Gå till innehåll

Petflaskreaktor


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Um... Valfri pump med lagom flöde kopplad i halsen på flaskan, pellets i flaskan, och hål i botten så vattnet kommer ut. Vänd härligheten upp och ned, och du är färdig. Slakta ännu en flaska för att göra ett ställ. För att göra det mer komplicerat, anslut pumpen via en rörstump, och en böj, så blir enheten lägre. Flaskor är egentligen förbaskat bra formade för att göra fluidiserande filter, men de tar för mycket plats för att det ska vara riktigt kul.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara taskig men är det bilderna som finns i den länkade tråden tycker inte jag man kan länka till dom för att dom ska vara till hjälp för någon. Jag kan inte se en enda bild som visar hur det i praktiken ser ut:smiley24:

Syns mycketväl hur jag gjort med utloppet på bilderna.....Inte för att vara taskig,men det är ju inte dirket nasateknologi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild som visar utloppet är kanske inte det enklaste att förstå när man kanske hellre vill se hela skapelsen från sidan innan man stoppar ner den i ett trångt utrymme.

Jag kan hålla med Johan i att jag inte förstår hur du monterat pumpen tex, eller hur reaktorn ser ut i botten.

Men som Björn skrev i början av tråden tycker jag förklarar det hela rätt så enkelt.

Allt beror på hur mycket material man har att tillgå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju förklarat för dej i min tråd....finns bilder där.

Hur svårt kan det vara??

Tror att det var den här kommentaren som jag hakade upp mig på, tror säkert du tar viss kunskap för given men personen som frågar igen och får detta svaret har troligtvis inte denna kunskapen och att då hänvisa till bilder som dessa och att det skulle kunna förklara hur man tillverkar dessa filter..........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan försöka förklara:). I botten har ett hål tagits upp, i hålet så limmar du ett rör, bara så pass långt in så det blir lättsamt att limma, i toppen på flaskan kan du antingen borra hål i korken å limma dit ett rör eller slang. Till röret/slangen i botten kopplas en lämplig pump, o ut ur toppen kommer vattnet ut. Jag skulle föreslå ett nät av något slag, typ myggnät i toppen å botten för att hindra pellets från att rymma.

Om texten inte hänger ihop så beror de på att jag skriver på telefon å evinye helt van :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets är en sorts filter som absorberar nitrat och fosfat...
Nu ljuger du *ropar och pekar*

Eh, ja, alltså. Inge illa ment. Biopellets absorberar ingenting. Snarare tvärt om. De utgör grogrund för bakterier, och innehåller valda näringsämnen för att nära en bakteriefilm som binder andra mer vanliga näringsämnen ur vattenpelaren. Så biopellets är inget filter. Man är inte av med skräpet innan skumaren har stoppat det i skummar koppen. (Rent teoretiskt borde man kunna köra filtret på någon form för intervall för att få en tjockare bakteriefilm som skulle vara lämplig som korallkäk, istället för att exportera bakteriefilmen via skummare, men att få det att fungera på ett bra sätt...)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ljuger du *ropar och pekar*

Rent teoretiskt borde man kunna köra filtret på någon form för intervall för att få en tjockare bakteriefilm som skulle vara lämplig som korallkäk, istället för att exportera bakteriefilmen via skummare, men att få det att fungera på ett bra sätt...)

B!

The surplus of bacteria will be consumed by filter and suspension feeding organisms such as sponges and corals, or skimmed off by a protein skimmer.

saxat från tillverkaren....min skummare klarar nog inte av att skumma bort allt 8)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The surplus of bacteria will be consumed by filter and suspension feeding organisms such as sponges and corals, or skimmed off by a protein skimmer.

saxat från tillverkaren....min skummare klarar nog inte av att skumma bort allt 8)

Spendrups vet du någon annan skummare som skulle kunna passa i ett Reefmax?

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...