Whistler Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Mitt kar har varit igång i lite över ett år nu.Jag trodde först att jag hade väldiga problem med glasrosor, jag köpte Joe's Juice, testade att dra bort dem och köpte till slut pepparmintsräkor. Helt utan framgång.För en tid sedan gjorde jag besök hos Knabbuziak och fick se en stor och knepig sak som han benämnde glasros. Med mer kött på benen läste jag runt på SG och andra sidor och inser att jag aldrig haft en enda glasros. Med skam i kroppen inser jag att jag har försökt bekämpa rörmaskar. Dessa är verkligen överallt! Citera
Exxec Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Haha underbart :-) stackars rörmaskar. Matar du med något väldigt fint foder?Själv börjar jag bli rätt säker på att jag stoppat i en majano anemon i mitt kar ;-) Citera
knabbuziak Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Men Jonas... Jo, jag har ju glasrosor så det räcker och blir över... hade jag bara haft räkorna hade jag aldrig behövt mata! (intressant tanke förresten - det skulle gå att göra ett ganska trevligt korallkar utan fiskar).Om du fortfarande inte vill ha rörmaskarna så kan du ju gärna få dela med dig! Citera
Nordin Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 jag har inte en enda glasros jag . Dock så har jag fullt av 'pest svamp' sprider sig som en löpeld!. Citera
LN21 Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Mitt kar har varit igång i lite över ett år nu.Jag trodde först att jag hade väldiga problem med glasrosor, jag köpte Joe's Juice, testade att dra bort dem och köpte till slut pepparmintsräkor. Helt utan framgång.För en tid sedan gjorde jag besök hos Knabbuziak och fick se en stor och knepig sak som han benämnde glasros. Med mer kött på benen läste jag runt på SG och andra sidor och inser att jag aldrig haft en enda glasros. Med skam i kroppen inser jag att jag har försökt bekämpa rörmaskar. Dessa är verkligen överallt!Hahahaha ett kanonilägg så här på fredan:)Ja önskar att fler kunde vara lika öppna o skriva om sina blunders på ett lika bra sätt.Fem stora plus till dig Citera
ballsam Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 jag har inte en enda glasros jag . Dock så har jag fullt av 'pest svamp' sprider sig som en löpeld!.Har du nån bild på pestsvampen? Inte hört talas om det..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Whistler Postat 5 november 2010 Författare Postat 5 november 2010 Om du fortfarande inte vill ha rörmaskarna så kan du ju gärna få dela med dig! Så här såg det ut när jag öppnade det ytterfilter som jag har haft för cirkulationens skull. Det är bara rörmaskar: Citera
Nordin Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Har du nån bild på pestsvampen? Inte hört talas om det..Sent from my iPhone using TapatalkSvampen är inte en pest i sig utan bara i mina ögon då den sprider sig som maskrosor . Har mina misstankar på att det är denna Citera
Snirrevirre Postat 6 november 2010 Postat 6 november 2010 jag har inte en enda glasros jag . Dock så har jag fullt av 'pest svamp' sprider sig som en löpeld!.Hur ser den svampen ut?? Citera
Nordin Postat 6 november 2010 Postat 6 november 2010 Kolla tråden ovanför din så har du en länk till reeflex Citera
Snirrevirre Postat 8 november 2010 Postat 8 november 2010 Kolla tråden ovanför din så har du en länk till reeflex Hehe stenblind som vanligt!!Samma svamp som den jag har ju!! Men min håller sig på den sten de är på, änså länge. Tyder svampen på nått? Bra eller dåligt vatten typ? Citera
Nordin Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Hehe stenblind som vanligt!!Samma svamp som den jag har ju!! Men min håller sig på den sten de är på, änså länge. Tyder svampen på nått? Bra eller dåligt vatten typ?Jag vet inte riktigt ärligt talat, Vill man bli fri den så skulle man använda en fosfatremover som tar silicat, så jag antar att lite halvtaskigt vatten så trivs den:P Citera
Laggeman Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Som jag förstått det så trivs inte svamp i smutsigt vatten. Lite silikat kan det få från sand tex om man har det också, alternativt från LS eller osmosvatten utan silikatfilter.Jag hade gladeligen haft mer svamp i mitt kar. Citera
kimett Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Som jag förstått det så trivs inte svamp i smutsigt vatten. Lite silikat kan det få från sand tex om man har det också, alternativt från LS eller osmosvatten utan silikatfilter.Jag hade gladeligen haft mer svamp i mitt kar.Misstänker faktiskt silikat sedan ett tag i mitt kar. Skulle sammanfalla bra med detta då jag har liknande svampar lite överallt och kört osmos utan silikatfilter. Citera
Nordin Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Som jag förstått det så trivs inte svamp i smutsigt vatten. Lite silikat kan det få från sand tex om man har det också, alternativt från LS eller osmosvatten utan silikatfilter.Jag hade gladeligen haft mer svamp i mitt kar.Okej, så om det stämmer är mitt vatten i akvariet rent då med andra ord?, fast med silikat, länge funderat på ett silikatfilter Citera
Snirrevirre Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Svampar isäg ska ju vara bra för vattnet sa min lokala handlare. Så jag hoppas på att de gör nån form av god nytta=) Citera
PsychoSam Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Jag har också dessa svampar lite här å var i mitt kar, även under stenarna. Tog bort några i samband när vi bytte lägenhet nu för 3veckor sen. Annars är de rätt okej bara de inte blir för många eller bildas som en matta Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.