Gå till innehåll

Kattsäkert akvarium


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag är fortfarande i planeringsfasen av mitt framtida akvarium. Kommer troligtvis komma till våren eller sommaren då jag flyttar till större. Men jag skulle vilja höra med folk som har katter hur ni smidigast löser det så inte kattjäveln faller i vattnet eller dödar fiskarna.

Har för tillfället ett 230 liters sötvatten och så fort jag tar bort täckglaset så kommer kattjäveln upphoppandes och tror att det fortfarande går att stå på akvariet vilket resulterar i en blöt katt och livrädda fiskar.

Jag har funderat lite ifall man kanske kan lägga sån där "galler" som lysrörsarmaturer på kontor brukar ha och lägga över akvariet. Dessa reflekterar ju ljus så det borde väl inte bli nån försämring av ljuset i akvariet? Dessutom så tror jag inte katten skulle gilla att stå på ett galler med sina tassar.

Annat jag tänkt är att man får bygga in lysrampen på nåt sätt. Men detta medför ju en värmeutveckling som kanske inte är så uppskattat.

Hur har ni som har katt gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu bara varit kattvakt, så jag kan inte svara för hur det fungerar på sikt, men jag stälde katterna på vars en hörna av karet, och gick min väg. Det plaskades lite för att se om det fanns något att trampa på där nere, och sen lämnade katterna blöta tass-avtryck ett tag, men de hoppade aldrig upp på akvarierna. Med andra ord, katter är inte dumma i huvudet, även om man gärna tycker det lite då och då. Visa dem att där inte är något lock, och låt dem få lite tid på sig att vänja sig vid den ideen, så fungerar det säkert. Även med en osedvanligt korkad katt kan det ju inte ta mer än en vecka innan du slutat få tassavtryck överallt...

Vill inte svära på det, men jag har för mig att någon hade en märklig incident med akvarium och katt. Katten var väll inte helt nöjd med akvariets varande, och sket helt enkelt i akvariet. Med följden att allt i baljan dog, om jag minns rätt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Katterna lär sig snabbt, har 3 katter varav en kattunge, minstiningen har inte lärt sig riktigt ännu men går bara på rampen hittils. Dom andra två katterna går inte längre än att kolla in genom glaset. Båda har vart där å blött tassarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja bengalerna kan va lite hopplösa eftersom många av dom tycker om att leka med vatten och dom är otroligt nyfikna. Min ramla också i några gånger i mitt förra kar men på det nya är det sarg uppe som han han har stått på så då har det gått bättre. tror han har tappat intresset lite nu med när han väl kunde sitta där hehe. Blir nog lite varmt med 250w MH med.

Du kanske kan ställa något brevid ett tag som hon kan sitta på så hon inte behöver va så nyfiken längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror tricket är ett akvarium med tättslutande belysningshuv. Detta kräver belysning som inte blir för varm (MH är nog svårt) och en fläktlösning för ventilation. Jag har byggt ett sådant akvarium med LED-belysning och jag tror faktisk mitt akvarium är helt kattsäkert - men någon katt har jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Jag är fortfarande i planeringsfasen av mitt framtida akvarium. Kommer troligtvis komma till våren eller sommaren då jag flyttar till större. Men jag skulle vilja höra med folk som har katter hur ni smidigast löser det så inte kattjäveln faller i vattnet eller dödar fiskarna.

Har för tillfället ett 230 liters sötvatten och så fort jag tar bort täckglaset så kommer kattjäveln upphoppandes och tror att det fortfarande går att stå på akvariet vilket resulterar i en blöt katt och livrädda fiskar.

Jag har funderat lite ifall man kanske kan lägga sån där "galler" som lysrörsarmaturer på kontor brukar ha och lägga över akvariet. Dessa reflekterar ju ljus så det borde väl inte bli nån försämring av ljuset i akvariet? Dessutom så tror jag inte katten skulle gilla att stå på ett galler med sina tassar.

Annat jag tänkt är att man får bygga in lysrampen på nåt sätt. Men detta medför ju en värmeutveckling som kanske inte är så uppskattat.

Hur har ni som har katt gjort?

Lite sent inlägg men: Juwel akvarium funkar fint med katter.

Jag har 2 katter som brukar ligga på locket, varmt & Gott !

Heltäckandr ramp borde funka bra. // Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde katter/kattungar lärde sig att undvika faror efter ETT test. Hade en perser som hoppade från ett terrarium ner i en (genom glaset) 375a... Den kraken gick knappt in i vardagsrummet på flera veckor och var förstås inte terrarie el akvarie-intresserad sen.

Att "fostra" en katt genom att banna den orsakar bara stress å således lär den sig inget. Möjligen att man lär in ett ljud när de är på väg upp på akvariet. Men först tror jag det är bäst att göra karet "otrevligt" att gå på,tex att fästa dubbelhäftande tejp + nåt den tycker luktar illa. Curry funkade hos oss på blommor tex men vet också katter som struntat idet.

Fin kisse där! Är den från Mariefred?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...