i första inlägget i denna tråden) att saltet ska innehålla samtliga 70 spårämnen som återfinns i haven.

Vad gäller sambeställning så håller jag på att kolla upp om det skulle gå att lösa med riktigt stora volymer. Om folk fortfarande är intresserade så får ni gärna höra av er till mig via PM så lovar jag att återkomma så fort jag fått fram mer info, så får vi se om vi kan lösa nåt. Det verkar inte omöjligt att kunna få fram 20kg-hinkar för omkring 500kr/st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite barnafödande fick komma före de egna testresultaten, men nu är de här:

Jag har blandat 5L osmosvatten med 209g av HP-saltet som har fått stå över natten (12 timmar) med en cirkulationspump som kan dra in luftbubblor. Nedan redovisar jag de testresultat jag fick fram samt de resultat jag skulle fått enligt AquaCalculator

Faktiska mätvärden (AquaCalculator)

Salinitet:1,028 SG/37 psu (1,0263 SG/34,8 psu)

Hårdhet: 9,9 dKH (8,8 dKH)

Kalsium: 500 mg/L (525 mg/L)

Magnesium: 1650 mg/L (1650 mg/L)

Jag gjorde ett försök tidigare som tyvärr fick stå lite för länge. Då låg Mg högre, men Ca och KH lägre, samtidigt som saliniteten istället var exakt vad den skulle vara. Frågan är om saltet kan vara ganska ojämnt blandat i hinken.

Enligt tillverkaren/säljaren så blandar man 1ton åt gången och när jag frågade om de första testvärdena jag fick så bad de mig att göra om testerna samt låta det stå och buffra i 12 timmar.

Jag kommer beställa detta saltet igen, för jag är nöjd med det i vilket fall som helst. Men jag kommer nog ifrågasätta om det är så att deras blandare får gå tillräckligt länge. Säljaren verkar mycket hjälpsam vid kontakt.

Jag gjorde även ett försök med att blanda detta saltet med kranvatten (här har vi ganska hårt kranvatten) och testet slog aldrig om så det slutade med andra ord på över 16 dKH! Antar att detta värde sjunker allt eftersom Ca och förbrukas, men kanske inte nåt man vill starta ett akvarium med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...