Gå till innehåll

PAR mätare


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Vad ni en köper kolla bandbredden så att den verkligen tar med även kortvågigt blått ljus och långvågigt rött ljus. Har ett minne av någon Reefcentral-tråd där det kom upp att många PAR-mätare hugger bort långvågigt rött och kortvågigt blått (UV) ljus med helt felaktiga värden på många ljuskällor som resultat. Men Sanjay borde veta vilken utrustning som fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

3-4000 landar den ju på. Inte helt billig. Är man sugen nog tar man hem den från staterna själv. Hoppa på något gruppköp om möjligt, inte sällsynt med 40% rabatt... Dock får den som står för gruppköpet skicka internationellt, och det kanske inte står överst på hans önskelista.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3-4000 landar den ju på. Inte helt billig. Är man sugen nog tar man hem den från staterna själv. Hoppa på något gruppköp om möjligt, inte sällsynt med 40% rabatt... Dock får den som står för gruppköpet skicka internationellt, och det kanske inte står överst på hans önskelista.

B!

hade man kommit ner i "halva" priset så hade jag inte tvekat faktiskt.. hade varit intressant även för framtiden.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

innan ni lägger ner för många kronor på en apogee så kan jag berätta att jag har en och den blev utdömd av Sanjay när han var hos mej

Li-cors är tveklöst utanför budgeten , om det nu finns en budget i vår hobby.. fast givetvis vore det nice med en sådan hemma i lådan..

som amatör får man kanske ändå nöja sig med en apogee , för at få ett riktvärde.

En jämförelse av utrustning från Apogee och Li-Cor i artikelform:

http://www.advancedaquarist.com/2005/7/review

artikeln verkar ju ganska lovande för apogeen i funktionen, om jag nu fattar allt rätt. om jag förstår rätt så är det väl inte den Licorn som man skulle köpa idag ? , tror den heter Li-Cor 250 , som gäller nu. men den är helt utanför min ekonomi, fast det finns ha faktor.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju en högst intressant artikel ifall idag hade varit 2005 eller i bästa fall 1999.

Men Apogee vilka jag har distribuerat sedan jag öppnade min butik har sedan dess bytt ut deras ljusprobe samt gjort andra större förändringar sedan detta var verklighet. Min mätare är ändå inte vad jag sökte när jag ville mäta användbara photoner utan när jag köpte den här så ville jag ha ett resultat som jag kunde avläsa och ta för fakta. Men i blått spektra så visar den alldeles fel. Jag kommer införskaffa den nya Li-core som är på gång och hoppas att jag blir nöjdare.

Manne vill du bara ha en siffra billigt som står för en felmätning så kan du få en av mej ( 230 ) eller så kan du bygga en PAR mätare själv.

Ändrat av Tedb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte öppna artikeln tyvärr, men jag vet att Apogee ha släppt 5 st nya ljus sensorer som de uppgraderat sina produkter med bara under 2010.

Tror att jag fixade länken ovan genom att gå via en google-adress men det låter ju på dig som om den redan är daterad i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger in en aktuell graf över Apogees SQ-series detektorkänslighet. Apogee använder enligt sin hemsida ett blått filter framför detektorn för att försöka få den att falla inom PAR-definitionen samtliga fotoner inom intervallet 400-700 nm.

post-2082-14468920738753_thumb.jpg

Problemet med att mäta blått ljus kvarstår alltså delvis även idag. Rött ljus över 660 nm går enligt Apogees graf heller inte att mäta. För att ta ett konkret exempel: Ett lysrör med utpräglade emissionstoppar i blått och rött blir problematiskt att mäta PAR-värdet på med detta instrument.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...