Gå till innehåll

70*70*70 kub


kladd3

Rekommenderade inlägg

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Efter lite trixande så är fläktaran på plats iaf provisoriskt sitter fast med uppbindningstråd till blommor men det roliga är att jag har 25-26 grader i karet nu jämförelsevis 28 -29 grader igår så det funkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Är väldigt förvånad vad de nya fläktarna gör för värmen låg konstatn på 28 - 29 eller över under de varmaste dagarna var tvungen att lägga ner frysta petflaskor i sumpen för att få ner temperaturen nu har jag inte kommit över 28 grader när det har varit som varmast.

Sitter och funderar över vad man ska utöka karet med just nu finns det ganska mkt lps i det skuller vilja ha lite mer mjukisar och lite musslor måste ha något på botten eller däromkring ser väldigt tomt ut just nu så vad har ni att rekommendera.

Ha en bra sommar allesammans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man skapligt bra värden och stabila med bra ljus brukar inte musslor vara några bekymmer. Kika in hos Bengan på Marinakvariet i mölndal(brevid astra zenica) brukar ha endel trevligt inne. Har även hört att ciklidhuset i lerum ska vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi MarinTed idag liten intressant butik med ganska mkt som man ville plocka med sig hem men det blev en mussla och en sjöborre som håller på att knoppas in för tillfället. Bodde hos vänner i Möndal och missade tydligen att det låg en butik där också men det för bli en annan gång ska ta och testa släppa lös sjöborren nu för se hur han trivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny dator och minneskortet passar inte i den och sladden som passar till kameran är spårlöst försvunnen. Så det kan ta sin tid men allting verkar frodas måste bara få tag i något som höjer calciumet så ska det nog bli bra. Blev så förhäxad av allt som fanns hos Ted så jag glömde helt enkelt bort det och inte fan tänker jag betala lika mkt i frakt som medlet kostar så letar efter en affär som har något jag kan använda mig utav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man skapligt bra värden och stabila med bra ljus brukar inte musslor vara några bekymmer. Kika in hos Bengan på Marinakvariet i mölndal(brevid astra zenica) brukar ha endel trevligt inne. Har även hört att ciklidhuset i lerum ska vara bra.

Bumpar lite i tråden. Vad är skapliga värden för musslor enligt dej Edward? Riktigt sugen på en mussla när jag bättrat på ljuset lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar lite i tråden. Vad är skapliga värden för musslor enligt dej Edward? Riktigt sugen på en mussla när jag bättrat på ljuset lite.

Vad jag har märkt så föredrar musslor lite nitrat i vattnet, har haft musslor med rätt höga fosfat värden oxå och dom har mått bra. Sen gäller det ju att hålla kh,ca,mg stabila behöver inte vara perfekta men stabila. Så igentligen är inte musslor svårare att hålla en någon annan koraller som allt annat så är det en stabil miljö som gäller. Har kört zeo i min burk i snart ett år med musslor i ifrån första början och dom växer även där, kanske inte lika fort som en burk med lite högre näringsämnen men dom växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en positiv överraskning för någon dag sedan, satt och tittade en lång stund in i akvariet och döm till min förvåning vad jag såg. Jag hittade två pepparmintsräckor till trodde alla utan en hade dött men nu har jag sett tre av de fyra jag släppte i.

Funderar på om jag matar eller om det är dags att införskaffa någon form av sandstädare (har ni förslag så kom gärna med dem). Matar med pellets dagligen men vilken mängd ska jag mata med till mina 2 chromisar, gula kirug, dvärgkejsaren och mina tre clowner. Ger även arthemia (ursäkta stavningen) några gånger i veckan.

Min mussla verka iaf trivas och växa (tror jag eller så är det bara inbillning) är lite fundersam på vad han håller på med för han hasar sig allt närmre rutan, han har säcker flyttat sig två cm samt vridit på sig.

Jaja en lite uppdatering var det ska bara ta tag i att köpa någon form av calcium höjande produkt för det är det enda som ligger liter låg har inte kommit över 350 sedan jag började mäta.

Ha en trevlig kväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Kom hem från jobbet och hittade bara skalet till musslan :( har haft en aning att det inte mått så bra men det har växt lite och sett hyfsad ut på den senaste tiden. Tror att antingen den gula kirugen eller dvärgkejsaren har ätit upp den men det konstiga är att de har inte varit intresserad av den innan iaf inte efter första dagen.

Har hållit på att sakta men säkert ökat calsium halten i akvariet om det är det som ställt till det någon som vet.

Någon som vet vad som kan ha hänt????

Här har ni en before and after bildpost-5427-14468922973325_thumb.jpg

post-5427-14468922973088_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...