Gå till innehåll

Bakterier


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Nu vet jag inte om detta är en riktigt dålig idé eller om detta tagits upp innan, men hittade inget när jag sökte och blev lite nyfiken om detta skulle fungera.

För att snabba på cykeln i akvariet bör man inte kunna ta någons gammla vattenbyte?

Borde man inte då få en ganska rejäl buffert med nitrat / bakterier snabbt och enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det e många som gör så :)

står i flera trådar, men dock så är det gammalt utjänt vatten o inget som jag vill ha i mitt kar. bättre o ge det tid o starta sin egen cykel tycker jag :).

gjorde iofs likadant när jag bytade till större kar sista gången men det var bara för att jag ej ville få en ny cykel så mina gamla djur strök med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde så när jag hämtade hem mitt RSM130 i sommras, men har uppgraderad sedan dess å tog ca 30% av mitt gamla vatten när ja uppgraderade oxå :). För mig har det fungerat bra måste jag säga. Är i min 3e uppgradering nu till ett 540L, Då kommer allt bli nyblandat vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att så att säga ympa in mikrobiell flora ur ett fungerande och friskt kar kan väl aldrig vara fel.

Ur rent kemiskt hänseende kan ju kanske "begagnat" vatten vara mer eller mindre värdelöst men det är ju trots allt det lilla livet man vill ha med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha bakterier så är det bättre att du ympar in sten eller sand från ett kar i drift.

Vattnet från ett annat kar innehåller mer smuts än nyttiga ämnen, det är jag övertygad om.

Jag är övertygad att det finns mer bra än dåligt, liksom... vad är egentligen skillnaden med vattnet i ditt akvarium där du just gjort ett 50% vattenbyte med mitt där jag tagit 50% gammalt vatten? Det känns som man borde få med mycket bra bakterier. SEN vet jag att stenarna gör mycket men de är ju inte ett måste för allt levande, har sett flera akvarium i butiker där de inte haft några stenar (eller en pytte liten som sitter själv) utan sant och ändå kunnat ha alla möjliga fiskar, och även en och annan anemon.

Jag hade planerat att slänga i en 10-15kg levande sten så det känns nästan som om man kan skippa första veckorna med cykeln iaf... Hmmm man kanske borde testa och se hur det går. Är nästan sugen på att köpa någon korall med bara för att få en bra bild av hur akvariet egentligen mår när man testar. (leker hellre med en koral än en liten fisk då fiskarna känns mer levande ^^)

Någon i göteborg med ett friskt kar som planerar att köra ett vattenbyte nu i veckan / till helgen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hälften gammalt och hälften nytt, eller helt och hållet nytt?

Jag hade valt enbart nytt vatten. Men det är väl så de butiker som säljer gammalt vatten lyckas antar jag. :)

Bakterier finns säkert i vattenkolumnen också, men där du har mest bakterier är på bottensubstrat och i den levande stenen. Om man inte hade behövt levande sten så hade vi säkert kört som de gjorde för 20-30 år sedan, utan levande sten och utbyte av döda koraller och fisk med jämna mellanrum.

Men jag ska inte tjata, du väjer hur du gör i ditt akvarium, det är ju det som är det fina i hobbyn. Alla gör som de vill och får olika resultat därefter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SEN vet jag att stenarna gör mycket men de är ju inte ett måste för allt levande, har sett flera akvarium i butiker där de inte haft några stenar (eller en pytte liten som sitter själv) utan sant och ändå kunnat ha alla möjliga fiskar, och även en och annan anemon.

Reningen av butiks akvarier brukar ju inte vara i den delen man ser, att det är så tomt där är ju för att det är rätt svårt att fånga fiskar osv. annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara en liten fråga!

Om det är bättre med bara nytt vatten, borde vi inte då göra 100% vattenbytten?

Även så borde det inte behövas någon inrörningstid på nytt vatten om bakterierna bara sitter i stenen och sanden, eller?

Detta är bara frågeställningen jag får efter svaren jag läst,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara en liten fråga!

Om det är bättre med bara nytt vatten, borde vi inte då göra 100% vattenbytten?

Även så borde det inte behövas någon inrörningstid på nytt vatten om bakterierna bara sitter i stenen och sanden, eller?

Detta är bara frågeställningen jag får efter svaren jag läst,

Jag skulle tro att vi gör mindre än 100%'s vattenbyten just ur ekonomisk synvinkel men även att det är lättsammare att byta exempelvis 20% av vattnet. Sen kan det nog oxå bero på att små kräftdjur å dyligt som lever i stenarna ofta är känsliga och kanske kan dö av ett 100%'s vattenbyte. Detta är bara min teori om det hela :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett mindre burkar där det görs 100%-iga vattenbyten, men i mitt fall så är det mest en ekonomisk fråga, det kostar att göra 400 liter saltvatten. :)

Att göra 100%-iga vattenbyten med en del fisk och andra djur i karet är nog inte så lyckat i heller då de inte trivs utan vatten. Koraller klarar sig ofta en stund utan, så där är det andra förutsättningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara en liten fråga!

Om det är bättre med bara nytt vatten, borde vi inte då göra 100% vattenbytten?

Även så borde det inte behövas någon inrörningstid på nytt vatten om bakterierna bara sitter i stenen och sanden, eller?

Detta är bara frågeställningen jag får efter svaren jag läst,

Jag hade gärna gjort 1-2st 100% byten per år, nu har jag dock inte någon möjlighet att bereda 500+ liter vatten på en gång.

Dom gånger jag bytt 100% i fraggkaret(200 liter), bytt till ny burk eller liknande så har tillväxten dragit igång som alldrig förr.

Jag märker även av en bra extra kick av att jag byter 50% men långt ifrån samma effekt.

Bakterierna finns ändå på stenar och i sand samt eventuella filtermaterial.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har förstått det så finns 90% av bakteriefloran på någon form av yta, den svävar inte runt i vattnet. Jag personligen skulle inte använda gammalt vatten för att köra igång ett nytt kar, resonerar så att det är bättre att inte släpa in skit i den lilla värld som det redan är i ett kar, skiten måste ju ändå bort sen plus att jag inte tror att det kommer igång fortare för att det är en del gammalt vatten, det är ju inte vattnet som sätter igång processen utan det är stenarna och sanden. Men som sagt jag e inget proffs på detta utan detta är bara som jag resonerar....

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...