seb1989 Postat 5 oktober 2011 Författare Postat 5 oktober 2011 Jag kör med Vodkametoden för att få ner nitrit och nitrat och ser en minskning på alger, sen är väl balling bra för att ha en bra nivå av de bra ämnena:)Sent from my iPhone 4 using TapatalkAhh ok.. Det funkar bra eller? ska läsa lite mer om det; men är det "krånglig" hehe. hur mycket doserar man och hur ofta m.m.?tack för svar!//seb
seb1989 Postat 6 oktober 2011 Författare Postat 6 oktober 2011 "Maroon Lightning clownfish"Vart kan man få tag på denna clownfisk?..sjukt snygg i alla fall... //seb
freddi36 Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 tackar! det jag är mest stolt över dock är att jag snart lyckats vänja solkorallen till att vara utslagen och fin på dagen istället för på natten.. mycket jobb med en så korall men det är det lugnt värt:) ha d.//sebjag menade såklart inte att solkorallen inte var fin gillar knappar så det var dom som fick min uppmärksamhet
seb1989 Postat 6 oktober 2011 Författare Postat 6 oktober 2011 jag menade såklart inte att solkorallen inte var fin gillar knappar så det var dom som fick min uppmärksamhet Det hoppas jag;) hehe nädå, så tolkade jag det inte heller... ville bara få fram att jag var nöjd..//seb
addeanstad Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Ahh ok.. Det funkar bra eller? ska läsa lite mer om det; men är det "krånglig" hehe. hur mycket doserar man och hur ofta m.m.?tack för svar!//sebTycker vodkametoden fungerar bra, krävs noga övervakning på alla värden samt förändringar, doserar 0,5ml per 100liter vatten varje dag, sen kan man höja sakta tills nitriten går ner och när dn ligger bra sänker man doseringen igen, läs igenom vodkatråden så förstår man bättre:)Sent from my iPhone 4 using Tapatalk
Edward Postat 9 oktober 2011 Postat 9 oktober 2011 "Maroon Lightning clownfish"Vart kan man få tag på denna clownfisk?..sjukt snygg i alla fall... //sebJavisst den är riktigt läcker!men tror det är ett väldigt högt pris på den.http://glassbox-design.com/2010/lightning-maroon-clownfish-png/
seb1989 Postat 9 oktober 2011 Författare Postat 9 oktober 2011 Det kan man tänka sig.. är väl inte så jäkla vanlig..vore kul å veta vad en sån kan kosta..tack för svar! //seb
Edward Postat 9 oktober 2011 Postat 9 oktober 2011 Nej den är inte alls vanlig, såg ett pris på den tror det var i Usa 2500 dollar. Och den skulle nog säkert inte vara billigare om den kom till Sverige.
seb1989 Postat 9 oktober 2011 Författare Postat 9 oktober 2011 Kollade precis upp det och 2500 dollar var det.. kanske inte i min prisklass men.. jävligt fin är den
seb1989 Postat 10 oktober 2011 Författare Postat 10 oktober 2011 styck eller par?styck fattade jag det som..http://reefbuilders.com/2010/03/30/lightning-maroon-clownfish-from-blue-zoo-aquatics-will-be-entrusted-to-an-accomplished-fishbreeder/
seb1989 Postat 10 oktober 2011 Författare Postat 10 oktober 2011 Hur skulle det fungera att ge min gulbandade clownfisk (Premnas epigrammata) en partner av samma sort?skulle dom slå ihjäl varandra nu när den jag har har sitt revir där ingen får närma sig..?//seb
Laggeman Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 Hur skulle det fungera att ge min gulbandade clownfisk (Premnas epigrammata) en partner av samma sort?skulle dom slå ihjäl varandra nu när den jag har har sitt revir där ingen får närma sig..?//sebSå länge den får en partner så ska det nog gå vägen.
seb1989 Postat 10 oktober 2011 Författare Postat 10 oktober 2011 Trumvirvel........ååh..... här kommer lite bilder.
Edward Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 Själv brukar jag för det mesta föredra rena sps burkar, Men det här är nog min absoluta favorit när det gäller mixade rev bra jobbat!
seb1989 Postat 10 oktober 2011 Författare Postat 10 oktober 2011 Själv brukar jag för det mesta föredra rena sps burkar, Men det här är nog min absoluta favorit när det gäller mixade rev bra jobbat! ljuv musik för öronen;) hehe.. tack så mycket edward...
Laggeman Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Riktigt snyggt Sebastian! En fin mix av koraller och bakgrunden gör sig riktigt bra.
seb1989 Postat 11 oktober 2011 Författare Postat 11 oktober 2011 alltid skoj att höra positivt från dig laggeman..Tack..//seb
seb1989 Postat 12 oktober 2011 Författare Postat 12 oktober 2011 Hej... kaninfisken hoppar ur mitt 450 l kar hela tiden. för att undvika det har jag nu lagt täckglaset som jag inte använt innan... min fråga är hur mycket det påverkar ljuset som går ner i karet.?har inga krävande koraller i där utan nästan bara mjukkoraller.. skulle det funka å ha det så?om inte, vad finns det för andra lösningar?//seb
NiXoN Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Vill minnas siffror från sötvattentiden som sa 10-15% förlust på ljuset om glaset är helt rent, vilket det sällan är och så beror det såklart på tjocklek etc.Vill även minnas att vissa våglängder filtreras bort när man använder glas men det är nog inget dina mjukisar bryr sig om;)Värme brukar vara ett rätt stort problem när man drar på glas.En alternativ lösning är någon form av hårt nät, jag har sett såna lösningar på amerikanska forum där det spänns fast i en pvc ram.//NiXoN
NiXoN Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 (ändrat) Dubbel post//NiXoN Ändrat 13 oktober 2011 av NiXoN
Rekommenderade inlägg