Gå till innehåll

Salt med högt Ca och Mg


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Kan du inte göra testet med normal salt halt. Den nivån är ju nästan så det dödar och är det ett bra salt eller ej säger det inte heller... Jag skulle vilja se vad det har på 1,024 ca då det är den nivå man har i sitt kar och även det värdet som är relevant.

Grattis till tillökningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har fortfarande inte riktigt förstått allt det där med olika enheter som används vid salthalt. Men min refraktometer visar 37psu (kalibrerad vid 20 grader) vilket vid 25 grader motsvarar 1,028 RELATIV densitet eller 1,0263 densitet. Att gå ner till 1,024 i relativ densitet motsvarar (enligt AquaCalculator) en densitet på 1,0223. Det känns lite väl lågt för att hålla koraller i (men vad vet jag när jag inte lyckats få grepp om dessa begrepp ännu... nån får GÄRNA rätta mig!), så jag har blandat ihop de båda testerna jag gjorde (5L osmosvatten + 15L kranvatten) och tillsatt cirka 2L kranvatten så jag nådde en salthalt på 34 psu (relativ denistet=1,0257/densitet=1,024). Värdena på saltvattnet blev då:

Mg: 1410 mg/L

Ca: 420 mg/L

Jag mätte aldrig KH då det skulle bli ganska missvisande eftersom jag har ganska hårt kranvatten. Dessutom har det fått stå i 37,5 timmar, så jag vet inte hur jämförbara dessa siffror blir.

Bara för att klargöra lite mer kanske så är detta en bild av hur okularet på min refraktometer ser ut (inte min bild så därför inte heller i samma koncentration - men jag läser av den högra skalan):

refractometer1027.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...