Gå till innehåll

Tillökning 240L


seb1989

Rekommenderade inlägg

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

okej..

ska kolla upp om man kan bygga nått med nät kanske.. men då vet jag i alla fall.:) så tack alla för svaren.. SG is the shit:)

Den hoppar när ljuset är släckt och då man går förbi karet... annars när ljuset är tänt så reagerar den inte ens när man passerar eller om man har ner handen får man nästan mota bort den då den nästan är för närgången.. vilket jag tycker är lite konstigt...:/

kan det bero på nått speciellt att den gör så just när ljuset är släckt?

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!!

Har lite konstig fråga ang. makroalger..

Har en gracilaria i karet, och det är ju faktiskt en alg man kan äta som människa. (den smakar saffran och är faktiskt riktigt god)

Min fråga är med det hur det skulle funka odla den i karet för att sen skörda och äta?:)

Tänker på om den skulle innehålla farliga ämnen från karet jämfört med om den växer vilt i havet?

Kan passa på att höra om det är någon som vet om det isåfall skulle finnas andra makroalger som går att äta?

Somsagt, annorlunda fråga men intressant:)

//seb

post-5106-14468923206597_thumb.jpg

post-5106-14468923206807_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hellre ätit något från ett akvarie än från havet, om jag kunde välja på så sätt. I karet vet du vad du tillsätter och vad för vatten du har, hur stor koll har man på det i havet? :)

Det är ju helt klart sant... Tänkte mer på den "lilla" mängden vatten man tillsätter en rad olika ämnen i, knappar som kanske släpper gift m.m..

Men det är säkert som du säger, finns ju en del kasst i havet såklart:)

tack för svar..

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare igen! dags att lägga upp lite bilder efter att fotat lite under vatten.. sjukt roligt att ha möjlighet att doppa ner kameran i karet;)

Fråga:

Om en arm på en sjöstjärna på något sätt slits/ramlar av, blir den armen sedan en ny sjästjärna eller hur funkar det?

En arm på stjärnan på en av bilderna har nämligen "ramlat" av för några månader sen, och stumpen (som är ca 1,5 cm) vandrar nu omkring i karet som om den fått ett eget liv.

//seb

post-5106-14468923230139_thumb.jpg

post-5106-14468923230399_thumb.jpg

post-5106-14468923230611_thumb.jpg

post-5106-14468923230829_thumb.jpg

post-5106-14468923231041_thumb.jpg

post-5106-14468923231247_thumb.jpg

post-5106-14468923231453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga bilder som vanligt :)

jag har en ormstjärna som nu har blivit två eller tre. den största (som jag tror är den första) har tre långa armar och tre små stumpar/små armar. det står även i Knops bok att många stjärnor förökar sig så. om armen kryper omkring och inte dör så är det nog så att den kommer bli en ny stjärna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga bilder som vanligt :)

jag har en ormstjärna som nu har blivit två eller tre. den största (som jag tror är den första) har tre långa armar och tre små stumpar/små armar. det står även i Knops bok att många stjärnor förökar sig så. om armen kryper omkring och inte dör så är det nog så att den kommer bli en ny stjärna :)

Tack! å lika trevligt svar somvanligt!;)

Hur coolt som helst med stjöstjärnan.. tänker bara på att stjärnorna har ju en mun i mitten av kroppen som dom (hör å häpna) äter med. he he

vilket inte "stumpen" har. hur får då den i sig den näring den behöver utan någon typ av mun?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte. kanske har dom så mycket näring så dom kan växa fram en ny munn väldigt fort så dom kan börja äta. sen ser dom ut som en arm med en boll på och sen växer det ut nya armar?

din är ju lite större och mer framme (?) än mina 4cm stora ormar så då kan du ju följa utväcklingen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för art?

En "Linckia multifora"

Hittade faktiskt precis vilken art det faktiskt var och även ganska mycket info om den, bla att den förökar sig asexuellt (genom att bryta av en arm som sedan blir en ny stjärna)..

har trott att det vart en annan art och därav inte hittan nån info innan..

Den var faktiskt en bonus när jag köpte euphyllian så satt den å gömde sig bland dess huven:)

http://www.bluezooaquatics.com/productDetail.asp?did=2&pid=1266&cid=85

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...