Gå till innehåll

Uppstart.


Tomacee83

Rekommenderade inlägg

Hej, har precis köpt ett woha hawaii 465 L akvarium.

Har köpt en osmos och håller på och fyller på men gar en fråga. Bör man blanda i salt i varje hink eller kan ja fylla upp karet och sedan hälla på allt sallt samtidigt?. Vad bör jag göra näst, hälla på sanden och sedan LS eller tvärtom?

Ska lampor vara släkta den första tiden?.

När ska man starta skummaren, direkt eller?

Känns inte som dom i affären har full koll för dom sa en sak om uppsättningen av akvariet som sedan visade sig vara en annan sak så vill mer se vad ni har att säga om mina frågor.

MVH T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda saltet och vattnet i karet. Ha inte i "fullt" eftersom du ska ha i sten. Men så mycket att karet funkar som det ska. Jag har ingen erfarenhet av ditt kar.

Resten beror på om du ska ha ny LS eller Begagnad osv. det finns flera skolor.

Läs under artiklar / nybörjare.

Läs andras trådar om deras uppstarter och kolla hur dom gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen hade ja en fundering om påfyllning av avdunstat vatten.

Varför ska man fylla på med saltvatten? Salt dunstar väl inte? Borde det inte räcka att fylla på med osmosvatten?.

Hur ofta ska man göra delvattenbyten?

Bör man byta sumpmaterialet någon gång och isåfall hur ofta?

MVH T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först i med stenen, sen i med sanden, detta för att sandgrävande djur inte ska kunna rasera dina stenar. Du kan även göra så att du väntar med att lägga i sanden tills efter några dagar då det släpper en del smuts från stenen i början som är lättare att suga upp om du inte har sand i karet.

Avdunstat vatten skall ersättas med osmos/kranvatten, helt riktigt! Saltet stannar kvar i karet.

Du kan fylla upp karet med osmosvatten, lägga i saltet och sen låta det gå runt så du ser att alla pumpar och filter funkar som de ska, sen stoppar du i stenen och startar skummaren, så fort det kommer i biologiskt material i karet så anser jag att man kan starta skummaren. Det kan ta ett par dagar innan den funkar ordentligt, då det är ny plast som "ska köras in" lite först.

Om det är så att det är för mycket vatten i karet när du stoppar ner stenen så är det bara att ta ur en hink, sen fylla på igen tills du hittar rätt nivå¨i karet som passar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först i med stenen, sen i med sanden, detta för att sandgrävande djur inte ska kunna rasera dina stenar. Du kan även göra så att du väntar med att lägga i sanden tills efter några dagar då det släpper en del smuts från stenen i början som är lättare att suga upp om du inte har sand i karet.

Avdunstat vatten skall ersättas med osmos/kranvatten, helt riktigt! Saltet stannar kvar i karet.

Du kan fylla upp karet med osmosvatten, lägga i saltet och sen låta det gå runt så du ser att alla pumpar och filter funkar som de ska, sen stoppar du i stenen och startar skummaren, så fort det kommer i biologiskt material i karet så anser jag att man kan starta skummaren. Det kan ta ett par dagar innan den funkar ordentligt, då det är ny plast som "ska köras in" lite först.

Om det är så att det är för mycket vatten i karet när du stoppar ner stenen så är det bara att ta ur en hink, sen fylla på igen tills du hittar rätt nivå¨i karet som passar.

Lycka till!

Ok, tackar det här var bra info:)

Så det är alltså bara när man gör delvattenbyten som man behöver fylla på med nytt salt igen alltså. Och hur ofta bör man göra delvattenbyten? Vet du hur ofta man behöver fylla på med kalk och sånna saker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Tommy, och välkommen till guiden!

Det är bra att du börjat fylla karet med vatten, men stanna där... Och läs på, det är inget roligt om det blir fel i början.

Det bästa du kan göra är att besöka olika butiker och skaffa en uppfattning om personalens kompetens ;)

En riktigt bra väg att gå är även att göra ett besök hos någon som har ett fungerande system och se hur det är uppbyggt och även kunna ställa frågor på en gång.

Dom flesta som håller på med det här gör det ju som hobby, så det är inte svårt att fråga någon i närheten om att få komma och kolla.

Jag bor i Bro och har två burkar igång, om det inte är för långt att åka så är du välkommen förbi, skicka ett mail bara.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy hoppas att du inte går till den butiken igen då ?

Hur kan en affär sälja ett så stort kar till en nybörjare utan att ge kunden riktig information och framför allt sälja en bra bok till kunden först som kunden kan plugga in informationen i från och referera till tex SVG Forum mm !

Det verkar vara många som bara vill tjäna pengar på kunderna och inte bryr sig så värst om vilken skada dom gör för saltvattenshobbyn.

Sen har man ju lite ansvar som köpare att läsa på lite tex här kan du ju börja :https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3

och saltvattens guide för dummies här på guiden !

Men sen har du ju den största infobanken här fråga och åter fråga om du undrar något välkomen hit och lycka till.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sune: Tackar, du har fått ett pm.

saltishenke: Jo, det kan man undra. Det kändes som att sötvatten är mer deras grej, eller så fick ja en kass säljare helt enkelt bara. Men det var bra pris så det var därför ja köpte där. Boken köper jag idag. Har läst på och läser på för fullt så jag kommer inte blanda i saltet ens innan jag är 100 % säkert på hur allt fungerar. Tänker inte göra några dumma misstag:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så här ser de ut i dagsläget.

Angående bakgrunden så tänkte ja göra den lite mer levande än det skulle bli om man fäster den korrekt mot glaset och då blev det så här som första försök. Om det blev snyggt eller inte vet ja inte men vad tycker ni?

De ljusa partierna ser inte riktigt lika ljusa ut i verkligheten så det är inte lika stor kontrast mellan partierna av det blåa som det ser ut på bilden.

post-5454-14468920691953_thumb.jpg

post-5454-14468920692235_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonsnyggt måste jag säga!. blir nog riktigt bra det här karet när det blir befolkat!. åter igen alla tiders!
Jag kan tycka att den ojämna bakgrunden drar blickarna till sig istället för att "bara vara där".

Snyggare med en jämn bakgrund om du nu ska köra med den blå. :)

Tack Nordin:), Ja ser fram emot den dagen hehe.

Laggeman: Den drar inte blickarna till sig lika mycket i verkligheten men ja får ta mig en funderare:). Finns det inte bilder på typ havsbotten eller nått så det ser ut som att havet fortsätter?,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...