Gå till innehåll

Tillökning 240L


seb1989

Rekommenderade inlägg

Då så, har man maxat lägenhetet på 40 kvadrat, så nästa gång blir det till å flytta..;)från 110 - 240 L. Allt flyttades över igår då fiskarna nu är överlyckliga då det är större simyta och fler grottor att bo i.

konstigt nog blir ljuset väldigt blåaktigt på bild, och färgerna försvinner lite, men här kommer bilder på det nya barnet i alla fall..

//seb

post-5106-14468920598119_thumb.jpg

post-5106-1446892059834_thumb.jpg

post-5106-14468920598528_thumb.jpg

post-5106-14468920598739_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack! Dom funkar perfekt ihop.. Har ju 2 Niger som är som sammansvetsade och en clowntryckare som simmar som bossen i karet och tittar knappt åt dom andra.. Har sammanlagt haft 3 odonus Niger dom aldrig rört revet.. Så dom är harmlösa och jäkligt kul fiskar.. Clownen har än så länge inte vart på revet, men man vet ju aldrig med dom.. Finns stora risker att den går på och naggar.. //seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha.. då har det gått ett litet tag.. har faktiskt lite algproblem.. speciellt på rutorna. blir en liten grön hinna på glaset väldigt fort efter man putsat den.. även lite grönt i sanden och lite på stenarna med, men inte så farligt..

gjorde ju en uppgradering för några veckor sen från 110l till 240. köpte 10 kg inkörd levande sten till och använde dom 20 kg jag redan hade i, använde ny sand och kanske 30 procent av vattnet från 110l när jag flyttade över allt.. skummaren går lite slappt och kommer inte så mycket skit som det brukar i men den börjar allt komma igång mer nu.. använder osmos, dock utan silikat filter, belysningstiden är på 10 timmar som alltid. Använder bara ett vattenberedningsmedel, annars inga andra tillsatser..

Vattenvärden:

ska köpa nått för att höja magnesium och calcium. (något förslag på vad?)

Salt-1,026

Temp-25,6°

kh-8,0

Calcium-320

magnesium-930

nitrit-0

nitrat-5

ammonium-<0,25

ph-8,0

alla fiskar verkar pigga och beter sig som vanligt förutom att den vit bröstadekirurgen och paletten blev stressade och fick prick vid överflyttningen men som nu är borta efter att jag bara väntade ut det.

(använde varken uvc eller medecin)

ok.. till frågan. vad beror detta på? bara att vänta ut kanske?

en för liten skummare kanske? Deltec mce300.

/seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärden:

ska köpa nått för att höja magnesium och calcium. (något förslag på vad?)

/seb

Skulle rekomendera pulver, antingen ballingsalter (billigast) eller komersiella pulver typ TM Bio Calcium, Magnesium.

Det kommer att gå årt en hel del för att höja upp dina värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom du har köpt begagnad sten, så undrar jag hur du har det med fosfaten?

är du säker på att du har gjort magnesiumtestet rätt? i mina (oerfaran) öron, låter ditt magnesium nästan omöjligt när du har salthalt som är så pass hög!

tänk på att när du höjde magnesium så kommer salthalten att höjsa med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte hur pålitliga saliferts tester är men kanske ska dubbelkolla dom.. går ju att göra det så det blir ett mer precist resultat. vet inte heller hur det är med halter av näringsämnen i red sea salt? salthalten borde stämma då jag använder refraktometer. så är nog isåfall testerna av mg och ca som inte stämmer.. har väl kanske slarvat med dom 2 då dom är dom som tar längst tid :/ .. inte så bra, men det är möjligt..

och skulle salthalten ligga så lågt skulle väl kh:t ligga under det rekommenderade också?

tack för svar så man kan spåna lite..

/seb

glömde få med fosfaten i första inlägget men den ligger i alla fall på 0, så den är det ingen fara med heller.. stenen köpte jag i affär då den legat där i flera månader och jag fick info om att den är inkörd och klar och utan problem ska gå att lägga till i karet utan inkörning och svängningar av farliga ämnen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läget var som några av er anade.. salthalten var fel... IGEN... sist hade jag ju en vipparmsmätare som visa helt galet. Så skaffade jag en refraktometer som visserligen visat bra men som nu visade 1,026 då den rätta ( efter en om kalibrering) är 1.019.

Där har jag ju också lösningen på dom låga värdena av magnesium och kalcium.. Trodde bara det var svängningar av värden efter uppgradering.

Så.. vad kan det bero på att refraktometern ställde om sig så man fick ett felaktigt resultat?

Jaja, har i alla fall vart och skaffat lite nya knappar.. Jäkligt snygga tycker jag.. gjorde ganska mycket att få in den babyrosa och röda färgen i revet..

/seb

post-5106-14468920690095_thumb.jpg

post-5106-1446892069019_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaha.. då var det ganska mycket färre fiskar i karet.. :( vita prick är det som härjat och tagit död på alla fiskar utom en sixlinewrasse, en putsarfisk, en palettkirurg och en odonus niger.. jäkla skit...

ibland är denna hobbyn mindre kul..

det var den vitbröstade kirurgen som drog in pricken då den återsjuknade hela tiden efter överflytten till större kar..

mycket tråkigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

man tackar robin!:) jag gillar knappar.. hehe. tänkte ha dom färgerna jag kan hitta för att få en snygg matta av knappar i olika storlekar och färger.

finns det någon i närheten av trollhättan som har levande, gärna fisk till salu så skriv en rad..

ha det gött!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena! jag har ett Juwel rio 240L. Jag har tagit bort originalrampen och satt dit 2 st t5 glo ramper med så det blir 4 st 54watts rör.. dom sitter som om dom är gjorda för juwels rio 240.. skummare kör jag deltec mce 300 utanpåskummare och även den funkar bra..

finns ju ett filter media i hörnen på alla juwel kar som man säkert kan använda till att ha invändig skummare i eller så kan man göra som jag och spara filtrena med lite aktivt kol i, bara man gör rent dom ofta så det inte samlas massa skit. Det är ett kanon kar!.. snyggt och stabilt... rekommenderas.

/seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...