Gå till innehåll

70*70*70 kub


kladd3

Rekommenderade inlägg

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tror nog knappast de är kirurgen, Jag hade den ju helatiden tillsammans med mina musslor, möjligen kejsaren som kan ha gett sig på den eller några andra djur, tyvärr går de väldigt fort om dom inte mår bra, speciellt dom små dom brukar vara krångligare att klara av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ska ta det lite lugnt med nya djur just nu känns det som. Missödena verkar bara hopa sig hittade en putsräka död i insuget till en av cirkulationspumparna. Vad den har dött av vet i katsingen för jag har för mig att den levde och mådde bra när jag kom hem idag.

Så listan på det som dött under mitt första år med saltvatten är följande:

1 chromis den bara försvann hittade inte ens liket efter den.

2 st små eremitkräftor

1 mussla, det är den som jag är mest ledsen över.

1 putsräka

Sen har vi en pepparminsräka MIA sedan den inplanterades.

När det gäller musslan så skulle det vara skönt att veta vad som hände tror att det är en av firrarna som varit framme för den var vält när jag hittade men som jag nämnt innan så har ingen varit intresserad av den så jag vet i f*n.

Men det trevliga är att jag är mer sugen på akvariet nu än jag var när jag startade så det är iaf positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

post-5427-14468923313406_thumb.jpg

Min anemon mår inte så bra ska ta och mäta värdena nu men de var bra vid de senaste mätningen vet att anemonen har sett ut så här tidigare och repat sig men man blir lite orolig.

Den har sett lite hängig ut de senaste dagarna men inte riktigt som nu.

värderna äg mg 1300

ca 450

kh ca 7

nitrit 0

post-5427-14468923313074_thumb.jpg

Ändrat av kladd3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 4 månader senare...

Hmm

Måste erkänna att akvariet har kommit ganska mkt i skymundan nu i 8 månader pga av tillökning i familjen. Blir nästan lite rädd när man tittar på gamla bilder på hur korlallerna kan se ut.

Men snart så ser de bra ut igen hoppas jag.

Åtgärdsplan för ett snyggare akvarium

*Större och mer regelbundna vattenbyten.

*Höja nitrat värderna lite för att se om det hjälper.

*Suga bort så mkt cyano vid varje vatten byte som möjligt.

*Och framför allt spendera mer tid på skötsel och renhållning.

Fråga till er som vet hur långt tid tror ni det tar för korallerna att återhämta sig med tanke på att innan de tre senaste veckornas vattenbyte så var det nog ett halvår sen sist. Ja jag skäms faktiskt lite över de sporadiska vattenbyterna men allt har iaf överlevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Liten update

Har min första riktiga motgång sedan jag startade upp akvariet. Mina stenkoraller har börjat dö för mig, de börja bli helt vita och jag kan inte förstår vad som är fel.

Börjar tror att det är min lampa som ÄR gammal men ersättningslampan som jag beställde var tyvärr inte hel så det kommer en ny imorgon förhoppningsvis. Eller all algtillväxt jag har men det är väl bara att bita i det syra äpplet

Update kommer

post-5427-14468926557284_thumb.jpg

post-5427-14468926557572_thumb.jpg

post-5427-14468926557772_thumb.jpg

post-5427-14468926557962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är med sorg i hjärtat jag nu plockat ut 90 % av alla spser de blev bara helt vita och dog för mig. Trist eftersom många av dessa har jag haft sendan starten av karet but thats life.

Detta har lite tagit musten ur mig men ska erkänna att jag har inget att skylla på förutom mig själv.

Det enda bra som har kommit ur detta är att man har lärt sig mycket genomatt försöka lista ut vad som är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter all koralldöd och håralger så har jag bestämt mig för att göra en version 2,0 av akvariet. Hade tänkt att bygga om revet samt att sätta dit någon forma av bakgrunder för att dölja alla rör och avrinningsboxen.

Är väldigt sugen på en vågmaskin har tittat på tunzes nano har dock ett problem det sägare att det krävs 5 cm tillgodo till toppen på akvariet men jag har bara ca 2.5 :( . Någon som vet hur det bästa sättet är att sänka nivån i akvariet måste jag ta bort hela avriningskammaren och ta bort några cm på den eller finns det något annat bra sätt????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Är kanske dags att uppdatera lite, karet är fortfarande ingång och algerna verkar äntligen ge mi sig så nu gäller det bara att suga ut så mkt som möjligt vid varje vattenbyte.

Så här i backspegeln så hade det varit mkt lättare att bara köpa ny sten och börja om helt från början. Men hade jag gjort det så hade jag inte lärt mig så mkt som jag har gjort. Det har varit en intressant resa med många nya lärdomar.

Framtidsplaner hmm ska bygga färdigt belysningen och byta ut min blå plast mot en riktig sump och i den köra någon form a refugium samt kanske en ATS. Ska också investera i en doseringspump för att slippa fibbla med att dosera pulver för hand.

Samt lite nya fiskar och koraller ska väl också införskaffas.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 3 månader senare...

Ska se om jag kan börja uppdatera denna tråden lite oftare. Karet är forfarande ingång och nu äntligen börja den fyllas av koraller igen dock håller scapen driva mig till vansinne blir inte av PVC rören eller rättare sagt kan jag ej dölja dem tillräckligt så jag blir nöjd. Hittar inget riktigt bra lim som torkar och håller tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak jag funderade över var ditt nya lyse som är riktigt starkt när du vill..går du inte ut lite löst med det? eller har du en strategi med det?såg att euphyllia saknade ljus..kräma på kanske? hehe

Nu går det med fullt ös ville inte dra på för fullt direkt i början

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...