Gå till innehåll

Salt med högt Ca och Mg


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag kör idag med Tetras salt. Ett salt som ligger riktigt lågt på Ca och Mg (enligt AquaCalculator: 350/1140). Det gör att om man vill kunna få stenkoraller att frodas så krävs ganska mycket tillsatser. I så fall skulle det vara billigare att köpa ett annat salt för att slippa tillsatserna. Enligt AquaCalculator och HP Aquaristik själva så ligger "HP Aquaristik Reef High Energie"-saltet riktigt högt på både Ca och Mg (enligt AquaCalculator: 525/1650). Detta är för högt för att köra med i uppstart gissar jag, men skulle kunna funka kanon till vattenbyten, vilket är precis vad jag är ute efter!

Är det någon här som har erfarenhet av HP Aquaristik - Reef High Energie???

Är det någon som vet var man i Sverige kan tänkas få tag på detta salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kör Tropic Marin Pro Reef vid salthalten 35 PSU (ungefär 1,026) och då har saltet som verkar vara gjort för lite mer utspädda förhållanden höga värden för kalcium och magnesium. Jag mätte upp följande på nyblandat saltvatten:

Kalcium 505 mg/ml

Magnesium 1350 mg/ml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förresten inte hört nåt från Tyskland ännu. Börjar fundera på om det kan bero på att jag ställt frågan på engelska... Är det någon här som kan Tyska istället? Eller ska man försöka sig på en Googleöversättning? Oftast tycker jag att de är fullkomligt obegripliga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Proo reef Bio active är Tropical marin salt med en tillsatts som skall göra att skummaren funkar bättre samt att de fixat i en kol källa i den + lite andra saker som högre mg och Ca. Alltså en vidarutvecklad version av Tropical marin proo reef. Bättre eller sämre!? ja det får var och en bedömma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goda och dåliga nyheter:

God nyhet: Jag har fått svar från HP idag efter att ha skickat ytterligare ett mail.

Dålig nyhet: Vi får vänta till måndag på ett fullständigt svar på grund av språkförbistringar.

God nyhet: De har tidigare skickat leveranser utanför Tysklands gränser (Sverige nämndes dock aldrig).

God nyhet: Värdena från AquaCalculator bekräftades.

Än så länge är vi 5 som är intresserade av sambeställning... Finns det fler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20Kg kostar 50 euros på deras hemsida. Så det hänger väl lite på frakten... Men jag räknar med att slippa behöva tillsätta något och därmed kan detta saltet åxå få kosta lite mer än vanligt eftersom jag slipper utgifterna för tillsatserna.

Ändrat av knabbuziak
Råkade skriva fel pris
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"har bara gått en dag, ibland kan sånnt här ta några dagar :), alla länder har inte samma service som de bra butiker som finns i sverige :). "

Det kanske blir svårt för butiker att ha den bra service du nämner om alla ska köpa salt utomlands, eller?

Ändrat av Rasken
glömde citat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"har bara gått en dag, ibland kan sånnt här ta några dagar :), alla länder har inte samma service som de bra butiker som finns i sverige :). "

Det kanske blir svårt för butiker att ha den bra service du nämner om alla ska köpa salt utomlands, eller?

jag trodde sverige var ett fritt land där man får bestämma vad och var man vill köpa sina saker utan o bli påhoppad vid varje försök att köpa nåt billigare utomlands. sponsrar du med pengar till oss vanliga knegare så kan vi handla i sverige. men betala upp till flera tusen mer för att sponsra våra inhemska butiker är jag inte beredd att göra. snackar inte om salt nu utan om diverse olika tillbehör.

nämner inga namn nu men vissa inhemska butiker kör iaf lite raider ibland för att dumpa vissa priser och att visa att det går

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt är nog lite krångligt för butikerna, det väger såpass mycke så jag tror att många förlitar sig på dom svenska grossisterna.

Sen att man där har att välja mellan Trabant eller Lada gör allt lite dystert.

Avdunstade salter som varierar rätt ordentligt i kvalite eller synteter som håller en jämnare dålig nivå.

Jag har haft tur och fått tag på ett hyfsat syntetiskt salt från Tyskland, (felsändning till en annan akvarist). Sen verkar Tritons "Blåa" nya hålla rätt bra nivå, blir det nåt strul där så börjar jag med snegla mot den tyska marknaden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker folk är "för mycket" för det salt som nämns i första inlägget? Om allt under 1000:- levererat till hemstaden är okej för 20 kg, så kan ni följa denna tråden!

Vill inte säga för mycket, för jag håller fortfarande på att konversera med säljaren, men det bådar gott!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...