Gå till innehåll

70*70*70 kub


kladd3

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att bli galen försöker höja magnesiumet i karet och häller i två dagar i rad nu max dos min det händer inget när jag mäter värdet samma samma som innan 1200 ppm.

Vill kasta ner hela burken i karet just nu :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Finns ju många olika märken men, Du har ju Salifert - Coral calcium som är flytande, Korallenzucht har oxå ett calciumhöjande preparat i flytande form, Sen kan du även köpa vanligt ballingpulver calciumklorid och blanda själv. Men enklaste är väl i flytande form. finns att köpa hos både Ted och Triton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare en fråga till någon som kan svara kanske du edward :) Har lågt ph ca7.8 har haft det sedan starten har inte brytt mig så mkt tills nu hur höjer jag detta på bästa sätt har läst något om kalciumhydroxid men vågar inte riktigt testa.

Kan det vara så att liftintaget till skummaren är inbyggt i ett skåp där luften knappast cirkulerar så mkt???

Någon som har en bra idee???

Ändrat av kladd3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om allt i burken mår bra så är 7,8 inte jätteakut, Men jag hade först provat att dra slang ifrån skummaren utanför skåpet som du säger så kan de vara lite halvtaskig luft där inne. Sen om det inte fungerar kan man köra med kalciumhydroxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm sedan forumet har legat nere så har två incidenter inträffat :( först så blev anemonen väldigt hängig och såg ut att vilja då, felet var en icke fungerade termometer som visade 26 grader istället för 31. Efter lite akut kylning så verkar det har ordnat till sig.

Incident två: skumramen fick tokspel och skummade alldeles för mkt under en dag så två veckors skummande hamnade tillbaks i karet lyckligt vis så verkade inte karet eller levande tagit skada puhhh

Som tur är så är detta det första som har hänt under min tid som saltvattensägare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Använde tropic marin det enda som finns i den lokala affären, det konstiga var att det bubblade och fräste när jag blandade i påfyllningsvattnet ej osmos funderar på om det var för mkt pulver till för lite vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du namnet på produkten så du inte fått kalciumhydroxid för kalkvatten?

MVH Lasse

Produkten heter tropic marin Bio calcium höjer både calciumet och kh

Är på jakt efter något som kan växa på långt ner i ett 70 högt akvarium har en 250 w mh lampa som ljus samt ett gammalt lysrör. -någon som har några förslag??? Gärna något man kan sätta direkt på botten eller på en sten som står på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försök hitta några uppgifter om preparatet men det är ont om upplysningar vad det är. Att det blev vitt måste betyda att du fått en utfällning av kalksten - jag såg det rapporterat i något forum. De flesta säger att det påverkar både KH och pH (även om det står tvärtom på förpackningen) men att det stabilliseras runt ett KH på 9 och pH på 8,3 och att det höjer kalciumet långsamt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM biocalcium bubblar och fräser när man häller i hela skopan på en gång, det löser sig bättre om man sprider det över hela ytan lite pö om pö... fällning får man när det är för mycket pulver på ett och samma ställe (också då det fräser och bildar gas)...

dessutom får man lättare fällning i påfyllnings(söt)vattnet...

mina erfarenheter av det medlet iallafall... det funkar utmärkt i övrigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...