Gå till innehåll

Var köpa våg till balling-uppvägning?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Oj, här skäms man lite efter att inte ha kollat på de mest uppenbara ställena först. :smiley9:

Hittade även en som hade 0,1g noggranhet på Kejll & Co, men så pass noggrant behöver jag inte mäta.

Blir nog den platta i rostfritt från Kjell. Tack för hjälpen än en gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det spelar kanske inte så stor roll till det här, men det är stor skillnad på upplösning & noggrannhet. (noggrannhet, repeterbar exakthet, eller hur man korrekt beskriver det)

Ett problem jag stött på i samband med en annan hobby där viktangivelser är mycket kritiska. Lösningen brukar vara svindyra laboratorievågar, något jag inte investerat i än. Kjell & Co, Classe, Biltema osv anger bara textfönstrets decimalförmåga, och skiter i att ange toleranserna för uppvägning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite överkurs..

Noggrannhet: Maximal avvikelse från korrekt värde (+/- x gram, helst ska också anges inom vilket mätområde det gäller)

Repeteringsnoggrannhet: Maximal avvikelse från korrekt värde då samma mätobjekt belastar vågen flera gånger (+/- y gram, normalt ett betydligt bättre värde än det för noggrannhet)

Upplösning: Minsta möjliga steg för mätvärdet som vågen kan visa (t ex 0.01 gram)

OBS att upplösningen inte säger ett dugg om vågens noggrannhet. En våg som visar mikrogram (upplösning 0.001 gram) på skärmen kan ändå ha en noggrannhet på +/- 10 gram. Men det är alla marknadsförares drömvärde att ange och tala om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågarna jag och wrang kör med är dock av den typen som kan visa väldigt exakt om dom är kalibrerade.

Men det är bra att påpeka att det finns en viss risk för fel i normala fall, man kan skaffa en kalibreringsvikt om man är nyfiken på hur mycket det diffar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...